SEPERTI YANG dijanjikan, selesai saja perjumpaan dengan kelab, Reis memandu pulang ke rumah keluarga Della. Della sudah di sana. Sebelum bertolak ke dewan bola tampar untuk perjumpaannya, telah dihantar isterinya dahulu. Sempat disediakan susu di dalam botol air.
Asam dikulum dalam mulut. Setiap kali memandu, memang Reis akan menggemam asam. Tekaknya akan rasa loya dan pahit-pahit pabila terhidukan bau aroma di dalam kereta meski kerap ditukar.
Tiga puluh minit pemanduan. Rumah kediaman keluarga mentua terbentang di depan mata. Kereta diberhentikan di halaman rumah.
Reis mematikan enjin sebelum menapak keluar dari kereta bersama sebungkus plastik makanan. Segar di ingatan tentang perbualannya dengan Della malam semalam. Isterinya mengidam nak makan nasi goreng pattaya. Jenuh memujuk isteri semalaman, dibelikan hari ini.
Reis menyusun langkah ke pintu rumah. Raut wajahnya yang tenang kini dihiasi segaris senyuman saat bertemu empat mata dengan Della yang menantinya di ambang pintu rumah. Jari-jemari yang mengepal berbuai-buai pada sisi tubuh. Air muka isteri tampak sangat gembira.
"Hey, sayang," sapa Reis. Tidak kurang juga reaksi gembiranya.
"Hi, macam mana perjumpaan kelab awak?"
"Biasa je, sayang. Next training aku dah boleh ikut. Sini, nak peluk. Aku rindulah." Reis melingkarkan satu lengan pada pinggang Della.
"Awak bawa apa tu?"
"Ni?" Bungkusan plastik diangkat. "Nasi goreng pattaya. Malam tadi kau cakap mengidam nak makan ni, kan? Aku sempat beli. Yang lain dekat dalam ke semua?"
"Semua dekat dalam. Tadi saya pegang anak Heez dengan Darlene. Comel, tau. Dia dah pandai buat muka. Geram betul saya," beritahu Della.
Usia anak perempuan pasangan itu sudah beberapa bulan dan makin berganti hari, banyak telatah comelnya. Cucu pertama yang dikasihi.
Tidak lama lagi akan bertambah ahli keluarga mereka. Rasa debaran yang berbaur teruja menggetar jiwa. Tidak sabar ingin bertemu anak mereka kelak. Perut Della mulai menampakkan bentuk namun tidak ketara. Lagipula, hari ini dia mengenakan baju yang sedikit longgar.
Takut kejutan gembira mereka kantoi dan ketahuan oleh yang lain!
"Lepas ni sayang dapat pegang baby kita pula," tutur Reis separuh rendah. Tidak ingin perbualan mereka kedengaran memandangkan hari ini mereka akan berkongsikan berita gembira yang disorok itu.
"Awak pun sama," balas Della. Tangan suami yang dihulur disambut.
"Jom masuk, nak makan dulu ke nak terus bagi surprise dekat semua orang?" Kasut yang dipakai ditanggal. Disusun dengan sepatu-sepatu yang lain. Reis menarik lembut tangan Della untuk masuk ke dalam.
"Nak surprise dulu. Dah berapa minggu kita sorok ni dari diorang. Nanti diorang fikir yang kita sengaja tak nak bagitau sampai baby lahir. Awak belum kenal Darren tu bertahun. Dia tu kuat merajuk."
"Okay, sayang duduk dulu. Isi perut. Aku ambil kotak tu dekat atas. Sayang letak dalam bilik, kan?" Masuk ke ruangan makan, senyum diberi kepada wajah-wajah ahli keluarga yang rancak berbalas kata.
"Dekat atas, dalam beg," balas Della.
"Eh, Reis. Bila sampainya? Mama ni makin tua, tak dengar bunyi kereta." Puan Brenda menegur dahulu. "Duduk, duduk. Mama ada masakkan cekodok nangka. Rezeki Darren beli dekat tepi jalan."
"Baru sampai, mama. Kejap Reis nak ke atas. Nak tukar baju sebab berpeluh sikit."
Alasan dipetik supaya tidak menimbulkan rasa curiga di antara ahli keluarga mentua. Makanan dikeluarkan dari bungkusan plastik, tisu ditarik Reis untuk mengelap sudu plastik yang disediakan dari kedai makan. Sesudah memastikan Della duduk dengan selesa, dia berlalu.
YOU ARE READING
THE LOVE SETS
RomanceSTAND-ALONE ⋆͛︎ Reis Drazen. Tenangnya dia bagaikan ombak. Setiap ujian hidup dihadapi dengan tenang. Dia merupakan seorang pemain bola tampar yang sedang mengukir nama di kalangan pemain. Mengejar impian sehabis boleh sudah pasti. Della Lenoir. Ke...