"There's nothing left to say now..."
- Imagine Dragons, Nothing Left To Say
=
'Nee.'
Meneer Fisher trok verbaasd zijn wenkbrauwen op en langzaam liet hij mijn hand los. 'Néé?' herhaalde hij mijn woorden ongelovig.
'Meneer Fisher. Dit is een misverstand. Mijn ouders zijn geen Gekozenen. Zij hebben geen Gaven. Ik kan er dan ook geen een hebben, want Gaven zijn erfelijk,' zei ik vastberaden.
Voor het eerst leek hij beschaamd. 'Ik... Umh.. Je ouders zijn hier al over ingelicht en ik denk dat je ze zelf moet spreken over deze kwestie. Het is nu 5 uur. Nina Walsh wil met je mee terug naar huis en van jullie school hebben jullie toestemming gekregen om eerder weg te gaan.'
Een naar gevoel bekroop me. Waren mijn ouders wel...? Nee. Niet over nadenken. Ze zouden me nooit voorliegen. Dit was allemaal onzin. 'Wat als ik weiger om hier naar school te gaan?'
'Je kan niet weigeren. Het is de wet. Alle Gekozenen gaan naar de Donees Academy. Hier heb je geen keuze in, miss Adair. Je moet het accepteren. Met de Donees Academy kan je straks alle opleidingen kiezen die je wilt. Wij behoren tot een van de beste scholen van de wereld, miss Adair.'
Maar ik wilde niet naar de Donees Academy gaan. Ik zou mijn hele leven moeten achterlaten. Ik zou mijn ouders, mijn broer en mijn vriendinnen amper kunnen bezoeken, want het duurde 10 uur om van Whitmore naar New York te gaan. Ik paste hier niet tussen. Gekozenen waren beeldschoon, rijk en arrogant. Alleen het idee al dat ik hier naar school zou moeten gaan...
Iedereen zou me raar vinden, aangezien mijn Gave zich nu pas ontwikkelde. Een huivering trok door me heen. Ik hield mezelf voor dat ik niet bang moest zijn hiervoor. Dit was een grote fout en al deze dingen zouden geen realiteit worden, dus ik hoefde me geen zorgen te maken.
'Jullie maken een fout. Ik ben geen Gekozene,' zei ik nogmaals.
Meneer Fisher keek me aan en er verscheen een zwak lachje op zijn gezicht. 'Wij maken geen fouten, miss Adair. Dat zul je snel genoeg ontdekken. Je bent een Gekozene en daar mag je trots op zijn. Het beheersen van vuur is een krachtige Gave. Die Gave mag je nóóit buiten de Donees Academy gebruiken zonder onze toestemming. Je zult hier verwelkomd worden alsof je altijd al een van ons was, je hoeft nergens bang voor te zijn. Maar ik denk dat dit genoeg is voor nu. Je moet het laten bezinken. Zondag word je hier weer verwacht, maar je ouders weten alle details en die leggen het verder uit. Welnu, miss Adair, het was me werkelijk waar een genoegen om met je gepraat te hebben. Je limousine wacht buiten op je.'
=
'O mijn god! Dit is zo fantastisch, Rose! Vuur! Je kan vuur beheersen. Je bent een Gekozene. Je gaat beroemd worden en je gaat mij meenemen naar alle elitefeesten waar je naartoe gaat. Allie, Elena en Lynn gaan zó flippen als ze dit horen. Wie had gedacht dat een excursie van school ooit zo spannend kon zijn? Zullen we ook nog even langs Eagle High School rijden om te laten zien dat we in een limousine rijden?' Nina had aan een stuk door gerateld en haar wangen waren rood van opwinding.
Ik begroef mijn gezicht in mijn handen. 'Als we in Whitmore aankomen is het 3 uur 's ochtends en zátérdág. Wie zouden er op school zijn?'
Nina en ik zaten in een zwarte limousine en het was de meest luxe auto die ik ooit had gezien. Er waren banken waarop je languit kon liggen en er stond een minibar. De chauffeur had toen we wegreden het raam dat ons scheidde naar beneden gedraaid en beleefd: 'Hallo, miss Adair en miss Walsh. Ik ben meneer Luko,' gezegd. Nina was gaan giechelen en de chauffeur had het raam weer omhoog gedraaid. Sindsdien hadden we niks meer van hem gehoord.
JE LEEST
De Donees Academy
FantasyHet leven van de zeventienjarige Rose wordt overhoop gegooid als zij een Gekozene blijkt te zijn. Gedwongen om iedereen achter te laten waar ze van houdt, vertrekt ze naar de eliteschool waar alle Gekozenen naartoe worden gestuurd: de Donees Academy...