CHAPTER 36

5K 288 26
                                    

SUIS LAMPU dipasang. Menyalakan cahaya pada sekeliling cermin di meja solek. Della mencapai mangkuk yang terletak di tepinya. Biji buah delima disuap ke dalam mulut. Della mulai menyolek wajahnya dengan solekan yang tampak natural.

Lima minit berlalu, telinga Della menangkap bunyi selimut yang diselak. Ditolehkan kepalanya. Dalam keadaan samar kegelapan, susuk tubuh Reis yang tidak berbaju setiap kali bangun dari tidur menyapa mata Della. Setiap langkah, semakin dekat ke arahnya.

"Good morning." Della memberi sapaan.

Hadir senyuman di bibir Reis. Masih kacak wajahnya walau hujung rambutnya yang pendek bergulung kusut. Jelas yang tidurnya sangat nyenyak dan tidak terganggu.

"Kerja, sayang?"

Suara Reis serak basah. Mata dicelik. Menghalau sisa kantuk. Empat hari dia dibenarkan cuti daripada sebarang latihan bola tampar, sukar benar badannya hendak bangun pada jam seawal ini. Tengah hari ini, latihannya akan bermula.

"Kerja. Awak nak pomegranate? Kalau nak, berus gigi dulu." Della meletakkan berus di atas permukaan meja solek. Dicapai salah satu lip gloss di antara susunan gincu kepunyaannya.

"Kejap, sayang." Reis menuju ke bilik air.

Wajah dibasahkan dengan air. Berus giginya diambil kemudian ubat gigi diratakan. Kembali ke bilik tidur, Reis menggosok gigi sembari menyandarkan tubuhnya di jenang pintu.

Terasa menyenangkan apabila bangun pagi, Della ada di depan mata. Ianya bagaikan hadiah yang terindah bagi Reis. Memiliki isteri yang merupakan pilihan hatinya. Anak mata Reis bergerak-gerak menurut pergerakan tangan Della yang sedang mengoles gincu pada bibirnya.

Apalah yang seronok sangat pakai gincu?

Reis masuk ke dalam bilir air. Pili air dibuka dan mulutnya dikumur. Berus gigi disimpan semula pada tempat asalnya di permukaan sinki. Sesudah itu, Reis berbalik ke bilik tidur. Mahukan perhatian sebelum masing-masing bertolak dari rumah untuk kerja.

"Kenapa lipstick kau banyak ni? Apa yang best pakai ni?" Terjungkit satu alis kening Reis. Barang kecil tapi harga boleh mencecah beribu atau beratus. Harga yang mampu membeli sepasang kasut.

"Sibuk nak tahu. Kenapa? Awak nak pakai juga ke? Saya pilihkan."

"Tak minatlah, sayang. Kalau kau pakaikan untuk aku, entah-entah aku lagi cantik daripada kau." Tubuh Reis separuh merendah. Dagu direhatkan pada bahu Della. Matanya tegak melihat pantulan wajah Della yang terbias pada cermin meja solek.

"Kenapa tenung saya macam tu?" Della menyoal kehairanan.

"Cantik."

Pujian Reis merancakkan degupan jantung Della. Hanya sepatah tapi kedengaran tulus di telinga. Menimbul tona kemerahan di pipi Della. Ada-ada sajalah suaminya ni. Mangkuk yang berisi buah delima, dia angkat dan halakan ke arah Reis.

"Kau bangun pukul berapa tadi? Kenapa tak kejutkan aku masa kau turun ke dapur?" Nasiblah buah delima itu sudah diasingkan bijinya.

"Dalam pukul lima setengah macam tu. Saya kena masuk ofis pukul lapan. Kalau lambat, tak cukup masa saya nak makeup. Nak sarapan ke? Saya boleh sediakan." Della baru teringat tentang latihan Reis.

"It's okay. Aku tak nak susahkan kau. Latihan aku start pukul sebelas jadi lambat lagi nak sarapan. Nanti aku beli makanan bila on the way ke dewan. Nak aku hantarkan apa-apa dekat ofis kau? Like coffee?"

"Boleh juga. Nanti kirimkan dekat staf yang jaga dekat kaunter lobi. Saya kena jemput Hera dekat rumah dia. Kereta dia rosak." Bangkit Della daripada kerusi meja solek.

THE LOVE SETSWhere stories live. Discover now