Bab 70

2.6K 80 1
                                    

Mata yang dipejam rapat dibuka perlahan-lahan. Bibir dikemam untuk menghilangkan rasa gemuruh dihati. Alat ujian kehamilan ditangannya dipandang. Terus jantungnya dipam dengan laju. Dia berpaut lemah pada sinki bilik air.

Tok! Tok! Tok!

Bunyi ketukan pintu dari luar membuatkan Kasturi kembali ke alam nyata. Dia sapu air mata yang membasahi pipi menggunakan lengan bajunya. Kaki melangkah ke pintu sebelum dia membuka itu. Sejurus itu, wajah Eriq terpampang didepan pintu.

"Macam mana?" tanya Eriq. Dia yang mencadang Kasturi untuk melakukan ujian kehamilan apabila isterinya mengadu tidak enak badan.

Kasturi tidak menjawab pertanyaan itu. Sebaliknya, dia cuma mencebikkan bibir.

"Tak mengandung, ya? Maknanya, firasat abang tu salahlah. Tak apalah. Belum rezeki kita nak ada anak." Kononnya nak pujuk si isteri. Padahal nak pujuk hati sendiri. Sebab dia yang teruja. Entah kenapa dia rasa isterinya tengah mengandung.

"Tadaaa!" Kasturi tunjuk alat penguji kehamilan yang menunjukkan dua garis. Hampir saja Kasturi melepaskan tawanya melihat wajah sugul Eriq itu.

"Dua garis... Maknanya sayang mengandunglah, kan?"

Kasturi mengangguk mengiyakannya.

"Ya, abang. Saya mengandung. Tapi nak pastikan sama ada keputusan ni betul ke tidak, kena pergi kliniklah. Biar doktor sahkan," jawab Kasturi.

"Nanti kita pergi jumpa doktor. Tapi abang nak ucap terima kasih sebab sayang sudi mengandungkan anak abang lagi."

"Terima kasih juga sebab abang sudi mengandungkan saya." Kasturi ketawa setelah mengucapkannya.

"Aik? Boleh ke macam tu?"

"Bolehlah. Kalau abang tak sudi, saya tak akan mengandung. Abang pun mainkan peranan penting."

Eriq mengangguk faham. Betul juga tu. Kalau bukan sebab dia, Kasturi takkan mengandung.

"Saya nak bagitahu mama. Mesti mama teruja," lekas Kasturi keluar dari bilik sambil berlari kecil.

"Sayang, jangan lari. Nanti jatuh," jerit Eriq. Tapi Kasturi sudah menjauh darinya. Entah dengar ke tidak.

Bukan main gembira lagi Kasturi berlari mendapatkankan ibu mentuanya yang sedang mengemas rumah di ruang tamu.

"Mama! Mama!" panggil Kasturi.

"Ya! Kenapa tu?" Puan Hanan sudah berdiri tegak sambil melihat Kasturi yang semakin mendekat.

"Mama!!" jerit Hanim pula yang baru masuk ke dalam rumah.

"Yang seorang lagi ni kenapa pula? Terjerit-jerit. Ada apa kamu berdua ni? Mama nak buat kerja pun tak senanglah." Puan Hanan sudah membebel sambil bercekak pinggang. Boleh pekak telinga dia kalau semua orang dalam rumah ni asyik menjerit.

"Mama, tengok ni!" serentak Kasturi dan Hanim menunjukkan apa yang ada ditangan mereka. Serentak juga mereka menekup mulut masing-masing. Mata membulat.

"Weh!"

"Babe!"

"Kau mengandung?" Kasturi terlebih dahulu menyoal Hanim.

"Kau pun mengandung?" soal Hanim pula.

"Entah. Aku cuba check tapi keluar double line. Kau rasa?" Kasturi angkat kening menanti jawapan Hanim.

"Eh kalau double line, mengandunglah."

"Alhamdulillah. Mama akan dapat dua cucu sekali gus. Tak berebutlah mama dengan papa nanti," kata Puan Hanan. Terukir senyuman bahagia dibibirnya. Tuhan pernah ambil satu cucunya. Sekarang diganti dengan dua cucu. Alhamdulillah, rezeki untuk keluarganya.

Bahagia Yang Aku TungguWhere stories live. Discover now