BIAR HATI BERBICARA
ALAM Semesta sudah gelap gelita sejajar malam telah pun datang menjelma dan matahari telah mengulungkan tirainya. Sepasang anak mata indah milik Hendry melirik ke sana ke sini menanti kedatangan Lukman sahabat karibnya.
Duduk sendirian dimeja kafe, kopi didepannya dikacau-kacau menggunakan sudu. Tidak lagi peduli pada sesiapapun yang lalu. Apa yang dia ingin tahu, dimana keberadaan bekas tunangannya itu. Bingkas kepala didonggakkan bila namanya dilaungkan.
Kini anak mata menangkap kelibat yang dinanti-nantikan berjalan bersama seseorang yang segak bergaya dan kini duduk berhadapan dimana tempat dia berada.
"Hendry.Sorry bro aku lewat sikit. Ni kawan yang aku cakapkan tu. Nama dia Nizam.. detective yang yah.. lumayan boleh buat kerja.." bahu milik figura Nizam ditepuk perlahan.
Nizam terdiam seketika, rasa-rasanya macam pernah nampak rupa paras lelaki dihadapannya Tapi entah dimana. Dia sendiri pun sudah lupa. Wajah yang kusam kini memberikan senyuman dan mula berjabat tangan.
"Nizam. Inilah kawan yang aku cakapkan tu.. Nama dia Hendry.." celah Lukman tersenyum girang. Harapannya sedikit sebanyak dapat membantu Hendry yang selalu berduka.Hanya itu yang mampu dia bantu setakat ini.
"Erm. Minum dululah. Aku belanja- erm wai'
"Aaa... tak payah susah-susah. Aku free sekejap je ni. Apa tugasan yang korang nak aku buat?" Belum habis bicara Hendry kini diamati wajah dihadapannya. Sampul surat diletakkan dibangku kosong disebelahnya dicapai dan diletakkan ke atas meja. Disorongkan perlahan ke arah figura Nizam dihadapannya.
Kini sampul beralih arah dan mula membuka untuk mengetahui isi kandungannya. Terpampang wajah milik Naura, isteri sahabatnya Danish. Air liur terasa pahit untuk ditelan ketika ini. Peluhnya mula menitik.
"Korang nak suruh aku siasat tentang perempuan ni ke?" Hendry mengangguk mengiyakan. Dihirup kopi panas sebelum ingin memulakan apa yang ingin dia ucapkan.
"Tugas kau senang je, aku nak tahu alamat rumah dia sekarang. Itu je. Easy bukan?" Kening dijongketkan memberi arahan. Nizam masukan semula gambar milik naura kedalam sampulnya. Berat. Sungguh berat.
"Erm ni.. duit kau.." sampul tebal disorongkan namun ditolak oleh Nizam. Sahabat lagi penting dari duit sekarang ini. "Nanti je kau bayar. Kalau aku dapat info pasal dia.. baru korang bayar. Aku gerak dulu ye. Apa-apa aku call" bingkas tubuh dibangunkan dan sampul dibawa bersama.
'Tugasan itu memang mudah, maklumat Naura semua ada tapi takkan nak khianati kawan sendiri. Eh! Tak boleh jadi' Nizam bermonolog sendiri meneruskan langkah kaki meninggalkan Kafe sebentar tadi.
*****
CAHAYA Ruangan bilik Danish dan Naura kelihatan sedikit redup sinarnya. Figura Naura asyik duduk diatas sofa menyimpulkan kakinya, siku diletakkan dibahu sofa. Tangan kiri dijadikan tempat sandar kepalanya manakala tangan kirinya asyik memegang buku novel yang sedang dia baca.
Khusyuk benar figura gadis mulus itu menghayati hasil karya novelis tanpa memperdulikan keberadaan suaminya dalam ruangan yang sama.
Danish termenung duduk diatas tilam memerhatikan figura gadis cantik didepan matanya.
