Suasana malam yang mulai diterpa rasa sunyi itu dinikmati oleh Zaharil dengan rasa kosong. Entah kenapa, Zaharil asyik terfikirkan mengenai apa yang Aqishah katakan tadi. Rasa bersalahnya mulai menyerbu perasaannya.
'Selama ni, ada satu perkara yang saya nak tanya abang. Abang betul-betul sayangkan saya ke?'
Soalan Aqishah itu berjaya buatkan Zaharil rasa serba-serbi. Sayang? Kalau tak sayang, dia takkan mungkin pilih gadis itu sebagai pasangannya. Kalau tak sayang, dia takkan makan apa yang Aqishah masakkan untuknya petang tadi.. Kalau tak sayang, dia juga takkan pernah akan selalu fikirkan semua tentang gadis itu. Kerana dia rasa kan semua itu, yurp.. Zaharil sayang kan Aqishah. Sangat sayang kan gadis itu.
Cuma, Zaharil tak mampu untuk luah kan semua itu. Hatinya entah kenapa rasa berat untuk mengungkapkan kata suci itu. Dia risau.. kalau dia nyatakan rasa sayangnya itu, ibarat dia menduakan cintanya dengan Diandra. Zaharil takut bila dia mula sayangkan Aqishah, Diandra akan mati secara perlahan dalam hati nya. Kerana itu, Zaharil mulai berbelah bahagi.
"Kenapa abang asyik pandang saya aje ni? Hmm?! Malulah bang. Nanti orang tengok macam mana?" soal Diandra sudah memandang sekeliling.
Zaharil buat tak peduli pada apa yang Diandra katakan. Dia masih mendagu sambil memerhati Diandra yang sedang mengulangkaji. Hanya tinggal dua minggu sahaja lagi, peperiksaan untuk sem akhir bermula dan.. sebagai seorang pelajar universiti inilah masa untuk mulakan study last minute.
"Takkan nak pandang bakal isteri pun salah?" ayat manis itu disusun spontan oleh Zaharil.
Terus Diandra menundukkan pandangannya. Wajahnya yang sudah sedia merah makin merah bila disakat jiwang begitu oleh Zaharil. Matanya terus pandang ke arah buku di hadapannya namun fikirannya melayang ke tempat lain. Tak boleh fokus lah kalau Zaharil ada depan mata.
"Merepeklah you ni. Hmm.. tadi kata nak belajar kan? Cepat belajar." ujar Diandra cuba untuk mengusir rasa gembiranya jauh-jauh.
Zaharil menarik sengih. Wajah bersih milik Diandra dipandangnya. "Dian, I ada tiga perkataan nak bagitahu you.." tutur Zaharil masih mendagu memandang Diandra.
Terus Diandra mengalihkan pandangannya pada Zaharil. Anak mata hazel milik Zaharil dipandangnya dalam. Yurp, kata-kata Zaharil kali ini mengundang rasa ingin tahunya.
"Apa dia?"
"I love you."Bibir Zaharil mengukir senyum tipis tatkala teringatkan detik manis itu. Dia suka bila berjaya dapat menyakat Diandra. Kalau kena sakat olehnya, gadis itu pasti malu yang amat sampai menampakkan pipi merahnya. Bila mengenangkan itu, Zaharil asyik ketawa aje. Comel.
Dahulu, hampir setiap hari kata cinta dan sayang itu dilafazkannya. Yurp, Zaharil berjaya rasakan kemanisan cinta itu bersama Diandra. Namun sekarang, entah kenapa kata cinta itu sangat sulit untuk dia lafaz kan. Dia sudah tidak berani untuk katakan cinta itu pada orang sembarangan. Hanya orang yang layak.
"Kamu tak tidur lagi, Megat?" soal Engku Dahlia menyapa Zaharil dari sisi.
Terus Zaharil menoleh ke arah Engku Dahlia yang sudah menyusun langkah merapatinya. Tempat duduk kosong di sebelahnya diduduki oleh wanita itu. Sebuah senyuman tawar menghiasi bibir Zaharil.
"Tak boleh tidur lah, ma sebab itu Megat keluar. Alang-alang itu boleh ambil angin kejap." balas Zaharil masih menikmati suasana malam di depan rumah villa nya.
Engku Dahlia sekadar mengangguk kan kepala. Dia turut sama menikmati suasana malam itu. Sangat tenang dan damai. Angin malam yang menyapa ubun kulit nya juga sekaligus dapat merehatkan fikirannya hari ini.
YOU ARE READING
Misi Memburu Suami (✅COMPLETED)
Random@Choco_Lyn @Storyke-5 @MisiMemburuSuami @Romantic @2018 @MestiBaca #Wattpads Kenapa aku pilih si duda itu menjadi suami? Haha... mungkin agak kelakar ceritanya tapi aku nak cerita juga kenapa aku pilih si duda tak berperasaan itu menjadi suami aku...