"You're lucky enough this time. Thanks to.. a such great and famous doctor you have as a friend, or boyfriend. I'm sure..there's something between you two. No one.. wants to take the blame for 'thing' he did not commit."
"What are you talking..now?" Kritikan pedas dari peguam bapaku itu menyapa aku di pintu masuk hospital.
"They said, a handsome doctor solve the case for you."
"What? How can this happened?" Aku sendiri keliru antara mau marah atau pun lega dengan berita itu.
"You heard me..just now."
"Why you let him.. do that? I don't want his help."
"Then.. you want to lose your job? It's up to you." Sambil meniup kukunya, dengan muka selamba dan rilex dia menjawab aku."What should i do now?" Ku picit dahi ku walaupun tidak terasa sakit.
"You can say a simple thank you.. to him..of course, or.. you can explain yourself.. again to the board room and ready to face the consequences.."
"I can't do both." Belum sempat dia habiskan ayatnya aku sudah terlebih dahulu memotong.
"Ermmm.. Have a nice day, then." Jawabnya pendek dan berlalu pergi.
"Heyyyyyyy.." Jeritku, tapi kelibat dirinya sudah hilang di sebalik jalan raya yang luas itu. Nampaknya dia juga mencuci tangannya begitu saja, dan membiarkan aku terjerat sendiri dengan dilema ini.Tanpa membuang masa aku terus berlari ke bilik doktor Roger, aku berharap sangat dia tidak melakukan seperti apa yang di katakannya, bukan aku tidak tahu orangnya begitu serius. Cuma aku fikir aku masih boleh mengambil risiko ini sendirian tanpa melibatkan sesiapa lebih-lebih lagi dia. Aku sudah tidak menghiraukan mata-mata yang memandang aku ketika dalam perjalanan naik ke biliknya. Rasa-rasanya berita ini sudah pun tersebar meluas di dalam hospital, tidak heran kalau mereka mengata di belakangku. Tentu saja mereka fikir aku mempunyai hubungan dengan doktor Roger, kalau tidak mustahil dia menjadi kambing hitam dalam situasi ini. Inikah caranya dia membuktikan apa yang dia cuba sampaikan pada aku selama ini benar dan tulus ikhlas. Padahal hal inilah yang cuba ku elakan sedaya-upayaku, aku tidak mahu memainkan perasaan dan menyakiti hatinya dalam masa yang sama.
"Doctor Volt.. you fast."
"Congratulations..."
"Hey.. congratulation to you and Roger."
"Doctor Volt, i just heard the news.., i din't know.. you two.."
"Honey, you heard.. wrong!" Jawabku kepada salah seorang pediatrik di hospital itu, dan berlari ke bilik doktor Roger. Suara-suara sumbang sepanjang perjalanan ku tingkat ini sememangnya menaikan bulu roma ku. Di antara pujian, sindiran dan sekadar mengejek aku sebenarnya,. Siapa yang tidak marah bila mengetahui hal itu, tentu mereka memikirkan markah dan pencapaian aku selama ini adalah bergantung daripada penilaian yang di berikan doktor Roger.Dengan tidak mengetuk pintu lagi aku terus meluru masuk, entahlah di mana aku belajar kelakuan biadap itu. Doktor Roger tidak terkejut, dia seolah-olah sudah menjangka kedatanganku, atau dia memang menunggu ucapan terima kasih dariku di atas pengorbanan yang dia lakukan. Buku yang berada di tangannya di letakan di atas meja tulisnya, kotak kecil di atas meja itu juga sudah hampir penuh dengan barang-barangnya. Tidak perlu bertanya sesiapa pun sudah dapat menangkap apa sebernanya yang berlaku di dalam bilik itu.
"No..no..no.. this is not right." Aku menutup mulutku dengan tapak tangan kananku.
"Are you ok?" Dia memeggang kedua-dua bahuku.
"You can't do this. I don't want you.."
"Hey..hey.. calm down. I am here. I'm not going anywhere. Look.. i'm standing right..in front your eyes." Pujuknya untuk menenangkan aku.
"What did i do to you?"
"It's nothing. They only gave me sick leave for a week."
"They did what..? Then.. why you need to pack your things?"
"It's only a procedure.. to control or audit each and every my file case for this year, just to make sure i did everything right.. and.."
"I'm sorry.. i will go to the board and.."
"No Katie. You so young, ambitious.. passions..and..and i don't want you to lose your job. You're a great doctor."
"But, this is not the way. This is all wrong." Aku membantah apa jua yang ada dalam fikirannya.
"Trust me, this is nothing.. i can.."
"Roger.. I can't just let you do this for me." Tinggi suaraku untuk menyedarkan dia atas tindakannya itu.
"What did you say?" Dia tersenyum kecil.
"This is not right."
"No..after that."
"I cannot let you do this for me?!"
"Yeah..but before that.."
"Which one?" Tanyaku semakin keliru, aku tidak tahu apa yang dia maksudkan.
"Eheh.. you call my name.. my first name for the first time." Senyumannya juga manis menggoda.
"Everyone call your first name."
"Yes.. because i share the same.. surname with the.. that penis doctor. But, you call out my name..just my name."
"So.." Mataku berkelip-kelip menunggu reaksi balasnya, aku tidak tahu ke mana maksud perbualan itu."I like it, when you call my name.. just.. my name." Perlahan dia memeluk aku. Lagilah mataku terkebil-kebil kerana bukan reaksi itu yang ku harapkan darinya, aku tidak mengerti apa yang sebenarnya yang dia cuba sampaikan. Tujuan aku sebenar ke sini belum habis kami bicarakan.
