Kasturi termenung sendirian sambil memutarkan pen ditangan. Sudah dua hari fikirannya agak serabut. Satu, dia fikirkan tentang cadangan ibu. Dua, dia fikirkan tentang Eriq. Sejak hari mereka keluar bersama, Eriq langsung tak hubungi dia. Mesej pun tak dibalas. Bila dia tanya Hanim, Hanim kata tak tahu.
Kringg!!
Loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat sekaligus mengembalikan Kasturi ke alam nyata. Kasturi kerling jam ditangan. Sekarang dia ada kelas. Dia segera bangun dan menuju ke kelas.
"Assalamualaikum, kelas." Salam diberikan saat Kasturi masuk ke kelas itu.
"Waalaikumussalam, cikgu!" serentak pelajar kelas itu menjawab. Pelajar tingkatan tiga. Dia mengajar subjek geografi.
"Semua dah ada dalam kelas ke? Ke masih ada yang tengah makan bihun goreng dekat kantin?" mata Kasturi meliar ke seluruh kelas itu.
"Semua dah masuk, cikgu. Tempat kosong ni milik Zahirah. Dia tak datang sekolah hari ni. Sakit perut katanya," ujar Lily. Salah seorang pelajar kelas itu. Merangkap kawan baik Zahirah.
"Ya ke Zahirah sakit perut? Bukan sebab dia ponteng kelas cikgu? Yalah, kau orang tu bukan suka dekat cikgu pun." Kasturi berkata dalam nada yang merajuk. Tangannya lincah membelek buku teks untuk mencari topik terakhir semalam.
"Mana adalah, cikgu. Kami suka cikgu. Cikgu Kasturi adalah cikgu geografi terbaik yang pernah kami kenal. Nak dibandingkan dengan cikgu geografi lain, kerek nak mampus! Garang tak bertempat," kata Ain pula.
"Ain, tak baik cakap macam tu. Buruk mana pun seseorang, mereka tetap cikgu yang mendidik kau orang. Dulu, cikgu pun macam kamu semua. Tak suka cikgu sendiri. Garang, semua benda nampak salah dimata cikgu tu. Tapi...tanpa cikgu tu, cikgu takkan berjaya sampai sekarang."
"Kalau macam tu, patutkah kami tak suka Cikgu Kasturi supaya kami berjaya dalam subjek geografi?" soal Ain sambil ketawa.
"Eh kamu ni, macam tu pula. Saya cuma nak kamu semua menghargai jasa guru-guru kamu. Bukan contohi yang tak baik tu."
Ain ketawa lagi. Padahal saja je dia nak mengusik Cikgu Kasturi.
"Cikgu, esok Cikgu Hanim cuti. Kalau cikgu ganti kelas Cikgu Hanim esok, boleh?" Pinta Sulaiman.
"Cikgu Hanim cuti? Kenapa saya tak tahu pun?" Kasturi bertanya semula. Tak ada pula Hanim beritahu dia apa-apa.
"Aik? Cikgu tak tahu? Kata bestfriend. Takkan cikgu tak tahu?" soal Sulaiman hairan. Rasanya, hampir satu sekolah tahu yang Cikgu Kasturi dan Cikgu Hanim berkawan baik. Sebab tu dia pelik kalau Cikgu Kasturi tak tahu. Tak pernah berlaku sepanjang Cikgu Kasturi mengajar di sekolah ini.
"Cikgu pun pelik. Biasanya, dia beritahu cikgu. Tapi tak apalah, nanti cikgu tanya dia. Pasal kelas ganti tu, bukan cikgu yang buat jadual. Lagi pun, cikgu tak pasti esok free ke tidak waktu kelas cikgu Hanim tu,"
Semua pelajar kelas itu akur. Kemudian, sesi pembelajaran pula diteruskan. Masing-masing fokus pada Cikgu Kasturi yang sedang mengajar.
Setelah selesai, Kasturi kembali semula ke bilik guru. Hari ini kelas dia tak banyak. Pagi tadi pun dia cuma masuk kelas ganti. Saat dia menghampiri mejanya, dia melihat Hanim yang sedang mengemaskan meja yang sedikit berselerak.
"Hanim," tegur Kasturi.
Pantas Hanim menoleh menandang Kasturi. Dia agak terkejut sebenarnya. Tengah fokus kemas meja, tiba-tiba ada yang datang menegur.
"Ya, ada apa?" Hanim menyoal.
"Kau sibuk ke?" soal Kasturi semula sebelum dia melabuhkan duduk dikerusi.
YOU ARE READING
Bahagia Yang Aku Tunggu
Romance3rd New Generation Series ERIQ HAIYAN merupakan anak sulung kepada Tuan Emir Hakeem dan Puan Hanan Auliya. Umur sudah meningkat tapi masih belum berpunya. Anak kepada kawan-kawan ibunya sudah ada yang mendirikan rumahtangga. Bahkan yang lebih muda d...