Part 11

8K 221 3
                                    

Okay guys. Rileks. Jangan emo-emo. Jangan marah Fia even geram sangat dengan dia. Haha. Sis tahu ada yang emo-emo. Calm down okay. Be cool.

" Maafkan saya Fia. Saya tak mampu nak lindungi awak. Tapi tolong jangan buat macam ni lagi. Tolong jangan tinggalkan saya. Saya terseksa tengok awak macam ni Fia."

Suara yang merayu itu jelas kedengaran dekat dengan telingaku. Aku cuba menggerak-gerakkan bebola mataku supaya dapat buka mata. Perlahan-lahan aku berjaya buka mata dan cuba mencerna suasana sekeliling. Aku toleh ke kiri. Ternyata Usyair.

Dia genggam tanganku erat sambil tertunduk ke bawah. Aku tersenyum hambar. Aku balas genggamannya dan dia terus mendongak melihat aku.

" Fia? Awak dah sedar?"

Aku Cuma mampu tersenyum. Aku teringat semula apa yang dah jadi sampai aku masuk ke hospital. Aku renung lengan kiri aku. Aku senyum pahit. Bodohnya aku. Apa aku dah buat? Kenapa sanggup bunuh diri. Ya Allah.

" Maafkan saya."

Aku tengok Usyair dengan rasa sedih. Aku dah berkasar dengan dia. Suami aku sendiri. Aku dah jerit dekat dia. Sampai nak bunuh diri. Apa aku dah buat ni?

" Awak terlalu ikutkan emosi Fia. Please. Jangan buat macam tu lagi. Awak takutkan saya."

Aku kalihkan pandangan ke arah lain. Tak tahu kenapa aku tak boleh terima keprihatinan Usyair. Aku tak boleh!

" Baliklah Usyair. Saya tak layak untuk awak. Saya perempuan kotor. Saya berhak hidup seorang diri saja." Ujarku spontan.

" Fia!"

Dia memandangku tajam. Tak suka dengan apa yang dia dengar tadi.

" Cukuplah! Cukup! Jangan cakap lagi macam tu. Awak teraniaya. Faham tak? Dan saya pilih awak ikhlas! Bukan atas suruhan sesiapa."

Dia bertegas dengan keputusan dia. Aku ketap bibir.

" Kenapa awak sanggup pilih saya? Saya tak layak dapat peluang tu Usyair."

" Sebab ini yang jalan saya pilih. Saya tak menyesal langsung. Saya sayang awak Fia."

Aku terkedu. Dia sayang aku? Tak! Tak! Aku tak percaya. Dia Cuma nak sedapkan hati aku je. Ye. itu betul.

" Lepaskan saya." Pintaku tanpa rasa bersalah langsung. Tapi jauh di sudut hati aku rasa terkesan.

" Fia!"

Dia meraup wajahnya kasar dan merenung aku tajam. Aku terkedu. Renungan dia tu. Dia marah aku ke?

" Awak dah gila ke Fia? Kenapa awak boleh berubah sampai macam ni sekali? Sedar Fia! Sedar! Ingat Allah! Awak tahu tak berdosa kalau awak asyik salahkan diri awak dan sampai bunuh diri macam ni. Awak dah macam orang tak beriman tahu tak?! Awak nak ke Allah laknat awak? Ha?!"

Aku termangu. Kata-kata yang dilontarkan sebentar tadi membuatkan aku terdiam seribu bahasa.

" Ingat Allah Fia. Semua ini takdir. Ada hikmahnya apa yang terjadi. Jangan asyik salahkan diri sendiri. Anggap ini ujian dari Allah. Dia sayang awak. Kembalilah pada Allah Fia. InsyaAllah hati awak akan tenang."

Lembut saja kata-katanya. Sampai buatkan aku nak menangis semula. Dia mendekati aku. Tiba-tiba dia duduk di sebelah aku. Tubuhku ditarik sehingga ke dalam pelukan dia. Aku tak rasa menolak malah aku rebahkan kepalaku pada dadanya. Sekali gus air mataku menitis keluar.

" Menangislah Fia. Lepaskan semuanya. Saya ada. Saya akan sentiasa ada untuk awak. Tapi janji dengan saya. Jangan menangis lagi untuk sebab yang sama."

Dendam CintaWhere stories live. Discover now