Plastik barang dapur yang dibeli tadi Puan Raudah hempas ke meja. Dadanya berombak menahan rasa marah.
"Tak guna! Patutlah sampai sekarang jantan tu belum ceraikan Kasturi. Rupanya dah bunting."
Puan Raudah hempaskan punggung ke sofa. Dia buntu harus bagaimana lagi. Makin lambat Eriq ceraikan Kasturi, makin lambatlah dia dapat laksanakan rancangan untuk nikahkan Haikal dan Kasturi.
"Haikal pun satulah. Bila agaknya dia nak jalankan rancangan dia tu. Puas aku tunggu."
Tubuh Puan Raudah tiba-tiba tegak.
"Ke Haikal dah tipu aku?" duganya. Sampai sekarang Haikal langsung tak ada sebut pasal rancangannya itu.
Kebetulan pula, Haikal baru saja keluar dari biliknya. Dia mendekati ibunya tanpa mengesyaki apa-apa.
"Haikal!" Lantang suara Puan Raudah menyeru nama anaknya itu. Meluru dia bangun dan mendekati Haikal.
Haikal tersentak. Langkah kakinya mati. Bingung dia melihat ibunya yang sedang memandangnya tajam.
"Kenapa, ibu?" soal Haikal.
Pang!
Puan Raudah menghayunkan tangannya ke muka Haikal. Satu penampar dia hadiahkan buat anaknya itu.
"Ibu! Kenapa dengan ibu ni?" marah Haikal tak puas hati. Tiba-tiba saja kena lempang dengan ibunya.
"Kau tipu aku, Haikal!"
"Haikal tipu apa?" Haikal melenting dengan tuduhan itu.
"Kau tipu aku pasal rancangan kau tu. Kau sebenarnya taknak aku ganggu Kasturi, kan? Kau taknak aku rosakkan perkahwinan dia. Kau memang tak guna!"
Oh, rancangan itu. Dia betul-betul dah lupa.
"Haikal minta maaf. Haikal tak boleh nak jalankan rancangan tu lagi."
"Sebab Kasturi dah mengandung?"
Mata Haikal membulat. Kasturi mengandung?
"Macam mana ibu tahu Kasturi mengandung?" soal Haikal. Dia sendiri pun belum tahu tentang berita itu. Eriq tak ada pula ceritakan apa-apa pada dia.
"Dekat mana aku tahu itu tak pentinglah. Sekarang ni, kau cakap dekat aku. Apa yang rancangkan sebenarnya?"
"Ibu nak tahu?"
"Eh kau cakap jelah!"
"Rancangan Haikal yang sebenar adalah nak selamatkan Kasturi daripada rancangan jahat ibu. Haikal taknak ibu pergunakan dia lagi. Cukuplah, kita dah susahkan keluarga dia dulu."
"Apa? Apa yang kita buat? Bila masa kita susahkan keluarga dia? Mak dia tu yang menyusahkan hidup aku!"
"Apa yang Makcik Embun dah buat pada ibu? Ibu bagitahu Haikal. Pernah ke Makcik Embun tu khianati ibu? Pernah ke? Ibu patut bersyukur, arwah Makcik Embun tu tak mengamuk bila dia tahu ibu dah kahwin dengan suami dia. Ibu perangkap suami dia untuk berkahwin dengan ibu. Dia tak pernah memburukkan ibu pada orang lain. Dia tutup aib ibu dengan baik."
Puan Raudah kepal penumbuk. Haikal semakin mencabar kemarahannya.
"Dah jodoh aku dengan Awang. Dia perlu terima. Untuk pengetahuan kau, aku tak pernah buat jahat pada dia."
Haikal menggeleng kesal dengan perangai ibunya.
"Itulah ibu. Tak pernah nak cermin diri sendiri. Selalu menganggap diri ibu tak pernah buat salah. Ibu rasa apa yang ibu buat tu betul."
"Kau tak payah nak ceramahkan aku, Haikal. Kau tu anak aku, kau kena hormatkan aku. Itu adalah hakikat yang kau tak boleh ubah."
"Haikal tak pernah lupa yang Haikal ni anak ibu. Haikal hormatkan ibu. Tapi ibu tak pernah pun nak menghargai kewujudan Haikal sebagai anak ibu. Haikal tahu ibu bencikan Haikal sebab ayah. Tapi Haikal anak kandung ibu!"
YOU ARE READING
Bahagia Yang Aku Tunggu
Romance3rd New Generation Series ERIQ HAIYAN merupakan anak sulung kepada Tuan Emir Hakeem dan Puan Hanan Auliya. Umur sudah meningkat tapi masih belum berpunya. Anak kepada kawan-kawan ibunya sudah ada yang mendirikan rumahtangga. Bahkan yang lebih muda d...