part 4

1.9K 79 2
                                    

_ احنا هناخد الحلوين دول وهنخرج بهدوء من غير شوشرة .......قال ادم وهو ينظر لهم ...ثم شرع فى الى خارج الشقة هو وإيمان ومعهم الشابين ولكن اوقف ادم هذا الصوت......

_ طب ليه الإستعجال ياباشا.....اتى ذلك الصوت من خلف ادم ليشعر بسلاح بموخرة رأسه..........
التفت ادم ببطئ ليواجه هذا الرجل الذى يقف امامه ويشهر فى وجهه السلاح

_ براحه كده سيبة وارمى الشفرة اللى فى ايديك دى على الارض علشان مأذكش انت والامورة.......اردف الرجل وهو ينظر لأدم وإيمان

انزل ادم الشفرة التى بيده بخفه على الارض وهو ينظر للرجل بتمعن ... لتقوم ايمان بحركة سريعه بدفع الشاب بيدها وتخطف السلاح من يد الرجل وتشهره نحوه...

_ علشان تستخف بعد كده بالأمورة.... قالت ايمان بسخريه وهى تنظر للرجل

نظر ادم لإيمان ليجد صبى خلفها يمسك سكينا يريد طعنها وهو يوجهه اليها ...ركض سريعا ناحية الصبى ليلكمه ويوقعه ارضاً وهو يقف ظهره بظهر إيمان..

_ انت بخير؟...... قالت هامسه لأدم الذى يقف خلفها

_ انا كويس متقلقيش..... همس ادم وهو يلتفت برأسه اليها ولكن بحركه سريعه نهض الصبى بعد ان التقط السكين مرة اخرى ليطعن بها ادم ولكن تحرك ادم بسرعه مما جعل السكين تستقر بكتفه ليخرج ادم تأوه بسيط ثم يقوم بضرب الصبى بقوة وهو يعتدل سريعاً مره اخرى متجاهلاً الألم ......

_ ادم ؟!.....قالت ايمان وهى تلتفت له سريعا بعد ان سمعت تأوه  وهى تفقد انتباهها على الرجل..ليركض الرجل ناحيتها ولكنها ألتفت مره اخرى سريعاً وهى تطلق رصاصة تستقر بذراعه لتوقعه ارضاً متألماً...ثم لكمت الصبى الاخر الذى كان معها لتوقعه ارضا بجانبه....
فى تلك الاثناء كان حسام يقف امامها ومعه بعض القوات..

_ ادم انت كويس ؟..... سأل حسام بقلق بعد ان هرع اليه وهو يرى كتفه ينزف ممسكاً به

_ حسام خد العيال دى على القسم وانا هاخد ادم للمستشفى وبعد كده هكون عندك فى القسم علشان نقفل المحضر.... قالت إيمان سريعا قبل ان يردف ادم وهى تنظر لحسام ليومئ لها ثم يقوم بالقبض على جميع من كانوا فى الشقه هو والقوات....

_ ايمان انا كويس ده مجرد جرح سطحى.. خلينا نطلع على القسم الاول نقفل المحضر.....قال ادم بتعب وهو ينظر لها

_ انت بتهزر محضر ايه وزفت ايه انت مش شايف دراعك بينزف ازاى ..اتفضل معايا من غير نفس....قالت بحده وهى تمسك بذراعه وتقوم بإسناده متوجهين الى الاسفل ليصعدا الى السيارة وتنطلق ايمان به الى المشفى

   

                    ............................

السابعه مساءاً

بعد ان عادت من يوم عملها الشاق..اغتسلت ثم توضأت وقامت بقضاء فرضها وهى تدعوا الله ان يحفظ عائلتها ويجمع بينها هى وخطيبها فى الخير......

الصُّمودحيث تعيش القصص. اكتشف الآن