"Huh?! Terbakar?!" mereka bertiga terkejut.
"Ya... buku nombor 3 dan 4. Aku cuai sangat waktu tu." Ying mengosok-gosok belakang tengkuknya. "Aku tengah baca buku tu waktu malam... dan aku guna pelita waktu tu... "
"Pelita?! Ketinggalan zaman ke kau ni?" Solar menyampuk.
"Hey, rumah aku tak ada bekalan elektrik. Aku duduk kat tengah hutan waktu tu." Ying menjeling ke arah Solar. Ying menyambung ceritanya. "Aku tertolak pelita tu dan jatuh ke atas kertas-kertas dan buku yang aku baca. Jadi aku nak tanya korang cari aku sebab apa?" (hampir lupa tujuan sebenar diorang XD)
Solar, Hali dan Thorn terkejut. Mereka memandang sesama sendiri. "KITA HAMPIR TERLUPA!" Hali menepuk dahinya. "Sebenarnya kawan kitorang diracun."
"Huh?!" Ying agak terkejut. Dia menarik kolar baju Hali. "Hey, kau boleh biar je kawan kau tu?! Kau tau tak perkara yang berkaitan racun ni main-main ke? Ini perihal nyawa." Ying melepaskan Hali.
Thorn datang ke arah Ying. " Maafkan kitorang. Kitorang lupa. Sebenarnya kawan kitorang diracun menggunakan buah. "
Ying memandang Thorn. "Buah? Keracunan makanan atau dia makan buah tiruan?"
"Bukan. Cuma buah tu macam disuntik dengan racun, lagi tepat ini kes diracun musuh!" Kata Thorn dengan serius.
Ying memandang Thorn dengan muka ragu-ragu. "Yeke? Macam mana aku nak percaya teori kau ni. Kau ni dah la budak-budak lagi."
Solar datang menyampuk. "Hey, Thorn ni pakar bab tumbuhan tau. Dia tau mana buah yang elok dan tak elok. Jangan pandang sebelah mata tau. Kalau kau suruh dia asingkan gula dan garam pun dia boleh." Tinggi sungguh pujian Solar semata untuk mendapatkan kepercayaan Ying. Thorn menyepak kaki Solar. Dia berbisik kepada Solar,"Weh, mana ada orang boleh asingkan gula dan garam." "Kau diamlah. Nak bagi dia yakin ngan kita. Kalau dia tak percaya nyawa Yaya akan terancam."
Hali tergelak mendengar pernyataan Solar. "Asingkan gula dan garam? Eh , Ying kalaulah Thorn berjaya asingkan kau nak kahwin ngan dia ke?" (Amboi...)
"Hey, tolonglah. Dia budak lagi. Ni realiti, bukannya drama Musang Berjanggut." Ying tergelak juga.
Thorn menukar topik. "Weh, kawan kita dalam bahaya. Aku jangka dia takkan bertahan lama. Racun tu belah merebak ke seluruh badan!" nadanya agak serius.
"Ha'ah aku dah lupa korang tunggu sini sekejap. Aku pergi balik sekejap. Rumah aku tak jauh. Aku pergi ambil barang yang perlu." Ying pergi sekelip mata. Tinggal hanya deru angin akibat lariannya.
Solar menggosok matanya. "Serius? Lajunya dia lari."
Hali menepuk bahu Solar "Biasalah tu bila nak cepat. Mungkin dia olahragawati sekolah dulu."
"Tapi... kau tak syak dia ada kuasa macam kita?"
"Ummh... tak."
YOU ARE READING
Behind (Boboiboy Fanfiction) [C]
FanfictionYaya terpaksa meninggalkan kerajaan dan adiknya akibat serangan anasir jahat.Adik dan seorang rakannya antara yang tidak dapat melarikan diri dari anasir tersebut. Jadi Yaya melarikan diri bersama seorang pengawalnya. Sampailah mereka di sebuh rumah...