'Dit is zo'n afschuwelijk, niet slim, vreselijk, ondoordacht en slecht plan.'
Ik staarde Allie, Lynn, Nina en Elena strak aan. Elena stond voor ons in het zwart gouden pakje van de cheerleaders. Het leek wel alsof ik de enigste was die hier nog een beetje gezond verstand had verdorie! Dit konden we niet maken. Ik wilde niet dat Elena nog meer het mikpunt van spot zou worden door deze onbezonnen actie van haar.
Elena staarde me echter zelfverzekerd aan. 'Maak je geen zorgen Rose. Ik kan dit. Ik heb een spoedcursus dansen én turnen gehad deze zomer.'
Ik was er nog steeds niet gerust op. Voordat ik echter nog iets kon zeggen stond Allie voor me. Ze keek me zwijgend aan. Ook al hield ik van Lynn, Nina en Elena, ik was met Allie beste vriendinnen. Wij begrepen elkaar zonder woorden. Het donkerrode haar van Allie glansde in de zon en ze keek me een tijdje aan. 'Rose. Er gebeurt heus niks met haar. Zolang we met zijn vieren haar blijven steunen, wordt ze niet gekwetst. Bovendien, Gianna behandelt haar nu al vreselijk, denk je echt dat het erger kan worden? Ze heeft niks te verliezen.'
'Oké, oké. Je hebt gelijk,' murmelde ik maar.
'Yesh!' riep Elena en ze zwaaide met de gouden pompons. Op de eerste schooldag werd altijd de eerste auditieronde voor cheerleading gehouden. Heel veel meiden deden hun best om bij het team te komen, maar Gianna liet bijna niemand toe bij de vaste groep. Het niveau lag enorm hoog. Net zoals bij basketbal en rugby. Ikzelf had geweigerd om ook maar ooit auditie te doen voor het cheerleaders team, simpelweg omdat ik zeker wist dat ik mijn nek ging breken als ik een handstand ging doen. Geloof me, ik was helemaal niet lenig. Ik had ook geen gevoel voor dansen, dus cheerleading werd het niet voor mij.
Ik had nog nooit iemand zo geestdriftig gezien als Elena. We stonden, de lessen waren allang afgelopen, voor de gymzaal te wachten. Een cheerleader, volgens mij heette ze Samantha, deed de deur open en riep: 'Johanna Barks, het is jouw beurt.'
Een mollig meisje liep met een gezicht vol enthousiasme de gymzaal binnen. Ik keek haar even snel aan. Ze had een zwart sportbroekje aan en een wit t-shirt. Net zoals vele anderen van de groep meiden en jongens die hier nog stonden te wachten op hun beurt. 'Elena?' vroeg ik achterdochtig. 'Hoe kom jij aan het tenue van de cheerleaders?'
Elena giechelde. 'Mark. Hij zit bij het team en hij was me nog een gunst verontschuldigd. Ik maak meteen een verpletterende indruk hiermee.'
Ik wilde niet weten hoe ze aan die gunst was gekomen.
'Jij bent zo aan de beurt. Wij gaan alvast naar de tribunes en we moedigen je aan!' zei Nina met een bemoedigende glimlach. Lynn gaf Elena een schouderklopje.
'Je kunt het wel Elena,' voegde ik toe. Ook al vond ik het plan belachelijk, ik steunde haar hierin. Allie had me ervan overtuigd dat we haar moesten helpen. En ergens vond ik het ook wel fantastisch om die blik op Gianna haar gezicht te zien als ze haar aartsrivaal de gymzaal zag binnen wandelen.
Allie stak haar duimen nog op naar Elena en toen liepen we met z'n vieren naar de tribunes. Wij waren niet de enigste die kwamen kijken naar de audities. Een hele groep zat al te kijken naar het arme meisje Johanna dat op Single ladies van Beyonce een paar onbeholpen danspasjes zat uit te voeren.
'Go Eagles!' schreeuwde Johanna toen de muziek was afgelopen en tot iedereens verbazing, maakte ze een split.
Het publiek keek allemaal naar de jury die bestond uit mevrouw Cooper (de bloed fanatieke trainer van het team), Gianna en een middelbare man. Hij was het gastjurylid dat ik niet kende, maar hij zou waarschijnlijk wel een choreograaf zijn of iemand anders die hier verstand van had.
'Dat was...,' begon mevrouw Cooper. 'Vreselijk. Volgende graag!'
Ik kreeg medelijden met Johanna die als een speer de gymzaal uitliep, maar toen kwam Elena binnenlopen. Gianna haar gezicht stond meteen op onweer. Mevrouw Cooper en het gastjurylid keken echter opgewonden. 'Helemaal in style,' kirde de middelbare man.
JE LEEST
De Donees Academy
FantasyHet leven van de zeventienjarige Rose wordt overhoop gegooid als zij een Gekozene blijkt te zijn. Gedwongen om iedereen achter te laten waar ze van houdt, vertrekt ze naar de eliteschool waar alle Gekozenen naartoe worden gestuurd: de Donees Academy...