ISHRAF MATEEN POV
Aku masih terbayang-bayang wajah gadis yang aku kenal sewaktu di train station seminggu yang lalu.
Ameena Imni... Sebaris nama yang bagi aku cukup cantik sekali. Tetapi empunya nama tidaklah seayu itu. Gadis berpewatakan ganas itu cukup comel dipandangan mata aku.
Ish... Apa aku merepak ni? Ayat terakhir gadis itu bermain di fikiran. "Maybe we will meet or maybe not. What about just let destiny make his work" kata-kata gadis itu dicerna.
Lebih tepat ayat dia kalau ada jodoh, jumpa lah. Haih.. Susah betul minah misteri ni. Dia ingat French ni kecil ke. Paris ni pun padat dengan pelancong yang datang dari segenap pelosok dunia.
"Hey Raf, kau menungkan apa? Aku tahu lah kau sedih tak dapat jumpa Yazid, tapi chill lah" wajah sepupu aku menyapa pandangan.
"Mana ada lah. Aku tak lah sedih sampai menangis keluar air mata darah. Aku just thinking about something that is non of your business" aku membalas.
Lelaki berbaju pink lembut itu hanya menjeling langit menunjukkan bahawa dia menyampah dengan gelagatku. Aku tersengih.
"Apa-apa aja lah. Iraf, jom keluar makan. Aku teringin nak makan pavlova lah hari ni" Qay merenungku.
"Ish aku malas lah nak keluar. Kerja berlambak kut!" Aku menunding jari ke arah meja kerja aku yang bersepah. Aku berhenti seketika kerana ingin membancuh hot chocolate aja.
"Kau tak payah nak acah nerd sangat lah. Tak ada kalau kau tak ikut aku keluar makan, aku putuskan bekalan elektrik dekat rumah ni" Abdul Qayyum mengugut. And I know he's capable to do it.
Aku menghela nafas panjang. "Kerja kau memaksa aja. Fine aku temankan. Kedai pavlova aja eh. Then kita balik" Qay mengangguk lalu terus hilang dari pandangan. Teruk betul.
Aku sebenarnya cukup malas untuk keluar. Lagi-lagi pada hari minggu sebegini. Baik aku habiskan masa aku yang amat berharga dengan menyiapkan assignment dan juga menonton television.
Aku mengenakan sehelai track pants dari jenama Adidas. Sehelai jersey berlengan panjang dan cap. Baju sejuk yang tergantung di belakang pintu bilik aku sarung penuh malas. Dompet, phone dan kunci kereta yang berada di atas night stand aku capai lalu keluar daripada bilik.
"Qay, kau pandu. I'm not in a drive mood" Qayyum hanya mengangguk kecil. Kunci kereta Jaguar bertukar tangan. Qayyum memandu menuju ke sebuah kedai Pavlova yang sering kami kunjungi. Tetapi sayang kedai itu tutup pada hari ini.
Kami pusing satu Paris dan akhirnya jumpa sebuah kedai pastie halal. I hope they have Pavlova. Tak larat aku nak dengar rungutan Qayyum yang mengidam nak makan pavlova lebih teruk daripada ibu mengandung.
Aku turun bersama-sana Qayyum. The Dalsons dipandang sebelum kami berdua masuk ke dalam kedai kecil berhampiran dengan monument terkenal dunia, Eiffel Tower.
Kami memilih tempat di tepi tingkap oleh kerana mendapat permandangan yang cantik sekali. A very good view. Cafe kecil ini amat cozy dan selesa buat orang-orang sederhana macam aku.
Seorang pelayan muncul untuk mengambil order. "I would like to have a piece of Pavlova and Ice Mocha" aku memandang senarai makanan yang terdapat di dalam menu.
"Err... Give ma a cup of latte and blueberry cheese cake" akhirnya aku memilih hidangan ringkas itu sebagai sajian minum petang kami. Pelayan tadi hilang bersama pesanan kami.
"Aku rasa kau ni kena belajar buat Blueberry cheesecake lah" aku memandang Qay pelik.
"Asal pulak?" Qay menjongket kening.
YOU ARE READING
The Mischievous
Teen FictionThe Mischievous Nur Adila Dania, Aryana Farha , Ameena Imni, Alice Ilyana Raisha, Airin Adriana dan Asya Zalikha, sahabat baik yang berkawan sejak di bangku sekolah. Persahabatan mereka amatlah akrab sehingga menginjak ke alam dewasa. Conflict mul...