NLBU 54

14.3K 707 17
                                    

Alisya mengeluh sebaik sahaja melihat tubuh yang berdiri di hadapan pintu bilik sebaik sahaja pintu dibuka.

"What are you doing here?" soal Alisya mendatar.

"Tak nak jemput masuk?" soalan Alisya dibalas dengan soalannya.

Dengan perasaan geram, dia ke tepi membiarkan Ryan masuk ke dalam. Pintu ditutup.

"I bought you some food" tutur Ryan meletakkan plastik bungkusan makanan di atas meja. Alisya berpeluk tubuh memandang gerak-geri Ryan.

"Okay then? Motif?" soal Alisya direct.

"So no thanks? Don't pkay hard to get with me Alisya" tutur Ryan tenang.

"Mind with who are you talking with. I'm Alisya Aryana not one of your chicks" balas Alisya.

"Alisya Aryana this is the price you have to pay. Sophie" kening Alisya bercantum. Pelik tiba-tiba sahaja Ryan menyebut nama Sophie.

"Sophie?"

"Yes Sophie. She's dead because of you and Zarra"

Alisya tersentak. Sophie mati disebabkannya? Apa? Dia tidak faham.

"Sebab kau dia mati"

Alisya menggeleng kepalanya. Air mata sudah mula mengalir. Bukan sakit disebabkan Ryan. Tetapi hatinya sendiri. Alisya meronta.

"Lepas la! Dia sendiri yang nak mampuskan. Bukan aku, bukan aku" dia mula hilang kawalan. Ryan melepaskan. Alisya berundur lalu jatuh di atas katil.

"Lagi satu, sebab sepupu iras kau tu yang buat aku macam ni. Sebab Zarra aku jadi macam ni. Kalau dia tak curang dengan aku. Mesti semua ni takkan jadi. Tapi aku benci kau sejak aku jumpa kau masa gred 3. Aku tak sangka kau sepupu perempuan curang tu. Aku benci dia!"

"Enough!" Alisya menutup telinganya. Adakah semua yang dikatakan Ryan itu betul? Tiba-tiba pandangannya gelap.

"Huh. Ingatkan muka sama perangai lain. Rupa-rupanya sama. Hipokrit" Ryan hanya membiarkan Alisya.
Alisya tinggalkan di dalam di situ.

8:00 A.M

Entah mengapa di awal pagi ini, hati Farah kurang enak. Semestinya kerana Alisya. Pantas kakinya melangkah ke arah suite Alisya dengan keyroom kedua yang diserahkan kepadanya.

Tanpa membuang masa, kad itu di-scan pada reader. Lampu bertukar hijau. Pantas dia masuk ke dalam.

Tubuh Alisya yang terbaring di atas katil dihampiri.

"Al! Alisya" kejutnya. Namun, Alisya sedikit pun tidak bergerak.

Disentuh dahi Alisya. Sejuk. Wajah gadis itu juga pucat tanpa darah. Tidak membuang masa nombor Adriana didail. Pasti Alisya pengsan, tembaknya.

Alisya segera dikejarkan ke hospital. Selang beberapa minit, Adriana bersama yang lain tiba.

Tidak senang duduk Farah melihat Aryana yang sedang diperiksa di dalam hybrid room. Paling membuatkannya risau apabila Alisya dipakaikan alat bantuan pernafasan.

"Alisya's family"

"Yes, I am" sahut Adriana sewaktu doktor itu keluar.

"Her mental condition in critical state. Maybe we should let her rest first. And we will check on her every two hours to avoid comma state" terangnya.

"Thanks" ucap Adriana. Dia mengurut bahagian pelipisnya. Manakala Ryan hilang kata-kata.

Adriana mengundurkan dirinya untuk menjawab panggilan telefon. Yang lain masih menunggu Alisya untuk dipindahkan ke wad.

Amanda berjalan ke arah Ryan. Dipandang tepat ke arah anak mata lelaki itu.

