CHAPTER 39

4.5K 243 7
                                    

JARUM PENDEK pada jam menunjukkan pukul sembilan malam. Masih cerah di ruang tamu. Turun Reis dari tingkat atas. Dipakaikan baju pada tubuh sasanya yang terdedah. Terlelap dia di atas katil tadi akibat kepala yang terasa pusing.

Celik mata, dia ditinggal sendirian. Gelabah Reis mencari Della.

Sosok Della ditemui. Sedang menghadap laptop dan duduk bersila di atas lantai, bertentangan dengan meja kopi. Berselerak helaian kertas di atas permukaan meja. Skrin iPad menyala. Membentangkan huruf di dalam slide.

Banyak sungguh kerjanya.

Reis mendekatkan diri dengan Della. Direndahkan tubuhnya hingga dia duduk bersebelahan Della. Dipalingkan wajah ke sisi. Pipi Della dijadikan mangsa kucupan. Gamitan Reis menginginkan perhatian.

"Reis." Lidah Della menyebut nama suami. Tidak didengari derapan tapak kaki Reis.

Menggumam Reis sebagai jawapan kepada panggilan nama itu.

"Kenapa turun?" Tangan Della menjauhi papan kekunci. Dilekapkan pada pipi Reis. Anak matanya belum dilarikan daripada skrin laptop.

"Kau tak ada dekat sebelah aku. Payahlah aku nak tidur tanpa bantal peluk aku yang ni. Buat apa? Kau buat ni untuk kerja esok?" Hidung digeselnya Reis pada telapak tangan Della. Semerbak wangian losen.

Wangi! Haruman yang menemani Reis di kala malam.

"Yeah, untuk kerja esok. Saya kena bagi report tentang kos yang dah dikeluarkan bulan ni. Terpaksa check lagi sebab takut tersalah. Nanti direktur membebel dekat saya, semua staf kena marah sekali."

"Rajinnya sayang aku ni." Dia pula yang pantang tengok nombor.

"Rajin sebab dah biasa buat. Awak masih rasa pening lagi? Nak saya sediakan susu atau teh?" Tergendala pergerakan tangan Della. Wajah kacak Reis ditenung olehnya.

"Tak pening dah, sayang. Tengok muka kau terus hilang. Magik apa yang kau guna ni? Tak perlulah aku makan ubat lepas ni," ujar Reis.

"Sebarang je. Betul ke tak nak apa-apa?" Ditanya Della sekali lagi.

"Tak apa. Kau dekat sebelah aku pun dah cukup."

Kelopak mata Reis terpejam. Surut sudah rasa peningnya disebabkan tidur yang diambil. Selesai membersihkan diri, dia terus tewas. Penat badannya walau kejarangan begitu. Dalam pukul enam, Reis tertidur.

Terjaga pabila merasakan ruang di sebelahnya kosong tanpa Della.

"Awak belum makan lagi, kan? Saya ada masakkan sup cendawan."

Hampir terlupa Della yang Reis belum mengisi perut. Tidak sampai hati dia mengejutkan Reis yang tampak memerlukan rehat beberapa jam yang lalu. Jadi dia masakkan sup cendawan. Diisi dalam termos makanan supaya kekal hangat.

"Sedapnya bunyi, sayang. Aku makan dekat sini, boleh? Nak teman kau."

"Saya ambilkan kejap untuk awak. Awak tunggu sini." Berdiri Della dari duduknya. Diatur langkah ke ruangan dapur.

Dicedok nasi putih ke dalam pinggan. Salmon bakar yang telah dia masak menggunakan ketuhar diletakkan dalam pinggan yang sama.

Muncul Della ke ruang tamu semula. Membawa pinggan dan termos yang berisi sup cendawan. Terukir senyuman di bibir Reis tatkala dia bertentang mata dengan Della. Postur tubuhnya dibetulkan. Disandar badan pada sofa di belakang.

"Tadi cakap masak sup cendawan je. Yang tu apa? Ikan?"

"Saya ada masak salmon sekali. Takut awak tak kenyang makan sup cendawan. Harap sedaplah." Della mengambil tempat duduknya dan menyusun kertas yang bersebar di atas meja kopi.

THE LOVE SETSWhere stories live. Discover now