Bab 20

2.1K 86 4
                                    

Eriq merenung gambar dia bersama Kasturi dua tahun lepas. Gambar yang diambil ketika pertama kali mereka keluar bersama. Hati dihurung rasa rindu. Dia pejam rapat matanya. Cuba menghapuskan perasaan yang sukar dia buang dari hati. Tak sengaja dia pasang telinga mendengar perbualan didapur tadi. Terngiang-ngiang dikepala apa yang dikatakan oleh Puan Suraya.

"Nak ke Kasturi terima kalau aku lamar dia?" Eriq menyoal sendiri. Dia tenung lagi gambar ditelefonnya.

"Dia baru je bercerai dengan suami dia. Dia pula jadi mangsa dera. Mestilah dia masih trauma. Buatnya dia tak percayakan aku macam mana? Dia fikir aku akan jadi macam bekas suami dia. Ada kemungkinan lamaran aku akan ditolak. Argh! Takkanlah aku nak broken buat kali kedua?"

Eriq geleng kepala. Dia ni boleh dikatakan hati tisu juga. Kalau dia menangis sebab kena reject, buat malu saja nanti.

"Tapi aku nak dia jadi milik aku," kata Eriq lagi. Sungguh, dia buntu. Tuhan... bantulah dia.

"Tak cuba tak tahu, Eriq."

Eriq pusing tubuh ke arah suara itu. Kelihatan Tuan Indra sedang berdiri didepan pintu bilik. Tidak pula dia perasaan akan kehadiran Tuan Indra disitu.

"Tadi uncle singgah dirumah kamu. Mama kamu ada ceritakan pada uncle tentang perempuan bernama Kasturi. Eriq fikirkan tentang dia ke?"

Eriq diam tidak membalas. Malu nak mengaku yang dia memang sedang memikirkan Kasturi. Perempuan yang berjaya membuat dia jatuh cinta sejak dua tahun lalu.

Tuan Indra menghampiri Eriq. Dia senyum segaris pada anak bekas majikannya itu. Kini, dia tidak lagi menjadi pekerja Tuan Emir. Tapi bila Tuan Emir perlukan pemandu, dia sedia berkhidmat. Bukan sebab nak cari pendapatan. Tapi sebab dia bosan duduk rumah. Dengan gaji dan bonus yang Tuan Emir berikan sepanjang dia berkhidmat dulu, tujuh keturunan makan pun tak habis.

"Tak salah kalau Eriq nak cuba. Apa yang berlaku sekarang ni, pasti ada hikmahnya. Perempuan tu mesti tengah terluka. Manalah tahu, dengan kehadiran Eriq buatkan dia sembuh." Bahu Eriq ditepuk sekali.

Eriq jongket kening. Dia cuba memahami apa yang disampaikan oleh Tuan Indra. Terlepas tawa Tuan Indra melihat kerutan didahi Eriq.

"Kasturi tu perlukan sokongan agar dia terus kuat. Inilah peluang untuk kamu. Tambat hati dia dengan menjadi seseorang yang mampu memberikan sinar buat dia. Dia pernah cintakan Eriq, kan? Kamu buatlah dia jatuh cinta sekali lagi."

"Kalau tak menjadi macam mana?"

"Eh kamu ni, tak cuba lagi dah mengalah. Cubalah jadi macam papa kamu tu. Papa kamu dulu, seseorang yang tak mudah putus asa untuk mendapatkan cinta mama kamu. Uncle yang jadi seksi. Eh, salah. Uncle jadi saksi. Setiap hari papa kamu angaukan mama kamu. Macam budak sekolah tengah bercinta. Bapa siapa tu?"

Eriq ketawa. Dia pernah dengar cerita ni daripada Nekwan. Mama pun pernah cerita. Tapi papa selalu menafikannya. Takut hilang macho lah tu.

"Jangan biarkan dia terlepas buat kali kedua, Eriq. Ini peluang kamu," tekan Tuan Indra.

Eriq bagai mendapat semangat. Dia sekadar mengangguk kecil kepada Tuan Indra. Dia yakin dengan keputusan yang dia buat untuk masa depannya. Dia akan membahagiakan Kasturi.



HAIKAL menolak pintu utama rumah ibunya. Dia sedut nafas dalam sebelum dihembus perlahan. Kelibat ibunya dicari. Didapur, dibelakang rumah, tiada pula ibunya. Mungkin ibu keluar. Lega hatinya. Tak perlulah dia berhadapan dengan ibunya. Kalau ada ibu, mesti dia disoal kenapa Kasturi tak ikut dia pulang. Haikal mendaki tangga hendak ke biliknya. Langkah kakinya mati diseparuh anak tangga. Tak jadi dia nak melangkah ke bilik.

Bahagia Yang Aku TungguWhere stories live. Discover now