Kasturi kelihatan terpinga-pinga. Dia tidak tahu nak memberi reaksi yang bagaimana. Alangkah terkejutnya dia saat melihat Hanim dan Eriq didepan mata. Bagaimana Eriq dan Hanim tahu dia ada dekat sini?
"Kau orang buat apa dekat sini?" Kasturi menyoal. Dia pandang Eriq dan Hanim bersilih ganti.
"Sepatutnya aku yang tanya kau. Apa yang kau buat dekat sini? Ini kampung nenek aku. Ini pula nenek aku." Hanim paut bahu neneknya. Neneknya sekadar tersenyum.
Mulut Kasturi terbuka sedikit. Tidak percaya. Tak mungkin Neksom adalah nenek kepada Hanim.
"Inilah orang bantu atok kamu tu. Nenek tak sangka pula kamu dah kenal Kasturi," ujar nenek.
Hanim mengangguk faham. Memang takdir Kasturi sentiasa bersama keluarganya.
"Nek, kalau inilah orangnya, Eriq setuju je kalau nenek nak jadikan Kasturi sebagai cucu menantu nenek." Eriq senyum tersipu. Dia pandang Kasturi yang sedang jegilkan mata padanya.
Nenek tersenyum gembira.
"Alhamdulillah, syukurlah. Tapi kekasih kamu pula macam mana?" soal nenek.
"Inilah orangnya, nek. Eriq tak sangka pula orang yang tolong atok tu kekasih Eriq."
"Eh bila masa pula saya ni kekasih awak? Jangan nak memandailah, Eriq." Kasturi membantah. Dia dan Eriq tak pernah bercinta pun. Sedap mulut je Eriq mengaku sesuatu yang tak pasti.
"Maaflah, nek. Kasturi memang malu nak mengaku yang dia kekasih Eriq. Katanya segan nak mengaku sebagai kekasih kepada lelaki yang paling kacak didunia."
Kasturi rasa nak muntah. Tadi mengaku dia sebagai kekasih. Lepas tu, boleh pula Eriq tu angkat bakul sendiri. Tak tahu malu betul.
"Kasturi, kenapa kamu tak bagitahu yang kamu ada kekasih? Tak sangka pula nenek kamu dan Eriq ni bercinta."
"Saya bukan apa, nek. Sebenarnya, saya ni janda. Saya taknaklah orang mengata saya pula nanti. Janda yang tak tahu malu bercinta dengan lelaki kacak didunia. Nama cucu nenek juga yang buruk nanti," bidas Kasturi. Geram. Sempat dia menjeling Eriq yang sedang tersenyum mengejek pada dia.
"Lantaklah, babe. Yang penting aku dah jumpa kau. Kau tahu tak aku risaukan kau? Rupanya kau datang ke rumah nenek aku. Kuat betul jodoh kau dengan abang Eriq."
"Eh apa kaitannya? Aku pun tak tahu Neksom ni nenek kau."
"Sudah-sudahlah tu. Kalau ada jodoh tu adalah. Tapi kenapa kamu datang sini, Kasturi? Kamu perlukan sesuatu ke?" soal nenek.
"Tak adalah, nek. Saya saja datang sini sebab nak tanya khabar atok. Atok dah sihat ke?"
"Apa kata kau masuk, pergi tengok sendiri keadaan atok macam mana," cadang Hanim. Kasturi mengangguk setuju. Dia melangkah masuk ke dalam rumah bersama Hanim.
Langkah Kasturi jadi perlahan. Air liur ditelan kesat. Ramainya. Ada aunty Hanan dan Aunty Lin juga. Segan pula dia rasa.
"Laa Kasturi ke yang datang? Tapi macam mana Kasturi boleh datang sini? Eriq yang ajak kamu ke sini?" Kasturi pantas menggeleng.
"Tak adalah, aunty. Eriq tak ajak saya pun. Saya pun tak tau dia ada dekat sini," jawab Kasturi sopan.
"Kasturi yang bantu ayah kamu ni, Hanan. Mak tak sangka pula Kasturi ni kawan Hanim," sampuk nenek sebelum dia kembali melabuhkan punggung disebelah atok.
"Ingatkan Eriq yang ajak Kasturi datang ke sini. Manalah tahu Eriq nak kenalkan kamu pada atok dan nenek dia."
"Kenalkan pada atok dan nenek? Maksudnya?" soal Kasturi bingung.
YOU ARE READING
Bahagia Yang Aku Tunggu
Romance3rd New Generation Series ERIQ HAIYAN merupakan anak sulung kepada Tuan Emir Hakeem dan Puan Hanan Auliya. Umur sudah meningkat tapi masih belum berpunya. Anak kepada kawan-kawan ibunya sudah ada yang mendirikan rumahtangga. Bahkan yang lebih muda d...