BAB 19

3.3K 204 6
                                    

Akhirnya tahun baru pun muncul.

First day school.

Pian memasuki sekolah dengan perasaan malas. Yelah, tahun ni dia bakal hadapi SPM sendiri. Tanpa Farah. Huh.

Baru je nak masuk pagar, dia sudah ditahan oleh uncle Farah, guru disiplin. Sengihan paling lebar diberikan oleh Pian.

"Assalamualaikum cikgu! Cikgu nampak makin handsome lah! Aura tahun baru ke?" Soal Pian sambil tersengih.

Cikgu Kamarul menjawab salam Pian. "Terima kasih! Saya memang handsome. Tak ada aura aura! Aura nak mengamuk ada lah! Ni apahal kamu lambat? First day sekolah dah lambat. Tak sedar diri tahun ni nak amik exam besar?!" Fuhh berdesing telinga. Ni memang spesies Firman ni!

Zhapp! Zhapp!

Aduh! Dua kali beb kena sebat kat bontot! Pian menggosok bontotnya perlahan. Muncungnya sudah sedepa.

"Terima kasih cikgu! Saya saaaaaayang cikgu! Mwah ciket!" Ujar Pian sambil mencium pipi cikgu sebelum berlalu ke tapak perhimpunan.

Cikgu Kamarul mengesat pipinya. "Eii busuk! Kau tak gosok gigi apa?" Marah cikgu.

Pian ketawa kuat sambil melarikan dirinya.

"Tahniah kepada yang hadir pada hari pertama persekolahan hari ini! Beri tepukan buat diri sendiri!" Tepukan gemuruh kedengaran.

Pian muncul di tepi koridor tapak perhimpunan. Pengetua memberhentikan ucapannya. Masing masing memandang Pian. Pian mengangkat tangan acaca artis mengangkat tangan kepada fans nya! Euww.

"Haa ni dia pelajar contoh kita dah sampai." Ujar pengetua kepada pelajar.

"Wehh handsome nya!"

"Ala manisnya senyuman dia!"

Suasana perhimpunan terus kecoh dengan suara pelajar form3 dan form4. Form5 leklek je. Sebab mereka dah kenal Pian.

"Yow Pian! Awal datang? Naik flight ke?" Tegur pengetua. Bergema satu sekolah mendengar. Well pengetua a.k.a paklong Farah ni sporting sikit orang nya. Tapi sporting tak kira tempat! Kadang depan pelawat pon boleh dia buat gurau macam biasa? Ish ish ish bahaya. Pelajar lain sudah ketawa.

Pian menayang sengihnya. "Eh Tuan, macam tak biasa! Hehehe."

"Wah partner awak mana?" Soal pengetua sambil menjongket keningnya.

Pian menggaru kepala. "Tuan dah bawa lari dia dari hidup saya! Sampai hati tanya lagi..." Ujar Pian bernada sedih.

Pengetua ketawa.

"Hahaha padan muka awak! Lepas ni kasi focus exam. Matang sikit!" Pengetua ketawa lagi. Terus biul microphonenya.

"Opss maaf. Saya lupa kita kat mana sekarang. Okey Pian, jemput duduk! Maaf tak ada redcarpet nak dibentang. Okey kita sambung dah sampai mana tadi perhimpunan kita?"

Bla..bla...bla..

Pian sudah melunjurkan kakinya. Kemudian dia mengangkat tangan. Pengetua memandang.

"Ye Pian? Ada soalan?"

"Saya rasa perhimpunan kita dah terlebih lima minit ni. Tuan tak penat ke?" Soal Pian spontan.

Masing masing memandangnya.

Krikkrik..krikkrik..

"Kamu diam! Saya nak lepaskan rindu ni! Okey, pelajar sekalian, saya telah mewujudkan peraturan baru."

Aduhai pengetua ku.....Pian terus memejamkan matanya.

"Pertama, tiada lagi hak bersuara di tapak perhimpunan. Seperti.....TADI! Okey Pian?"

BUDAKWhere stories live. Discover now