Bab 4

1.9K 67 0
                                    

IMNI POV
Lepas SPM...

Kami semua sekarang sedang duduk melepak di atas rooftop rumah Adele yang cantik dipenuhi bunga warna-warni. Ary dan Adele sedang sibuk menguruskan reka bentuk chalet yang bakal dibina.

Rin, Ily dan Likha pula sedang berurusan dengan bahan binaan yang akan sampai tidak lama lagi. Kami pelu memastikan bahan pembinaan kami dibuat daripada bahan yang berkualiti tinggi.

Aku sahaja yang tak tahu nak buat apa right now. Sebab kerja aku dah siap.

"Ish... Aku rasa ni kerja arkitek, kenapa kita yang kena buat?" Ary tiba-tiba sahaja mengeluh.

"Well basically diorang nak kita bersusah payah bina resort ni untuk kita belajar hargainya. Bila kita tahu kita bina susah payah hasil titik peluh sendiri, kita akan rasa sayang dan akan jaga dengan penuh kasih sayang sebab kita tak nak usaha yang kita buat sia-sia" aku terkebil-kebil memandang Adele.

See... Sebab itulah Adele ni boleh jadi Doktor Chinta and kaunselor. She and her words never fail to amaze me. Daebak!

"Aku sokong. Sama juga dengan barang and duit. Kalau barang yang kita beli sendiri kita akan jaga elok-elok. Tapi bila barang beli guna duit parents senang lenang aja kita campak. Duit pun macam tu" Ily menyokong.

"So kita memang tak akan habis kerja lah kan. Tak boleh nak have a short vacation sebelum sambung study. Lepas SPM, dulu kata nak enjoy tapi Allah punya perancangan lagi best sebab bagi kita buat sesuatu yang berfaedah daripada buang masa" Aku menambah perisa.

"True. Korang jangan bimbang kita ada 6 bulan lagi tinggal. Lepas semua settle, kita akan ada short vacation yang tak berapa short sebab aku dah ada plan untuk rehatkan minda sebelum sambung belajar" senyuman penuh tanda tanya Adele membuatkan kami rasa ingin tahu.

"Plan apa Adele? Cepat lag Del!" Rin menghampiri Adele penuh teruja. Makin lebar senyuman Adele, makin kami ingin tahu.

"Aku dah booking private plane family aku untuk jelajah satu Europe selama satu BULAN!!!" Jeritan Adele membuatka kami turut terjerit teruja.

"Serius Adele?" Adele angguk.

"Kita dah plan nak pergi trip sama-sama since forever. So aku rasa ini aja peluang dan masa yang kita ada. Lepas ni semua busy. Lepas study lagilah busy. So aku plan kita pergi Europe. Kalau sempat kita singgah Asia" balas Adele membuatkan aku teruja.

"Bestnya!!!! Aku setuju!" Airin melompat persis kanak-kanak.

"I'm in" Likha angkat tangan.

"Aku pun nak join" aku mencelah.

"So, kalau nak pergi vacation, kena siapkan kerja. Then we're done" kami memang semangat wajar.

Terus kerja diteruskan. For cari modal, kami kerja dengan business keluarga. As for me aku kerja di restaurant abah. Jadi waiter, cashier, even tukang cuci pinggan and sapu sampah pun aku buat. Tapi itu just untuk 2 bulan. Lepas 2 bulan penyeksaan aku dapat kerja dalam office.

Adele kerja di syarikat penerbangan keluarganya. Selain daripada mencuci kapal terbang, Adele juga terpaksa menjadi budak suruhan di bengkel kapal terbang. Dan didera. 2 bulan melakukan kerja berat, Adele akhirnya diserap masuk kerja dalam Office sebagai kerani or lebih tepat ialah pembancuh kopi semua orang.

Rin lagi sadis. Sebab dia dihantar untuk bekerja di ladang milik keluarganya. Macam-macam dia kena buat. Bagi makan haiwan, mandikan haiwan, even bersihkan najis haiwan pun kena. Kesian. Tapi abah Rin tawarkan gaji besar gila weh.

Ily kerja sekali dengan aku. Ayah dia yang suruh. Aku lagi suka. Memang bahagia sebab ada geng. Likha kerja dengan Rin. Buat benda sama. Kesian. Sadis.

The MischievousWhere stories live. Discover now