Part 37

35 1 1
                                    

Katie

"Eh, itu dia kan.."
"Iyalah, dialah tu."
"Apa dia buat di sini ah?"
"Dia ada temujanji mungkin, or.. dia lawat seseorang."
"Bukan baru kemarin kah dia dalam tv?"
"Handsome nya, lebih handsome dari dalam tv."
"Tinggi pula tu. Uuuuuh.. gigi arnabnya jugalah yang menawan."
"Wooooo... Kellwood lah.. Kellwood."
Kakitangan di bahagian meja pendaftara itu berbisik sesama sendiri, begitu juga dengan orang-orang yang yang berada di situ. Semuanya terkejut melihat Denny berjalan masuk selamba betul dengan seluar jeans, dan cuma baju t-shirt putih di luarnya kot kelabu gelap, juga topi merah hitam di kepalanya. Dari gayanya saja dia nampaknya tidak pun ingin melindungi dirinya daripada di kenali orang lain. Dia lebih relax dan bersahaja hari itu, dan mungkin juga dia memang bertujuan untuk orang lain mengenalinya.

"Excuse me, where can i find doctor Volt? Katie Volt?" Penuh adab sopan dia bertanya.
"Ohhhh, errrrrr... hurrrrrm.. Doctor Volt, i seeee. Well..." Seorang jururawat perempuan di pertengahan umur berdiri betul-betul di hadapannya,
"I'll find her for you." Linda, ketua admin di situ menjawab, namun dia sendiri tidak berganjak dari tempatnya, asyik saja merenung wajah Denny, dan seluruh tubuhnya yang kurus tapi berotot itu.
"You...you really tall.." Ivy sudah pun menongkat dagunya dengan kedua-dua tangan di atas meja itu.
"I like.. your wavy hair, and your nose.. ohh.. oh.. your sweet smile." Linda menambah.
Denny hanya senyum malu-malu kucing di perhatikan seorang demi seorang mereka-mereka itu di situ.

"Denny, what are you doin here?" Terkejut aku melihat Denny di hadapan kaunter pendaftaran di kelilingi ramai orang yang memandang dan memerhati dia, yang dia pula sempat lagi menurunkan tandatangan kepada beberapa orang di situ.
"Katie.." Dia membalas dan menaikan kedua-dua bahunya, tidak tahu apa yang harus di lakukan bila di serbu begitu.
"Ok..Ok.. calm down everyone. This is hospital.. and you are not allowed taking pictures, signature and... yes stop looking." Aku memberi amaran untuk meleraikan mereka yang sudah pun berkumpul di situ, tangan Denny ku tarik dan sempat aku memetik jari ku kepada jururawat-jururawat yang di pukau sebentar.
"Doctor Volt..  introduce us please... " Rayu Josh, yang dua kali lima sama juga dengan perempuan di situ.

   Entah kemana saja aku menarik membawa Denny, tiada tempat yang boleh aku gunakan untuk kami berdua bercakap secara private. Sebaik saja pintu lif terbuka aku pantas kami berdua melangkah masuk. Baru saja aku mahu melepaskan tangan Denny, dia pula yang menggengam erat semula, di hadapan doktor Roger yang juga berada di dalam lif itu. Aku tunduk tidak tahu apa yang harus aku lakukan, berada di tengah-tengah mereka bukanlah perasaan yang bahagia. Sementara doktor Roger meletakan kedua-dua tanganya ke dalam saku jubah putihnya itu, memandang tepat pada Denny dan sekejap-sekejap pada tangan kami, Denny pula sebelah tangannya memeggang tanganku, dan sebelah lagi juga ke dalam poket jeans. Dia hanya memandang wajahku dengan senyuman panjang, lebar, manis, sedikit mengada-ngada, dan menunjuk-nunjuk.

   Jauh di dalam hati aku berdoa kepada tuhan agar lif itu bergerak lebih pantas dari selalunya, walaupun aku tidak tahu kemana harus ku tujui. Pada mulanya aku mengharapkan doktor Roger akan keluar dulu bila sudah tiba di tingkat pejabatnya, tapi dia masih tidak begerak seinci pun, dia kaku memandang Denny tanpa mengelipkan mata. Sedangkan mataku entah berapa kali punya kelip sudah. Bagusnya tiada satu perkataan pun keluar dari mulut kami bertiga, masing-masing berbicara dengan hati masing-masaing.

Tingggg.. pintu lif terbuka, aku bersiap-sedia untuk bergerak keluar, begitu juga dengan Denny yang hanya mengikut rapat dari belakang. Ketika aku menundukan kepala ku sedikit pada doktor Roger sebagai tanda hormat, besar sekali matanya memandang aku dengan tiba-tiba, bagaikan hendak berkata sesuatu tetapi belum dapat menjumpai ayat yang sesuai. Tanpa menunggu lagi aku terus saja keluar di tingkat itu, bila pintu lif bertutup rapat barulah lega hatiku. Aku melepaskan peggangan Denny itu dan melihat tingkat berapakah kami berada ketika itu, aku membaca tulisan di hadapan ku, 'Tingkat 7 : department Obstetrician & gynecology'.

