Perjalanan masa yang begitu singkat. Penantian dari hari ke hari akhirnya berakhir jua. Perantauan dinegara orang selama hampir 6 tahun semakin mematangkan kehidupan seorang jejaka bernama Arash Firman.
Rambut yang jatuh ke dahi diselak ke belakang. Memperkemaskan semula penampilan dirinya. 15 jam dalam kapal terbang amat memenatkan otot-otot badannya.
Sedang dirinya menikmati udara ditanah kelahirannya, satu tangan kecil menarik hujung bajunya. Pandangan dikalihkan ke bawah.
"Daddy, where we are?" Soal anak kecil yang memeluk erat barbie dollnya. Suara yang halus dengan pelat budak baru belajar bercakap, sungguh mencuit hatinya.
Firman menjatuhkan lututnya ke lantai agar dia dapat melihat wajah anak kecil itu dari dekat. Rambut ikal mayang yang berterbangan dek tiupan angin diselitkan dibelakang telinga. Wajahnya yang putih bersih mengingatkan Firman terhadap ibunya.
"Sayang, kita di Malaysia sekarang ni. This is our 'Home'." Ujarnya lembut.
Anak kecil itu menggaru kepalanya membuatkan rambut yang sedia kemas disisir, berserabut.
"This is not home. This is...people...aeroplane...what we called that?" Firman hanya memerhatikan lagat anak kecil itu cuba mengingati apa yang telah dipelajarinya.
Dagu terbelahnya dikuis-kuis bagi mengingati perkataan yang dia baru pelajari sebelum berlepas ke sini.
Firman ketawa perlahan. "Airport, sayang!" Pipi mulusnya dicuit oleh Firman.
Melihat anak kecil itu teruja mengulangi perkataan yang disebutnya tadi membuatkan hati Firman berbunga bahagia.
"Come, let's go! Kita ada banyak tempat nak kena pergi, dan ramai orang yang perlu kita jumpa."
Mak Kiah hanya memerhatikan Farah yang termenung jauh. Makin hari, ingatan Farah makin teruk.
Dua hari lepas ;
Awal pagi lagi Farah sudah muncul diruang tamu. Mencari kelibat semua orang yang disayangi. Melihat bayang mak Kiah di balik dapur, segera dia mengejarnya.
"Mak Kiah!! Good morning!" Satu ciuman manja diberikan buat wanita tua yang mengasuhnya selama ini.
Mak Kiah ketawa kecil. "Kenapa pelik sangat Farah ni? Dah mandi belum tu?"
Farah menarik muncung. "Kita bagi kiss pun dikatanya pelik! Apa lah mak Kiah ni."
Mak Kiah memberi senyum. Farah, tidak pernah berubah kelakuannya. Dari kecil sehingga dewasa, beginilah kelakuannya. Manja. Keras kepala. Degil.
"Awak tu dah dewasa sayang! Cuba ubah sikit kelakuan tu. Jangan jadi budak-budak sangat." Mendengar kata kata Mak Kiah, membulat mata Farah jadinya.
"Dewasa mak Kiah? Farah baru 17 tahun kot! Agaklah mak Kiah ni." Hampir melopong mak Kiah mendengarnya. Budak ni tak sedar diri dah tua atau dia terlupa?
Namun, persoalan itu hanya mak Kiah abaikan. Mungkin Farah ingin bergurau dengannya. Sedang bancuh air teh susu panas, lagi sekali mak Kiah tersentak dengan soalan Farah.
"Mak Kiah, daddy dengan mummy tak turun lagi ke?"
Melihat gaya Farah yang nampak seperti biasa membuatkan mak Kiah keliru. Apa yang perlu dijawab olehnya?
"Em, daddy kat atas lagi. Kejap lagi turun lah dia." Mendengar respond dari bibir halus Farah membuatkan mak Kiah lega. Mohon jangan tanya soalan lagi.
"Daddy!!" Hampir terlepas teko yang dipegang oleh mak Kiah apabila mendengar jeritan Farah.
"Budak bertuah! Terkejut mak Kiah tahu tak!" Marah mak Kiah. Namun melihat pandangan Dato' Kamel, mak Kiah tersengih.
YOU ARE READING
BUDAK
Novela JuvenilAku yang dulu mengejar jasad yang tidak bernyawa. Berharap akan ada keajaiban untuk dia membuka pintu hati untuk aku. Namun, makin aku kejar, makin aku sedar. Ianya hanya sekadar harapan. DIA yang sering berada disisi tatkala hati dilanda kesedihan...