BAB 18

3.3K 215 3
                                    

"Yeayy!! Lagi dua minggu nak sekolah!" Jerit Farah ketika berada dimeja makan.

Tokmak menepuk lengannya.

"Apa anak dara menjerit kat meja makan ni? Tak senonoh betul!" Tegur tokmak.

Farah sekadar tersengih.

"Tak sabar ke nak amik SPM?" Soal tok abah.

Farah menggeleng. Tokmak dan tok abah memandang pelik.

"Kalau bukan sebab tu, sebab apa?" Soal Tokmak.

"Tak sabar nak jumpa muka muka baru! Hahaha." Farah ketawa.

Tok abah menggelengkan kepalanya. Tokmak sudah menyubit lengan Farah.

"Aduh tokmak ni! Macam tangan ketam!"

"Ketam tak ketam! Naik sekolah nanti, jangan nak buat hal faham? Dulu dengan uncle and paklong kamu, kamu nak buat hal, kami tak kisah. Ni kat tempat kami, kamu ikut cara kami. Faham?" Tegas tokmak.

"Iyelah tokmak! Eh tok abah, Farah nak ayam!" Farah terus bangun dan duduk disebelah tok abah. Duduk disebelah tokmak asyik kena cubit, kena tepuk! Pantang betul aku salah laku!


Farah baring merenung siling. Otaknya ligat berfikir, memikirkan idea untuk mengacau Firman.

Kalau aku call dia okey tak? Soalnya sendiri. Nak call ke tak? Farah mengambil keputusan untuk menghubungi Firman. Segera dia mencari nombor Firman.

Eh jap!

Kalau aku call dia, ofcos lah dia takkan angkat! Haa baik aku call nombor rumah!

Tut...tut...

"Hello, Assalamualaikum?"

"Waalaikumsalam! Boleh saya cakap dengan Aida?" Pinta Farah. Senyuman nya sudah melebar. Ya Allah! Rindunya nak dengar suara dia!

"Aida mana? Awak dah salah nombor ni." Ujar Firman. Wahh pandai pula dia cakap elok elok dengan stranger! Kalau dengan aku.....

"Eh tak mungkin saya salah. Sebab aidalama tunggu you call I tahu tak?!!! ARGHHHHH FIRMAN!!!!" Farah menjerit sambil ketawa kuat.

Farah mendengar Firman mengucap panjang.

"Ya Allah! Aku ingat setan mana lah yang ketawa lepas menjerit macam histeria! Kau nak apa ni? Dah tak ada kerja apa call aku malam malam?" Ujar Firman.

Farah ketawa mendengar kata kata Firman.

"Hehehe siapa nak call kau? Aku call ni sebab nak cakap dengan umi! Bukan dengan kau! Semak je blah sana!" Ujar Farah sambil ketawa.

"Biadap punya budak! Okey fine aku panggil umi!" Firman mendengus.

"Eh alah alah kejap lah!!" Farah memanggil separuh menjerit.

"Weh stop menjerit boleh tak? Bingit doh!" Tegur Firman.

"Hehe alah kau ni nak gurau sikit pun tak boleh! Cuba lah happy sikit? Ni tak muka dah macam ayam berak kapur! Eh tak! Muka kau ni macam muka mati bini tahu tak? Hahahhaa."

"Mana kau tahu muka aku macam tu? Tak nampak main tuduh je."

"Yes, bcs I know you! Hahahahahahahaaaaimissyou.." Farah ketawa panjang sebelum mengungkapkan perasaannya.

"Otak dia! Aku kata jangan gelak lah setan! Kau cakap apa tadi? Bingit telinga aku dengar." Marah Firman.

"Ehh kau ni cuba lah cakap baik baik sikit dengan aku! Menyampahnya!!!!" Jerit Farah.

"AKU LAGI MENYAMPAH DENGAR SUARA KAU TAHU TAK?!" Jerit Firman pula. Menguji kesabaran betul lah budak ni! Bisik hati Firman.

