Kasturi merenung lama inai yang terukir ditangan. Pejam celik, hari ini dia akan bergelar isteri kepada Muhammad Haikal. Rasa gemuruh didada membuatkan dia tak senang duduk. Semalam pun dia tak boleh tidur. Dia pandang pula wajahnya dipantulan cermin. Nasib baik kesan hitam dibawah mata dapat ditutup dengan solekan.
"Masha-Allah, cantiknya bestfriend aku ni."
Kasturi tersentak. Lantas bibir menyungging senyuman lebar saat melihat Hanim melalui pantulan cermin. Kasturi segera pusing tubuh menghadap sahabatnya itu.
"Aku cantik ke?"
"Babe, sumpah. Cantik nak mampus." Hanim ternganga. Pertama kali Kasturi mengenakan solekan diwajah. Ditambah pula dengan seri pengantin baru, memang cantik.
"Dah mampus ke belum?" Kasturi menyoal bersama tawa kecil. Hanim tayang muka menyampah. Tak jadi dia nak sambung puji kecantikkan sahabatnya.
"By the way, Haikal pun tak kalah handsome hari ni. Tadi aku jumpa dia masa nak ke bilik kau. Dia dah siap dah,"
"Iya? Dia dah siap? Apa aku kena buat sekarang? Keluar dari bilik, lepas tu duduk di atas pelamin. Macam tu ke?"
"Errr entah. Manalah aku tahu. Aku tak pernah kahwin." Hanim garu kepala. Boleh pula Kasturi tanya dia. Dia manalah reti.
Tok! Tok! Tok!
Kasturi dan Hanim serentak berpaling ke arah pintu. Terlihat Puan Raudah sedang berdiri didepan pintu sambil tersenyum.
"Kasturi dah siap?" soal Puan Raudah.
"Dah, ibu." Melihat ibu semakin mendekat, Kasturi rasa sebak. Dia dapat melihat wajah ibu yang sangat gembira itu.
"Terima kasih sebab setuju dengan cadangan ibu untuk kahwin dengan Haikal. Alhamdulillah, dapat juga ibu ikat Kasturi dalam keluarga ni. Tak adalah Kasturi jatuh ke tangan orang lain. Kasturi, selamanya milik ibu. Tak ada siapa yang boleh rampas Kasturi daripada ibu,"
Hanim kerutkan dahi mendengar bicara Puan Raudah. Kenapa lain saja bunyinya?
"Ibu, Kasturi anak ibu. Kenapa pula ibu nak risau kalau Kasturi jatuh ke tangan orang lain?"
Puan Raudah sekadar mengukir senyuman. Pertanyaan Kasturi dibiar tidak dijawab.
"Jom, Haikal dah siap. Semua dah ready. Tunggu pengantin perempuan aje ni,"
Kasturi mengangguk perlahan sebelum tersenyum nipis. Dia mengikuti langkah ibunya dari belakang beriringan dengan Hanim. Saat duduk dipelamin, sempat Kasturi memandang Haikal yang duduk berhadapan dengan tok kadi. Kasturi genggam tangan sendiri. Rasa gusar dihati membuatkan dia rasa nak bangun dan pergi dari situ. Tiba-tiba saja dia rasa belum bersedia nak jadi isteri kepada lelaki itu. Dari semalam, dia rasa tak sedap hati. Tapi memikirkan maruah ibu dan Haikal, dia batalkan niat.
"Saya terima nikahnya Kasturi binti Awang dengan mas kahwin seribu ringgit tunai."
Dengan sekali lafaz, Kasturi sah bergelar isteri kepada Haikal. Sungguh, menjadi isteri Haikal bukan dalam perancangan dia. Tetapi, Kasturi tetap menerima takdir yang tertulis untuk dia.
Jantung Kasturi semakin berdebar. Melihat pandangan tajam lelaki itu, buat dia kecut perut. Dia tahu, Haikal juga terpaksa buat semua ini.
Haikal duduk disebelah Kasturi. Langsung dia tak buka mulut saat menyarungkan cincin ke jari manis Kasturi. Lama matanya menatap cincin yang tersarung dijari manis Kasturi.
"Kita berdua takkan bahagia dalam perkahwinan ni," ujar Haikal tiba-tiba.
"Apa maksud awak?" soal Kasturi bingung.
YOU ARE READING
Bahagia Yang Aku Tunggu
Romance3rd New Generation Series ERIQ HAIYAN merupakan anak sulung kepada Tuan Emir Hakeem dan Puan Hanan Auliya. Umur sudah meningkat tapi masih belum berpunya. Anak kepada kawan-kawan ibunya sudah ada yang mendirikan rumahtangga. Bahkan yang lebih muda d...