Nafas ditarik sedalam-dalamnya sebelum dihembus perlahan. Kasturi menatap lama pintu rumah itu sebelum diketuk.
"Assalamualaikum." Kasturi memberi salam. Berkali-kali pintu itu diketuk tapi tiada yang membukakan pintu. Kasturi memandang kereta ibunya yang terletak digaraj. Kalau kereta ibunya ada, bermakna ibunya ada dirumahlah.
"Ibu, bukalah pintu. Kasturi datang ni."
Dari dalam rumah, Puan Raudah memerhatikan Kastiri yang sedang mengetuk pintu. Bibirnya tersenyum sinis.
"Aku dah agak. Kau akan cari aku juga, Kasturi. Kau memang tak boleh hidup tanpa aku."
Puan Raudah atur langkah ke pintu. Wajahnya yang sinis tadi berubah menjadi sedih. Perlahan-lahan tangannya menarik daun pintu sehingga terbuka luas.
"Kasturi!" Puan Raudah buat-buat terkejut lalu memeluk tubuh Kasturi.
"Ibu, Kasturi rindukan ibu." Kasturi turut memeluk erat tubuh ibunya.
"Ibu pun rindukan Kasturi. Kamu ke mana, nak? Ibu sangat risau bila Hanim kata kamu hilang. Kamu menghilang sebab ibu ke? Kamu terasa hati dengan ibu?"
Kasturi meleraikan pelukan. Dia pandang segenap wajah ibunya. Kepala digeleng perlahan.
"Tak, Kasturi dah melupakan segalanya. Kasturi minta maaf, ibu."
"Ibu pun patut minta maaf dengan kamu juga. Ibu yang salah. Ibu tak patut buat kamu macam tu. Ibu tak patut tampar kamu." Puan Raudah usap pipi Kasturi, tempat di mana dia layangkan penampar ke muka Kasturi hari tu.
Kasturi hanya tersenyum nipis. Dia seka air mata yang mengalir. Tangan ibunya dicapai dan digenggam erat.
"Ibu, kita lupakan hal yang dah lepas. Malam ni, Kasturi tidur sini. Kasturi nak temankan ibu. Lagi pun, ada benda yang Kasturi nak bagitahu ibu."
"Kamu nak bagitahu apa?"
"Kita masuk dulu. Nanti Kasturi bagitahu."
Lambat-lambat Puan Raudah mengangguk. Entah kenapa dia rasa tak sedap hati. Apa yang Kasturi nak bagitahu tu akan berkait dengan rancangan dia ke?
Kasturi dan Puan Raudah beriringan masuk ke dalam rumah. Kasturi masuk ke bilik dahulu untuk meletakkan beg pakaiannya sebelum dia keluar semula dan duduk bersama ibunya.
Puan Raudah pula tidak sabar untuk mengetahui apa yang akan diberitahu oleh Kasturi.
"Apa yang kamu nak bagitahu ibu ni? Penting sangat ke?" soal Puan Raudah.
"Penting sebab ibu merupakan keluarga Kasturi. Apa yang Kasturi nak bagitahu ni, mungkin akan buat ibu tak senang. Tapi Kasturi harap sangat ibu dapat restukan Kasturi."
"Restukan kamu? Maksudnya?"
Jantung Kasturi berdegup semakin laju. Dalam hati dia tak putus berdoa supaya hati ibunya dilembutkan dan merestui hubungannya dengan Eriq.
"Sebenarnya...Kasturi nak kahwin," ujar Kasturi. Makin berdebar dia menanti respon ibunya.
"Kamu nak kahwin dengan siapa?" Puan Raudah masih bertenang. Cuba berfikiran positif. Mungkin Kasturi dah jumpa cina buta untuk dikahwini sebelum dia berkahwin dengan Haikal.
"Kasturi nak kahwin dengan Eriq, abang Hanim."
Wajah Puan Raudah serta merta berubah. Pantas dia berdiri dan memandang Kasturi tajam.
"Aku takkan restu. Dia tu jantan tak guna, Kasturi. Memang dah tak ada jantan lain ke dekat dunia ni sampaikan kau kena kahwin dengan dia?"
"Astaghfirullahalazim, ibu. Bawa mengucap, ibu. Eriq tu lelaki yang baiklah. Kenapa ibu benci sangat pada dia sedangkan dia tak buat salah apa pun pada ibu."
YOU ARE READING
Bahagia Yang Aku Tunggu
Romance3rd New Generation Series ERIQ HAIYAN merupakan anak sulung kepada Tuan Emir Hakeem dan Puan Hanan Auliya. Umur sudah meningkat tapi masih belum berpunya. Anak kepada kawan-kawan ibunya sudah ada yang mendirikan rumahtangga. Bahkan yang lebih muda d...