Tubuh Naura lengkap menggunakan baju gaun paras lutut dan berlengan paras siku berwarna putih renda. Rambutnya pula ikal mayang keperangan dibiarkan terurai menggoda. Senyum miring dibibir Danish mulai terukir. Wajah segar milik naura diamati.
Figura Danish bangkit dari duduknya lalu mengorak langkah ke arah alat pemutar musik dimana kedudukannya bersebelah televisyen plasma. Hampir rapat dengan keberadaan Naura.
Kini irama musik mendayu-dayu mula bergema. Lagu dendangan Micheal Learns To Rock, take me to your heart. Menjadi pilihan Danish buat sang isterinya
Alunan lembut menerpah masuk ke dalam halwa telinga Naura dan mencuri tumpuannya seketika. Sosok Danish yang kini datang merapati dipandang tak berkedip lagi.
Danish menghulurkan tangannya kepada Naura. Teragak-agak Naura menyambut tangan milik suaminya. Sayu anak mata memandang senyuman manis dibibir milik Danish.
Kini tangan mulus Naura diraih dan dikucup lembut. Anak mata mereka mula bertentangan mengamati suasana yang sudah kedengaran indah. Indah dimana hanya mereka berdua sahaja.
"Lets dance with me, my Queen" lembut Suara Danish mengajak isterinya berdansa.
Tubuh Naura yang tadi terduduk kini ditarik perlahan. Kedua tangan Naura dipautkan pada batang leher milik Danish dan pinggang milik Naura dirangkul rapi. Saling bertentangan mata, mendalami isi hati. Raga digerak mengikut nada. Hanya mata mampu berbicara mengenai isi hati mereka.
Danish mula mengikuti lirik yang tertera. Meluahkan isi hatinya. Tatapan mata indah menjadi santapannya.
******
Hiding from the rain and snow
Trying to forget but i wont let go
Looking at a crowded street
Listening to my own heart beatSo..many people all around the world
Tell me where do i find someone like you girlTake me to your heart
Take me to your soul
Give me your hand before im oldShow me what love is
Havent got a clue
Show me that wonders can be trueThey say nothing lasts forever
We'er only here today
Love is now or never
Bring me far awayTake me to your heart
Take me to your soul
Give me your hand and hold meShow me what love is
Be my guiding star
Its easy
Take me to your heartStanding on a mountain high
Looking at the moon through a clear bluesky
I should go and see some friend
But they dont really comprehendDont need too much talking
Without saying anything
All i need is someone
Who make me want to singTake me to your heart
Take me to your soul
Give me your hand before im old
Show me that wonders can be trueThey say nothing lasts forever
We're only here today
Love is now or never
Bring me far awayTake me to your heart
Take me to your soul
Give me your hand and hold me
Show me what love is
Be my guiding star
Its easyTake me to your heart
******
Nyanyian Danish mendayu-dayu dicorong telinga Naura membuat anak matanya tidak berganjak dari mengamati wajah sang suaminya. Hati berdegup kencang cuba mendalami maksud nyanyiannya.
"Take me your heart my beautiful Naura.., i love you more than any word can i say. I promise that i'll love you in every step of mine" tutur bicara Danish meranapkan keegoan yang terkepung dibenaknya. Perlahan titis air matanya menitis kerama gembira.
"Abang sayangkan Naura. Maaf sebab buat Naura menderita. Abang tak akan sia-siakan cinta Naura. i love you sayang" bicara Danish kini memberi kucupan lembut didahi isterinya. Naura menundukan wajah. Kemudian dipandang semula wajah suaminya.
Tidak menduga bibir Naura menjadi mangsa.! Argh! Hati berdegup kencang dan pipinya merona merah dan tegang. Malunya.
YOU ARE READING
BIAR HATI BERBICARA [ ✔ ]
RomanceRanking 14 in romance (5/6/18) thnk you so much 💟 Bila bibir terbungkam sukar untuk melafazkan kata. Ditambahkan hati bersangkarkan keegoan di dada. Kehilangan sebuah cinta membuatnya terpinga, terkaku seketika mengejar bayangan yang kian sirna. D...