Zarra menutup pintu rumah. Dia pulang agak lewat. Keadaan di ruang tamu yang gelap itu tiba-tiba sahaja cerah kerana diterangi cahaya lampu.
Zarra agak terkejut sewaktu melihat muka tegas suaminya, Adrian.
"Where are you going Zarra Aryana? You don't inform me. And your PA told me that you so sudden took emergency leave—why? What's wrong?" Soal Adrian.
"Nothing I just jumpa kawan" dalih Zarra.
"Are you sure? Kawan? Friend or our cousin Aryana? Which one?" Soal Adrian.
Zarra sedikit terkejut. Namun riaknya cuba dikawal.
"How— how—"
"Why terkejut macam mana I tahu. Why you didn't tell me Zarra? Alisya tu pun sepupu I. I pun rindu dekat dia semua tapi tergamak you sorokkan kepulangan dia daripada kitaorang"
Adrian sedikit kesal dengan tindakan Zarra merahsiakan kepulangan satu-satunya sepupu perempuan mereka yang pergi meninggalkan mereka.
Tambahan pula, Renna meninggal kerana barah otak. Jadi mereka hanya mempunyai Zarra dan Aryana sahaja.
"Rian— bukan I tak nak bagitahu tapi— you tahu la kan, Al tak ready lagi. You tahukan 3 years Rian. Esok I bawa you jumpa dia okay. Tapi please rahsiakan. I takut kalau Al lari lagi" rayu Zarra.
"Ok I will. Please Zarra jangan sorokkan apa-apa lagi lepas ni" balas Adrian.
Zarra mengangguk. Adrian mengusap lembut rambut Zarra.
"You mandi la dulu." Kata Adrian.
"Ryan mana?" Soal Zarra.
"You lupa ke dia pergi outstation"
"Oh yea— I lupa. Kesian dia" kata Zarra.
"Kita akan satukan diaorang balik sayang. Jangan risau" kata Adrian.
Zarra mengangguk lalu naik ke biliknya.
Alisya POV
Aku memandang ke arah bangunan pencakar langit di luar. Udara yang tenang dan nyaman. Ryaimy sudahpun tidur.
"Al?" Tegur Qamelia.
"Yes?" Dia menghulurkan secawan hot chocolate. Aku menyambutnya dengan senyuman.
"Do you want to meet him?" Soal Qamelia. Aku memandangnya dan kemudian ke hadapan.
"I don't know. I don't have any confident yet. Who knows what will happen next?"
"At least you try"
"Tengok la macam mana. Ouh ya esok boleh tak you bawa Ryaimy pergi taman?"
"Yes of course. That's my job to watch over him. How about you?"
"I have something else to do"
"Ouh okay. Good night" kata Qamelia lalu masuk ke dalam.
Aku hanya mengangguk.
'Ryan macam mana you sekarang?'
Tipu la kalau aku tipu aku tak rindu dia. Tapi aku ego. Ya ego.
Ryan POV
New York City
Aku teringat kembali semasa terserempak dengan Alisya di sini kerana menghadiri fashion show. She's look damn pretty that time.
Tapi itu semua hanya angan-angan untuk aku berjumpa dia kembali. 3 tahun aku tunggu dia. Dan aku akan tunggu dia lagi. Hanya dia sahaja. Sebab dia aku berubah. I'm completely changed right now.
Aku berharap suatu hari nanti dia akan datang balik kepadaku.
Pintu balkoni ditutup dan bersedia untuk tidur.
Esoknya
Qamelia menyediakan sarapan buat dua penghuni rumah itu. Terlihat dia Ryaimy keluar dari bilik tidurnya bersama teddy didakapannya. Qamelia mendapatkan anak kecil itu.
"It's too early Ryaimy"
"Ouh— I cannot sleep" comel sahaja slang British-nya.
Qamelia berhati-hati meletakkan di atas stool bar di island.
Pinggan diletakkan di hadapan anak kecil itu.
"Where is mom?" Soal Ryaimy.
"Your mom— I guess she leave early in the morning. Some business maybe" teka Qamelia.
Ya Alisya baru meninggalkan rumah dalam 10 minit yang lalu. Tidak ditanya pula hendak ke mana.
"Eat first. I will bring you to the playground. Your mom already gave me the permission"
"Yeay nyum nyum nyum"
Kanak-kanak itu bersorak keriangan.
Alisya POV
Aku melangkah keluar dari kereta dan berjalan ke arah pintu utama.
Pintu diketuk.
Tuk tuk tuk
Pintu itu dibuka lalu tersembul wajah orang gaji rumah itu.
"Cik Alisya?" Soalnya.
Aku hanya mengangguk.
"Mama ada? Papa?"
"Siapa tu bik?" Kedengaran suara mama bertanya. Inilah suara yang lama aku tak dengar.
"Masuk la Alisya" kata bibikku lalu mendahului langkahku ke meja makan.
"Cik Alisya puan"
Mama berpaling. Sepertinya dia terkejut.
Terus mama ke arahku dan memelukku.
"Alisya sayang mama rindu Al. Al pergi mana? Tahu tak puas mama, Ryan dan semua orang cari" kata Mama.
"Al tak pergi mana ma. Al ada je. Al pergi sebab nak tenangkan fikiran" jawabku. Air mata mama sudah tumpah.
"Alisya?" Terdengar suara lelaki memanggilku tetapi yang pasti bukan Ryan.
Aku berpaling.
"Ad" hanya itu yang dikeluarkan dari mulutku.
"You owe me an explanation Alisya Aryana" katanya.
Aku mengeluh.
"Yea I know"
Seketika Zarra menuruni tangga.
"La jom breakfast. Al pun ada jom-jom" ajak Zarra.
Kami terus ke meja makan.
Airport
Ryan masuk ke dalam kereta yang dipandu oleh pemandu keluarganya.
"Kita pergi penthouse" arahnya.
Kereta itu meluncur ke penthouse-nya.
TBC
YOU ARE READING
No LOVE Between US✔
RandomIsh,semak ah kau ni! Mana aku pergi mesti ada muka kau-Alisya Aryana- Suka hati aku la. Kau tu pun semak juga. Macam tak ada tempat lain nak pergi -Ryan Haikal- Ryan dan Alisya ialah pelajar S&E HIGHSCHOOL. S&E HIGHSCHOOL ialah sebuah sekolah elit...