Hali terpaku "Kau.. kau ahli perubatan terkenal tu?"
"Aku? Bukanlah..."
"Ta... tapi tadi tu..."
"Tak kisahlah tapi budak macam korang ni buat dalam hutan ni? Bertiga pulak tu."
Solar memandang orang itu dengan muka tak puas hati. "Hey, kenapa kau pengsankan kawan aku?!"
"Kau tanya kenapa! Kau buang pembalut gula-gula tu dalam hutan sesuka hati tau tak?! Kau kutip balik!" bengang sungguh orang itu. Solar mendengus. Dia mengutip pembalut gula-gula yang dibuangnya. (sungguh dia ni menyayangi alam)
"Dah. Jadi, boleh tak tolong sedarkan kawan kitorang tu?"
"Ok, sekejap." Dia mengambil sesuatu dalam begnya. Kemudian, dia mengeluarkan sehelai bulu pelepah dari begnya.
Hali memandang pelik. "Serius?! Kau guna benda tu nak sedarkan dia?"
"Ya, tengok dan belajar." Dia mendekati Thorn. Perlahan-lahan menyapu bulu pelepah itu pada mukanya.
Haccum!!
Thorn terbersin dan tersedar. (akhirnya! He's live!)
Thorn masih dalam keadaan mamai. Tiba-tiba Solar memegang bahu dan menggoncang-goncang Thorn. "Kau dah sedar?" "Ehh... Ye,ye aku dah sedarlah." Thorn memicit kepalanya yang pening.
"Eh, siapa orang tu?" Thorn menunding kepada orang di belakang Hali.
"Oh, aku Ying."
Hali memandang Ying. "Apahal aku tanya kau soalan yang sama tadi kau tak jawab?"
"Tadi aku marah betul kat kawan kau tu sebab tembak kaki aku."
Solar mencelah. "Aku tak sengaja ok. Maaflah."
Ying hanya memalingkan muka dari Solar. (Alolo... marah lagi ke?)
"Dah sudah. Kita kena teruskan pencarian kita." Hali menarik Thorn dan Solar bersama. "Eh, korang nak cari apa dalam hutan ni?" Ying mengejar.
"Cari seorang ahli perubatan."
"Dalam hutan ni?"
"Khabarnya ada seorang ahli perubatan yang hebat kat kawasan ni."
Ying agak terkejut. "Huh, bila kau dengar khabar ni?"
"Agak lama juga. 4 tahun lepas rasanya. Kenapa?"
Ying terdiam. "Sebenarnya... orang yang kau cari tu... dia... dah tiada 5 tahun lepas."
Thorn berhenti berjalan. "Maksud kau?"
"Dia dah meninggal?!" Solar mencelah.
"Ya..."
Hali memandang Ying. "Habis tu semua usaha kitorang sia-sialah ni?!" (sia-sia segala-galanya)
Ying tidak mengangguk atau menggeleng.
Solar dan Thorn terduduk. "Habislah... macam mana ni?"
Ying duduk di hadapan mereka sambil berteleku. "Nak aku tolong?"
"Macam mana kau nak tolong?"
"Sebenarnya, aku cucu ahli perubatan tu."
"K... kau?! Serius?"
"Aku bolehlah tolong apa yang aku tau. Tapi, korang nak cari ubat untuk siapa? Aku tengok korang ni sihat je." (mungkin fizikal je yang sihat. Ufufufu)
"Macam mana kau nak tolong?"
Ying mengeluarkan buku-buku di dalam begnya. Ada 3 buku yang dikeluarkannya.
Hali mengambil salah satu buku tersebut dan membeleknya. "Apa ni?"
"Ini buku perubatan peninggalan nenek aku. Tapi, aku ada 3 je lagi 2 aku tak sempat selamatkan waktu rumah aku terbakar haritu..."
"Huh?! Terbakar?!" mereka bertiga terkejut.
///////////////////////////////////////////////
Akhirnya sempat siap....
Fuhh, Happy reading guy!
YOU ARE READING
Behind (Boboiboy Fanfiction) [C]
FanfictionYaya terpaksa meninggalkan kerajaan dan adiknya akibat serangan anasir jahat.Adik dan seorang rakannya antara yang tidak dapat melarikan diri dari anasir tersebut. Jadi Yaya melarikan diri bersama seorang pengawalnya. Sampailah mereka di sebuh rumah...