Epilog

73.6K 2.2K 245
                                    

"Aku terima nikahnya Lauren Aqishah binti Jaafar Ibrahim dengan mas kahwin sebanyak RM600 ringgit dibayar tunai."

Hanya dengan sekali lafaz, Zaharil mengungkapkan ayat keramat itu. Bila saksi menjawab sah, akhirnya malam itu malam terisytiharnya aku, Lauren Aqishah sah menjadi isteri kepada Megat Naufal Zaharil. Senyuman ku sedari tadi, tak henti-henti menjungkit gembira. Yurp, sangat gembira!!

Perlahan-lahan, Zaharil datang merapatiku. Senyumannya makin mekar bila melihat aku yang anggun berselendang dan berkebaya putih. Dia pula segak mengenakan baju melayu berwarna putih sekaligus menyerlahkan lagi ketampanannya. Tak sangka, akhirnya dia sah menjadi suami aku.

Selesai sahaja majlis menyarungkan cincin, aku dan Zaharil saling berpandangan. Makin meleret senyuman aku dibuatnya.Tangannya aku kucup dan Zaharil balas dengan mengucup ubun dahiku. Sangat hangat bila bibirnya menyentuh dahiku sekaligus menambahkan lagi rentak degupan jantung di dadaku.

Yurp, hanya Encik Megat saja yang mampu buat Lauren Aqishah rasa begitu. Tak ada yang lain.

Engku Dahlia dan juga Puan Nurin yang sedari tadi melihat gelagat kami berdua hanya menarik sengih panjang. Sawit tapi tak reti nak ungkapkan macam mana. Itulah ibarat nya kami.

Zaheen yang berada dalam pelukan Engku Dahlia terus berlari-lari anak untuk masuk ke dalam pelukanku. Tingkah comel nya itu berjaya menambat hati orang yang melihat. Aku terus memeluk Zaheen yang sudah duduk di atas ribaku.

"Ye-Yeah!!!! Yeen dah ada mama! Ada mama!!!" seronoknya dia tidak terkata.

Zaharil yang masih duduk berlutut di hadapan ku juga sekadar menarik sengih nipis. Suka betul dia bila tengok Zaheen seronok macam itu. Lagaknya seperti dapat hadiah mahal aje.

"Tengoklah anak Aqish itu, seronok dapat Aqish. Lepas ni mesti Yeen tak sayang papa kan?" adegan merajuk minta kaki sudah dimainkan oleh Zaharil.

Zaheen terus menoleh ke arah papanya yang sudah merajuk sakan. Haha.. acah-acah aje tu. Tak semena-mena, Zaheen menarik Zaharil untuk dekat dengannya sekaligus merapatkan lagi jarak antara aku dan Zaharil.

Jarak kami sangat rapat sampaikan aku dapat hidu minyak wangi Prada yang dipakainya malam ini. Bauan yang sangat menyenangkan dan mendamaikan.

"Yeen pun sayangkan papa. Kalau tak sayang, mesti sekarang Yeen tak layan papa kan?" amboi bijak betul mulut comelnya itu membalas.

Serentak itu telatah Zaheen itu berjaya mencuit hati kami semua yang berada di atas pentas akad nikah. Tetamu yang hadir juga tidak terkecuali. Yurp, sekarang.. aku rasa kan hidup aku tersangatlah bahagia nya. Sangat-sangat bahagia!

Zaharil terus melamar aku untuk berkahwin setelah tiga bulan kami bertunang. Bukannya suatu tempoh yang lama untuk saling mengenali. Memandangkan aku dah kenal sangat siapa Encik Megat ni.. jadi, dengan rasa senang hatinya aku terima dia sebagai suami. Lagipun, memang dari awal aku nakkan dia tapi kerana sikap dingin dia itu, buat kan aku rasa perjalanan untuk mendapatkan hati dia merupakan perjalanan yang makin sukar.

Beberapa minit kami disandingkan di atas pentas pelamin itu, aku dan Zaharil sama-sama turun untuk bertemu rakan dan juga keluarga terdekat. Aku fikir kawan Zaharil jenis yang muka dingin macam dia tapi tak sangka pula kebanyakan daripada kawannya suka menyakat aku. Malu terus pipi aku. Huh!!! Nasib baik aku pandai cover. Pfft.. Ahaha..

"Aqishah!" sorak seseorang dari belakang tatkala aku sedang leka berborak sakan dengan Wani dan Faizul.

Zaharil pula sudah mulai hanyut dengan teman seangkatannya. Biasalah, lelaki lah katakan..

Aku lihat kelibat kak Ara menghampiri aku. Terus senyuman ku mekar lalu aku terus memeluk tubuhnya. Sudah tiga bulan kak Ara tidak ada di rumah keluarga. Kata nya, kak Ara mahu hidup berdisiplin. Dia masih datang mengunjungi kami tapi..tak lah selalu.

Misi Memburu Suami (✅COMPLETED)Where stories live. Discover now