Teja Siri 18

382 9 1
                                    

Hentian rehat Simpang pulai, perak
Jam 1330

Am masih lagi enak beradu. Tanpa mengejutkan Am aku mencapai beg galas pemberian Am dan bergerak ke surau. Alhamdulillah, solat zohor aku tunaikan dengan tenang. Selesai solat dan berdoa aku hendak keluar, tiba tiba aku ditegur oleh seorang wanita.

"Adik ke yang memandu mpv putih tu?"

Aku yang terkejut dengan soalan itu sedikit gugup menjawab, "ya, ada apa kak"?

"Dengan siapa?"

"Dengan kawan, Am, kenapa kak" jawab ku jujur.

"Am, alhamdulillah dah lama kakak tak jumpa, dia sehat?"

"Sehat, errrr... Kakak ni siapa, bagaimana akak kenal kenderaan Am?" soal aku kehairanan memandangkan nombor pendaftaran kenderaan tersebut adalah antara yang terbaru di Selangor.

Agak lama baru kakak itu menjawab sambil tersenyum.

"Sampaikan salam bonda Aisha pada dia, juga salam suami akak ayahanda Hassan, beritahu dia kami dah cuci tangan, akak tahu itu kenderaan orang orang kami, ada tandanya"

Cuci tangan? Orang orang kami? Apa maksudnya? Terpinga aku seketika.

"Maaf kak, lebih baik akak sendiri jumpa dengan dia"

"Tak apa dik, Am akan faham, lama ke berkawan dengan dia?" soal kakak bonda Aisha serius.

"Baru,... Baru je kak"sekali lagi aku kegugupan dengan soalannya.

" Akak nasihatkan adik, jangan lepaskan dia, bukan mudah hendak mendapat orang sebaik dia, akak kenal dia dah lama, macam adik sendiri, akak tahu baik buruk dia, cuba ye dik, akak minta diri dulu, assalamualaikum!"

"Tapi kak..." terkejut aku dengan sangkaan akak tersebut, tanpa sempat aku menerangkan dia sudah berlalu pergi.

"Waalaikummusssalam"

Terpinga aku dengan perbualan kami tadi. Bonda dan ayahanda? Cuci tangan? Berbagai persoalan mula kembali menerjah pemikiran aku.siapa Am sebenarnya. Aku nekad untuk mengetahui siapa lelaki misteri ini.

Bergegas aku keluar mencari bonda Aisha, untuk bertanya, tapi dia dah hilang.

Dengan berbagai persoalan, aku kembali pada Am di tempat letak kenderaan.

"Tanda" ya, aku mesti mencarinya. Setibanya di kenderaan beberapa kali berpusing mengelilingi kenderaan tersebut tanpa menghiraukan Am untuk mencari tanda yang dimaksudkan oleh bonda Aisha. Tapi, tiada sebarang tanda atau apa kelainan pada mpv tersebut. Dalam kebuntuan aku membuka pintu pemandu dan terkejut melihat Am duduk di situ.

"Am, kenapa berada di sini, bagaimana Am boleh duduk di kerusi ni?"

"Tentu Kathy letih memandu jauhkan, dah pergi duduk sebelah, Am boleh bawa, kan kenderaan ini auto, kaki sebelah kiri yang patah, kaki kanan Am tak ada masalah, dah pergi cepat" jawab Am tentang.

"Am......"

TejaWhere stories live. Discover now