"Ohhhh..nooo, grrrrrrrrh. No wonder he looked at me like that." Aku mengeluh apabila menyedari kesilapanku.
"What? Who? Why?" Soalan si Denny yang sedikit pun rasa bersalah, atau lebih tepat lagi dia langsung tidak memahaminya. Tau sajalah pemaian bola ni menggunakan kepala sebanyak 67% dalam setiap permaianan mereka. Boleh di klasifikasikan sebagai satu risiko menjadikan mereka-mereka ini lebih 'lembab' dari orang normal yang biasa. Setiap gegaran yang di terima oleh mereka akan menyebabkan bahagian otak juga turut bergegar sama. Tapi lebih baik aku tidak membuang masa untuk menerangkan kepada dia, fakta yang mudah begitu pun memerlukan masa yang panjang untuk di hadamnya nanti.

"Where are we going?" Tanyanya padaku, sedangkan aku sendiri tidak tahu kemana harus ku tujui.
"Errrrrmm.. here. Just pretend you are someone daddy." Jelasku, dan memakaikan dia jubah biru yang ada di situ.
"Daddy? Daddy who?" Dia bertanya risau.
Aku menolak dia perlahan masuk ke kawasan Neonatal, di mana terdapat lebih 20 orang bayi yang baru di lahirkan, dan juga bayi yang baru berusia 2, 3 hari di simpan di situ. Kami berdiri di tepi tingkap gelas yang membolehkan kami melihat dengan jelas semua wajah-wajah bayi-bayi comel itu.
"Awwww.. boooy, there are sweet. Look.. look at him, how gorgeous.."
"It's... her. Not him." Aku memperbetulkan kata-katanya.
"How do you know? Mereka semua nampak sama saja.."
"You see that sticker.. di setiap katil mereka? Pink..to show they're girl, and blue for boy." Jelasku.
"Ohh..ok, that's easy then." Jawabnya. Sementara dia melihat satu-persatu bayi-bayi di situ, aku pula memerhati reaksinya yang begitu teruja, kagum dan.. dan.. dengan senyumannya yang sudah tidak sedarkan diri, sesekali dia ketawa kecil, dan membuka mulutnya besar-besar seakan-akan meniru gaya bayi yang menguap waktu itu.

"I just love to be here.. this is my first time seeing this miracle of life. Ohhh.. i just want to cuddle him.. noo..  him.. also her.. and right over there.. oh.. and this one.. this one.., look...look" Dia sibuk menunjuk menggunakan jarinya pada gelas kaca itu.
"Denny.. they're not bunnies. They're babies. Have you.. even hold a baby before? or seen one?"
"But they're all beautiful, look at the red head.. ahaha.. oh boy, people will make fun of your hair and freckles, i'm so sorry..you gonna have tough time growing up." Denny bercakap sendirian, seronok betul dia mengejek bayi-bayi di situ.
"Oh no.. oh no.. she's going to cry.. Katie, what are we going to do.. she will cryyy.. you see..you see."
"Denny.. that's what babies do.. they cry, sleep and poop."
"Ewwwww.. poop. Yeah.. i heard they poop a lot."
"So.. what are you doing here?" Soalan yang dari tadi ingin ku tanyakan padanya.
"You didn't show up last night." Jawabnya tapi masih lagi tersenyum sendirian.
"Oh..okay. Aku terpaksa stay di sini sampai lewat malam sebab ada satu pesakit yang baru saja keluar dari emergency room.. and i need to monitor..  you know the heart beat and.. the liquid.."
"I love you." Denny memotong pembohonganku.
"What did you say.." Tanya ku semula, antara dengar dan tidak dengan apa yang di ucapkannya tadi.
"I said.. i love you." Kali ini dia memandang tepat ke wajahku, mata ku dan matanya bersatu. Bukan saja seluruh wajahku panas, tetapi juga hatiku terasa bahang dan hangatnya.
"Arrr.. Denny." Hanya itu yang keluar dari mulutku.
"I love you Katie Volt." Semakin mudah dia mengucapkannya untuk yang ketiga kalinya.
Perkataan yang begitu lama sudah ku nanti-nantikan selama ini, tidak ku duga keajaiban tempat ini membuatkan dia meluahkannya di sini. Aku mengukir senyuman kecil dan dia terus saja mengucupi bibirku. Kami berbalas kucupan cinta buat beberapa minit tanpa menghiraukan orang yang lalu-lalang di situ. Dan perlahan-lahan mengakhirinya, kemudian memandang kembali bayi-bayi di situ dengan hati yang sudah pun di sulami bibit-bibit cinta, yang tidak perlu tunggu musimnya untuk mekar berbunga.
"Which one yours?" Tiba-tiba seorang lelaki separuh umur bertanya pada Denny, sambil melihat ke arah tingkap gelas itu.
"Oh.. that one over there.. the one with blue tag at the right side." Denny cuba berlagak, entah anak siapa sajalah yang di tunjuknya itu.
"Mine.. is this one." Sambil menunjukan bayi yang paling dekat sekali di tingkap itu.
"He's adorable." Puji Denny.
"Thank you. Did you see the other one over there? The red head? Eheh."
"Oh yes. I notice him immediately." Ujar Denny.
"Oh boy, he's life not going to be easy." Komen lelaki itu membuatkan aku sedikit geram.
"You two stop! Leave him alone. Ok? He'll do just fine like the others." Aku berpeluk tubuh melihat si rambut merah itu yang tidur lena di dalam katilnya.




Jersey No.18Where stories live. Discover now