BAB 34

378 35 4
                                    

"Ouh, ini Fang. Fang ini anaknda beta. Puteri Yaya."

Fang memandang perempuan bertudung merah jambu dan berbaju kuning itu tersenyum memandangnya.

Fang hanya membalas tawar.

1 tahun kemudian...

Sebiji bola laju menuju ke arah Fang yang sedang berdiri di beranda istana.

Dushh!

"Auch..." Fang menggosok kepalanya. Walaupun rambutnya tebal dia masih lagi dapat merasakan hentakan bola itu di kepalanya.(Wahahaha... rambut tebal!)

"Alamak... Maaf Fang!" Yaya datang mengutip bola itu.

Fang memandang Yaya. "Kau ni! Dah tak reti main bola tak perlulah main di sini. Padang kan ada."

"Hehe... maaflah. Sebab tu aku datang sini, nak ajak kau pergi padang bawah sana." Yaya menunding ke arah padang istana yang bersebelahan dengan taman bunga yang luas.

"Aku tak nak." Fang membalas. Dia menyilangkan tangan di dada.

"Alah..." Yaya menunduk. Wajahnya memancarkan perasaanya yang kecewa. Dia memandang Fang kembali. Dia mengedip-ngedipkan matanya. Meminta belas kasihan.

"Bolehlah Fang..."

"Err..." Fang tidak menjangka tindakan Yaya yang sebegitu. "Haih... yelah, yelah."

"Yeah! Mari." Yaya melompat keriangan.

Mereka menuju ke padang istana. Sebelum itu mereka melalui kawasan dapur istana.

Fang melihat seorang budak lelaki terhendap-hendap mengintai dapur istana.

"Weh, Yaya." Fang memanggil Yaya.

"Em? Ada apa?"

"Tengok tu?"

"Huh?" Yaya memerhati gerak geri budak lelaki yang mencurigakan itu.

Yaya dan Fang terus datang ke arah budak lelaki itu. Fang perlahan-lahan menepuk bahu budak lelaki itu seraya budak lelaki itu menoleh. Dia agak terkejut.

"Buat apa tu?" Yaya bertanya.

Budak lelaki itu kelihatan resah. "Eh, er... tak ada apa."

"Kau... nak makan ke?" Fang menyoalnya.

Budak lelaki itu terdiam. Dia menunduk.

Yaya tersenyum. "Takpe, aku boleh ambilkan." Yaya meluru ke dalam dapur istana.

Fang mengangkat keningnya. Pelik dengan sikap pemurah Yaya. (Nampak sangat kau kedekut Fang. X') )

Yaya bertemu dengan salah seorang dayang di dapur.

"Eh, kenapa tuan puteri kat sini?" soal dayang itu kepelikan.

"Er... saya nak kuih yang baru masak tu boleh?"

"Eh... mana boleh tuan puteri. Nanti tuan permaisuri marah."

"Alah... nak tiga saja." Permintaan Yaya tak dapat ditolak.

Dayang itu mengalah, "Baiklah." Dia membungkus kuih-kuih itu di dalam sehelai kain maslin yang agak tebal. Dia memberikan bungkusan itu kepada Yaya.

"Terima kasih." Yaya tersenyum. Dia terus melangkah keluar dari dapur.

Dia bertemu dengan Fang dan budak lelaki itu.

"Nah." Yaya menghulurkan bungkusan itu kepada budak lelaki itu.

Behind (Boboiboy Fanfiction) [C]Where stories live. Discover now