"AH KAU DIAM! AKU BENCI KAU FIRMAN TAK GUNA!!!" Jerit Farah sambil ketawa kuat.

Farah mendengar Firman menjerit memanggil umi.

"UMI!!!!!!!" Jerit Firman. Umi segera ke ruang tamu. Terkejut mendengar Firman menjerit tiba tiba.

"Ya Allah Fir! Kenapa ni? Terjerit jerit?" Soal umi cemas.

"Nah! Anak kesayangan umi nak cakap! Fir dah tak larat nak layan budak mental ni! Buat sakit hati sakit telinga sakit tekak cakap dengan dia! Huh!" Bebel Firman. Telefon pun bertukar tangan.

Farah ketawa besar mendengar bebelan Firman. Firman yang dengar suara Farah terus menutup telingga.

See? Takpayah nak lekap telefon tu kat telinga. Letak kat lantai pun comfem still boleh dengar suara budak tu!

Umi menggeleng melihat perangai Firman.

"Assalamualaikum, Farah!"

"Waalaikumsalam UMI!!!!" Jerit Farah teruja. Firman melihat uminya sudah banjir mendengar suara Farah. Ah sudah umi ni. Aku ni nak meletop dengar suara dia, ni boleh pula dia nak terharu!

Adalah dekat setengah jam mereka berborak. Kemudian umi mengambil tempat di sebelah Firman yang sedang menonton tv.

"Hai umi, puas dah berborak dengan budak tu?" Soal Firman.

Umi mencubit peha Firman.

"Aduh umi ni, sakit lah!" Dia mengusap usap pehanya yang bisa dek cubitan umi tadi.

"Padan muka! Cuba lah cakap elok elok sikit dengan Farah. Ni tak, asyik nak marah Farah je. Apa salah dia kat Fir sampaikan Fir suka sangat marah dia ni?"

Alah umi ni nak backup Farah pulak dah...

"Mana Fir tak marah? Dia suka sangat cari pasal dengan Fir! Lepas tu tergedik gedik dengan Fir. Ingat Fir suka apa?" Ujar Firman sambil menutup mukanya dengan bantal dan merebahkan badannya.

Umi menggeleng. Firman. Perangai lain daripada abang abang nya. Tak suka bergaul dengan orang. Suka bersendiri. And very secretive person. Sebab tu lah muka dia je 24jam kat rumah ni! Kalau abang abang dia tak ajak keluar, memang dia berkurung je dalam rumah ni. Alasan, "Siapa nak jaga umi kalau bukan Fir?" Tu je lah ayatnya.

Tiba tiba bunyi pagar di buka. Kereta Fahmi masuk ke dalam garaj.

"Haa tu lagi sorang anak kesayangan umi dah balik!" Ujar Firman tanpa mengalirkan bantal dimukanya.

Umi menggelengkan kepalanya lagi. "Ami? Dari mana?" Soal umi.

Fahmi masuk sambil tersengih. "Biasa lah umi. Lepak dengan geng geng bola Ami."

Fahmi mendekati Firman. "Ni apa kes pula nak tutup tutup muka pakai bantal ni? Woi! Nak tidur naik bilik ah!" Fahmi cuba menarik bantal di muka Firman.

"Diam lah kau! Balik balik nak memekak." Balas Firman sambil menolak tangan Fahmi.

"Woo kau cakap kasar dengan aku nampak!" Fahmi terus menekan bantal dimuka Firman.

"Umi! Umi! Ami nak bunuh Fir! Uhuk uhuk! Umi!!" Jerit Firman.

Umi ketawa mengekek. "Sudah lah Ami. Kang asma dia datang balik kang naya umi!"

Fahmi melepaskan Firman.

"Padan muka kau! Dasar lembik!" Ujar Fahmi sambil ketawa kuat.

BUDAKWhere stories live. Discover now