PULANG DELLA ke rumah keluarganya. Butang pada kunci kereta ditekan. Langkahnya dibawa satu demi persatu ke pintu rumah. Pintu rumah diketuk. Della meluncutkan kasut sneaker yang dipakai. Ianya merupakan kasut pemberian Reis beberapa hari yang lalu.
Atas sebab apa, Della kurang tahu. Warna dan jenamanya sama dengan kasut Reis. Hanya perbezaan pada saiz.
Puan Brenda membukakan pintu dari dalam. Terhias senyuman pada wajah yang berkedut dimamah usia itu. Dilebarkan pintu yang sudah terkuak olehnya.
"Rindunya mama dengan Della. Sihat? Reis tak ikut sekali?" Plastik yang berada di tangan Della, diambil oleh Puan Brenda. Dibenarkan Della untuk masuk ke dalam rumah.
"Reis kejap lagi sampai. Ada perjumpaan dengan pasukan dia. Della tak nak susahkan dia ambil dekat rumah. Jadi Della datang sini dulu. Papa mana, ma? Dekat hospital?"
Melingas mata Della mencari sosok Tuan Dutton. Ayahnya memang rajin bekerja meskipun usianya sudah lanjut. Usia yang sesuai untuk bersara namun tidak dikisahnya. Soal kesihatan sering dipinggirkan.
Dinasihati sebanyak mana pun, Tuan Dutton masih berkeras kepala.
"Macam biasalah, Della. Tunggu rebah baru ayah kamu nak dengar cakap. Macam mana?"
"Macam mana apa, ma?" Soalan ditanya semula pada Puan Brenda.
Della mengikuti langkah Puan Brenda ke ruangan dapur. Dia sempat membeli keropok lekor di gerai tepi jalan ketika dalam perjalanan ke sini. Susah hendak dibuang tabiat yang ini. Pulangnya Della sekadar untuk bertanya khabar dan berbual kosong pasti ada makanan ringan.
"Macam mana hidup dengan Reis? Cara dia layan kamu okay? Dia jaga kamu macam mana baiknya mama dengan papa jaga kamu?"
"Lebih dari tu." Della melabuhkan duduk pada kerusi.
Kebahagiaan yang baru bermula ini lebih dari cukup. Layanan Reis terhadap dirinya dititipkan penuh dengan kelembutan dan perhatian.
"Amboi. Kalah mama dengan papa sebab Reis ni."
Della sembunyi senyuman. Tahu yang Puan Brenda bergurau.
"Della tak cakap yang cara mama dengan papa tak sebaik dia. Cuma Reis faham Della. Della belum cakap apa-apa, dia dah tahu. Kadang-kadang Reis dapat tangkap apa yang Della perlukan dari air muka."
"Lega hati mama dengar. Sekurang-kurangnya mama tahu yang Reis sayang anak perempuan mama yang seorang ni. Dah dilepaskan cara baik, mestilah kena jaga dengan cara yang sama. Makan minum Reis macam mana? Della tak penat, kan?"
Puan Brenda ingin mendengarkan segala cerita daripada Della. Risau sudah semestinya. Naluri seorang ibu tidak pernah hilang walau anak mereka kini bergelar pasangan hidup seseorang.
Ada keluarga sendiri yang dianggap rumah baharu.
"Okay je, ma. Reis belum merungut lagi. Kalau dia merungut, Della piat telinga dia." Tergelak halus Della setelah itu. Diberi Reis makan daun dan kayu, memang Reis akan telan!
"Eh, mana boleh macam tu," tegur Puan Brenda. Senyuman belum lenyap dari wajah. Keropok lekor tadi dihidangkan dalam pinggan.
Hati seorang ibu sepertinya tumpang gembira. Tiada apa yang Puan Brenda doakan selain mengharapkan ikatan istimewa Della dan Reis yang telah dijalinkan, berkekalan hingga akhir waktu. Jagakan Della bagi pihaknya.
"Mama gembira untuk kamu berdua. Mama suka tengok Della happy macam ni. Tak masam memanjang. Maksudnya Reis, menantu mama dapat kembalikan kegembiraan anak mama yang dulu."
Selama membesarkan Della, Puan Brenda mengawal hidupnya. Dia inginkan yang terbaik namun cara didikannya salah. Sehingga Della pernah mengugut yang dia akan lari dari rumah.
YOU ARE READING
THE LOVE SETS
RomanceSTAND-ALONE ⋆͛︎ Reis Drazen. Tenangnya dia bagaikan ombak. Setiap ujian hidup dihadapi dengan tenang. Dia merupakan seorang pemain bola tampar yang sedang mengukir nama di kalangan pemain. Mengejar impian sehabis boleh sudah pasti. Della Lenoir. Ke...