"Katie, listen. Kau akan memulakan tugas mu seperti biasa, kau akan lebih kuat dari ini, belajar dari kesilapan dan kau akan lebih berhati-hati selepas ini. Jangan biarkan perkara buruk ini menghantui kau seumur hidup mu, aku tidak mahu perkara ini menjadi penghalang untuk kau mencapai kejayaan dan menjadi doktor yang baik di antara yang terbaik. Every step you take, every thing you do.. aku akan berada di sisimu, cheering for you, to support you and to be with you. Because i am your mentor, your teacher, supervisor, and... I love you Katie Volt."'Auuuuuuch.' Bagaikan di tusuk sembilu hatiku mendengar baris terkahir itu. Tidak ku sangka dia meluahkan isi hatinya kepada ku pada saat-saat ini.
"Is that why you helped me out?" Aku membebaskan diri dari pelukannya.
"No.. don't get me wrong. I did it because.. it's part of my responsibility. I shouldn't give you extra odered that day if i knew..""Oppps..sorry.." Doktor Sayeed membuka pintu itu tanpa memberi sebarang amaran. Doktor hidung itu sama teruk seperti aku, adab entah letak di mana. Ketuk pintu pun tidak sama sekali. Melihat dia aku cepat-cepat menjauhkan diri dari doktor Roger, tidak mahu dia tersalah sangka. Tetapi tangan doktor Roger memeggang erat tangan kiriku, rasanya sudah terlambat untuk aku menjelaskan diriku apabila matanya sempat melirik ke arah tangan kami berdua sebelum menutup daun pintu itu kembali.
"Go home, and rest. Tomorrow will be a new day for you."
"How about you?" Tiba-tiba pula aku risau akan dia.
"I want to finish here.. and if you need me.. you know where to look for me." Dia mengenyitkan sebelah matanya dan melepaskan tanganku pergi.Alangkah terperanjatnya aku melihat doktor Sayeed yang terpacak beridir di luar sebaik saja aku menutup pintu bilik doktor Roger. Aku terlupa yang dia masih menunggu gilirannya di situ. Senyum nakalnya tidak perlu di tanya lagi, aku sendiri sudah mengerti maksud di sebaliknya.
"Please.. what you saw.. is not like what you saw.." Errrr.. aku sendiri tidak tahu apa yang aku katakan, dia yang mendengar kata-kata keliru ku itu senyum dan mengangguk-angguk.
"I mean, what you saw just now.. it is not me, well practically.. it's not someone else.., it is me, but.. grrrrrrhh.. whatever."
"I clearly and fully understand." Dia lagi mengenyitkan matanya sebelah, senyum senget, masuk ke dalam dan menutup pintu itu.
"Perfect, this is what i need." Keluhku sendirian.
Denny
Sudah empat kali aku menghubungi Katie sejak aku sampai di sini tiga hari yang lalu, tapi tidak pula di jawabnya. Dia juga ada menghubungi aku ketika aku sedang membuat latihan di padang dan aku juga tidak dapat menjawabnya, bila ku panggil nombornya kembali masuk pula ke dalam pesanan suara. Begitulah tuntutan tugas kami masing-masing, walaupun dari bidang dan dunia yang berbeza, kesibukan dan kepentingannya melebihi segala-galanya. Jangankan teman rapat atau keluarga, hidup privasi kami juga terpaksa kami korbankan demi mendahulukan tanggungjawab dalam karier ini. Masa kami yang tidak menentu menyukarkan kami untuk bercakap di dalam talian telefon, katanya dia tidak mahu menggangu masa tidurku yang begitu penting buat ku dalam penumpuan kepada kualiti permainan ku. Masa dia berehat pula aku sedang mempersiapkan diri untuk keluar beraksi di padang. Entah bilalah waktu memberikan peluang orang seperti kami untuk saling berbalas rindu dan mendengar suara masing-masing.
"Denny boy.. someone asking for you." Beritahu coach ku Bob.
"Yes sir.." Jawabku, dan kemudian menyimpan sikat rambut itu di dalam beg ku.
"Make it short ..ok?!" Pesannya lagi. Aku segera keluar dari bilik persalinan itu dan mencari-cari siapakah gerangannya yang mencari aku di bandar besar ini. Aku tidak mengenal sesiapa di sini, jangankan kawan, mana-mana keluarga ku juga tidak pernah aku tahu berada disini. Perlahan aku pusing ke kiri dan kanan dan melihat kalau-kalau aku mengenali sesiapa di antara orang yang berkumpul ramai-ramai menunggu di luar itu. Selain jeritan dan sorakan yang menyambut aku ketika aku muncul di luar, cahaya dari kamera dan bunyi cakkk, cakkkk... dari telefon bimbit, juga foto camera menganggu pandanganku."Denny.." Panggil satu suara. Aku menoleh ke kiri..tapi tidak mengenali sesiapa pun. Jarang sekali ada orang yang memanggil aku menggunakan nama pertamaku. Selalunya orang ramai dan peminat tim pasukan bolaku memanggil nombor jersey ku atau nama yang tertera pada belakang bajuku, iaitu Kellwood. Hanya yang betul-betul mengenali aku memanggil aku dengan nama Denny, dan sekali lagi..
"Denny.." Nama ku di jerit oleh satu suara, bila aku aku pusing ke sebelah kanan, dahiku berkerut dan mengenal pasti wajah itu.
YOU ARE READING
Jersey No.18
RomancePercintaan mengenai dua individu yang mempunyai dunia yang berbeza, di antara glamor dan famous, profesional dan kewajipan, keinginan dan keterpaksaan. Denny Kelwood yang baru ingin mencipta nama di arena sukan antarabangsa bola sepak negara dan Kat...