"Kau sedar tak apa yang dah buat sekarang!" tengking Amanda. Mereka yang berada di situ tersentak kerana suara Amanda.

"Aku buat apa?" soal Ryan tidak mengerti.

"Jangan buat-buat tak tahu Ryan. I know what happened last night"

Amanda berjalan keluar dari lif. Sebelah tangannya mengurut bahu yang terasa lenguh.

"Ah my body is killing me" omelnya berjalan di koridor.

Langkahnya terhenti apabila terlihat Ryan di hadapan pintu bilik Alisya.

"Ryan? Dia buat apa?" soalnya sendiri.

Sebaik sahaja Ryan hilang dari pandangannya cepat-cepat dia menghampiri pintu bilik Alisya. Tangannya sempat menahan dari pintu itu tertutup sepenuhnya.

Pergaduhan antara Alisya dan Ryan didengari jelas olehnya.

Ryan masing menayangkan eksperi tenang walaupun punca Alisya menjadi seperti itu ialah kerana dia. Farah sudah memandangnya tajam.

"Kalau kau betul-betul nak seksa dia, better you let her go" celah satu suara. Masing-masing menoleh.

"Zarra?"

Zarra berjalan menghampiri Ryan. Dilihat tubuh Alisya melalui cermin kaca yang memisahkan mereka. Kebetulam dia berada di New York kerana urusan keluarga. Message yang diterima melalui Adriana benar-benar mengejutkannya.

"Why Ryan? I don't think it's about late Sophie. There must be another reason right? 11 years ago- inside this room, she is the girl who left you. She was the girl from your memories, Ryan" kata Zarra. Dia tidak sanggup menyimpan rahsia itu lagi. Farah juga terkejut dengan tindakan Zarra. Ryan cuba menghadap satu per satu kata-kata Zarra.

"Impossible. You're lying don't you?" Ryan menidakkan kata-kata Zarra.

"For what I nak tipu you Ryan. I tak dapat apa-apa pun" balas Zarra.

"She was right Ryan. Alisya Aryana is the one" celah Farah.

Ryan menoleh memandang Alisya. Mesin yang disambungkan pada tubuh Alisya tiba-tiba sahaja berbunyi. Bacaan tekanan darah Alisya turun secara mendadak. Doktor dan jururawat bergegas masuk.

Alisya terjaga.

"Aku dekat mana?" Dilihat dirinya berdiri di atas jalan tar.

Bunyi orang meminta tolong menarik perhatian ke sekelompok manusia yang berkerumun di satu tempat tidak jauh daripadanya. Selangkah demi selangkah dia menghampiri tempat itu. Dilihat asap terbang bebas di udara.

Langkahnya terhenti melihat satu kereta yang terbalik.

"What this is—" kata-katanya terhenti.

"Can you hear me Miss Alisya?" lampu disuruh ke anak mata Alisya. Suara itu menyapa deria pendengarannya. Spontan dia mengangguk.

Doktor mula mencatat sesuatu pada board lalu keluar.

"She's awake but need more rest. We still need to observe her mental state" tutur lelaki yang memakai kot putih.

Zarra mengangguk.

"But doktor if you don't mind, I want to transfer her to Malaysia. Can I?" soal Zarra.

"I will get the document ready in two days"

"Thank you" ucap Zarra. Doktor itu beredar.

"Kalau you still anggap diri you as Alisya's husband. Please take a good care of her" tutur Zarra yang lebih pada amaran.

Ryan bersandar ada dinding. Rambutnya ditolak ke belakang. Dirinya tiba-tiba diserang rasa bersalah kerana tindakan terburu-buru tanpa mendapatkan kepastian tentang apa yang terjadi. Kini, dia meletakkan nyawa Alisya di hujung tanduk buat kali kedua.

'Apa yang aku dah buat?'

TBC

No LOVE Between US✔Where stories live. Discover now