"Farah, aku minta maaf tau pasal tadi? Serious aku tak sengaja!" Ujar Firman bersungguh sungguh. Dia menghampiri Farah.
Kamal sudah dihalaunya pergi ke tempat lain. Farah menjilat lolipopnya sambil memandang tasik.
"Wei aku minta maaf ni. Kau dengar tak?" Ujar Firman lagi setelah tidak mendapat respond.
"Eii nak mintak maaf pon nak marah marah. Cuba lah jadi penyabar sikit? Ni tak, asyik nak marah je! Tahu tak, sabar itu separuh daripada iman! Kalau tak sabar, maknanya kau ni tak ada iman! Haa kau ni beriman ke tak ni?" Amik kau! Ceramah free aku bagi! Farah menahan senyum dalam hati.
Firman sudah menggaru garu kepalanya. Apa kes si Farah ni nak berceramah pula? Kemudian Firman tersengih.
"Haa yela yela. Aku minta maaf ni. Tulus dari hatiku yang suci lagi murni ini." Ujar Firman sambil menayang dadanya kepada Farah.
Farah ketawa. Firman melebarkan senyuman apabila melihat Farah ketawa.
"Yelah yelah! Aku ni mana boleh marah orang lama lama. Lagi lagi orang yang aku say...orang yang saiko macam kau!" Ujar Farah sambil tertawa. Ceh aku nak cover ni!
Nasib tak terlepas cakap. Eleh bukan tak pernah cakap, selalu! Tapi dah asyik kena reject je kan, takkan nak terhegeh hegeh lagi? Malu lah Farah oi! Bebel hati Farah.
Firman menahan tawanya. Pandai cover ye budak?
"Saiko kau cakap? Hello? Kau tu lagi saiko tahu tak? Budak terejal!" Balas Firman sambil tertawa.
Farah memandang Firman. Lama.
"Jangan tenung lama lama. Nanti kang terjatuh sayang pula!" Ujar Firman. Ketawa lagi?
Farah tersenyum kemudian dia memandang tasik.
"Aku suka tengok abang pengawas aku ni ketawa. Tak ada lah asyik nak tayang muka ketat 24/7!" Ujar Farah perlahan.
Firman memandang Farah. "Kenapa suka? Hahaha meh nak tengok aku ketawa lagi tak?" Firman tergelak lagi melihat Farah menjelir lidah.
"Sudah lah kau! Kalau kau ketawa lagi, memang fake ah!" Balas Farah sambil ketawa menolak bahu Firman.
Firman perlahan lahan memberhentikan tawanya.
"Kenapa kau suka aku?" Soal Firman.
Farah ketawa. Matanya memandang ke arah tasik.
"Nak tahu ke?"
"Yup!" Jawab Firman sambil mengangguk. Dia memandang Farah.
"Kalau aku cakap aku tak terpikat dengan muka kau tu, memang aku tipu lah kan?" Farah ketawa lagi.
"Entah lah. Sebenarnya aku pun tak tahu kenapa aku suka kau. Even kau suka marah marah aku, tayang muka ketat 24/7 kat sekolah tu. Lagi lagi dengan aku kan? Hahaha. Entahlah. Bila aku pandang kau, hati aku tenang sikit. Even rasa macam nak meletup bila jumpa kau, bila we have a talk. Serious lah aku...aku rasa lain bila jumpa kau. Tah lah! Hahaha!"
Kuangajo punya Firman. Dia tak tahu ke aku dah nak banjir ni bila kena luahkan isi hati aku face to face dengan dia! Arghh!
Firman terkedu. Macam ada something yang masuk dalam hati aku. Tapi...tahlah. Aku pun tak tahu.
"Erk..ouh okey macam tu. Em aku minta maaf lah sebab aku dah banyak sakitkan hati kau." Ujar Firman.
Tu je kau balas? Kerasnya hati kau Fir! Kau memang tak pernah pandang aku!
"Haa tak apa lah. Aku okey je. Well, dah biasa. Hahaha!" Ketawa. Ketawa fake! Fake betul kau ni Farah! Hahaha.
"Kita kawan?" Farah memandang Firman. Biar betul mamat ni?
YOU ARE READING
BUDAK
Teen FictionAku yang dulu mengejar jasad yang tidak bernyawa. Berharap akan ada keajaiban untuk dia membuka pintu hati untuk aku. Namun, makin aku kejar, makin aku sedar. Ianya hanya sekadar harapan. DIA yang sering berada disisi tatkala hati dilanda kesedihan...