BAB 29

5.7K 226 0
                                    

Seminggu kemudian.
Aku masih lagi dengan kesetiaanku menunggu Lisa sedar.
Tak pernah aku kenal erti jemu.

Aradhia Dan Farris sibuk dengan belajar. Najmie tolong handle company sementara aku jaga Lisa. Dan Neylia pulak sibuk dengan Hal dia.

"Lisa,bilalah aku boleh dengar gelak tawa kau tu. Perlian kau. Ayat-ayat annoying kau. Baik kau bangun sekarang. Aku rindu ah." Nak je aku pegang Dan cium tangan Lisa. Tapi aku tahan nafsuku.

Teringat aku pada kenangan lama ketika itu pun Lisa dimasukkan ke hospital. Tapi Masa tu dia masuk hospital sebab aku yang seksa dia.

Sedang aku melayan perasaan. Tangan Lisa Mula bergerak-gerak. Bulat mataku. Serta-merta aku menjerit. "Doktor!!"

***

Doktor tersebut membuat pemeriksaan pada Lisa. "Alhamdulillah,dia okay. Takde Pape masalah. Cuma mungkin dia lemah sikit sebab koma lama. Jadi kitalah yang perlu bantu dia."

Aku tersenyum gembira. "Terima kasih Dr. Terima kasih sangat."

"Sama-sama. Saya minta diri dulu ye." Ujar doktor perempuan itu sebelum melangkah pergi.

Aku terus masuk semula ke dalam wad dengan hati yang berbunga.
Aku tersenyum lebar melihat Lisa yang sedang makan dengan gelojoh.

Lapar betul. Ya allah,kalau aku dapat Ni,memang aku Tak lepas. Satu malam je aku boleh ngap.

"Lisa. Kau okay Tak? Ada rasa pening ke ape?" Ujarku lembut. Taknak Lisa Rasa Tak selesa dengan kedatanganku.

"Sejak bila kau pandai cakap baik-baik?" Ujar Lisa dengan mulut yang masih penuh dengan makanan.

"Ape kau Ni. Gelojoh. Cuma makan elok sikit. Sopan sikit." Tegurku.

Lisa menelan makanan yang sudah lama dikunyahnya. "Asal kau Ada Kat sini? Sorang pulak tu. Kawan aku takde ke?"

Aku tersenyum nipis. "Lisa kau Tak ingat Pape ke?"

"Ingatla. Aku diseksa,ditembak Dan aku tak tau ape jadi lepas tu. Yang aku Tau aku Rasa aku tidur kejap sangat." Ujarnya mendatar.

"Kejap? 3 bulan lebih tu kejap?"

"3 bulan lebih? Lamanya!! Aku rasa kejap gila weh." Ujar Lisa separa menjerit. "Argh..argh.." tiba-tiba Lisa mengaduh sakit.

"Kau okay ak? kenapa ni.?" Ujarku Risau. Nak pegang tapi tak boleh. Kalaulah aku suami dia kan senang.

"Badan aku sakit. mungkin sebab kene pukul dengan Azzam." Ujarnya menahan sakit.

Teringatkan Azzam buat darahku naik turun. Nasib baikla mamat tu dah mati.

Mayat Azzam dah ditanam oleh pekerja-pekerjaku. Kalau ikutkan hati,aku nak biarkan je mayat dia tu. Tapi sebab Zarief yang pujuk aku untuk tanam dia,aku benarkan jela.

"Haahla. Azzam macam mana sekarang? Dia kat mana?" Soalnya tanpa memandangku.

"Kau ni! Yang kau sebok tanya pasal mamat tu asal?! Aku yang selamatkan kau,kau taknak tanya!!" Ujarku menahan marah. Mana tak marah,aku punyalah jadi gila sebab dia and dia tanya pasal mamat tu.

Lisa yang tadinya tertumpu pada makanan terus memandangku. "Kau yang selamatkan aku? Kau tak kene pape ke? elok je aku tengok kau. Tak de luka pon." Ujarnya memerliku.

"Lisa,Akulah orang yang selamatkan hidup kau. Kau tak tau macam mana terseksanya aku bila tengok kau masa tu. Badan kau penuh dengan darah. Muka kau lebam. Keadaan kau yang teruk gila masa tu." Aku merenung jauh ke dalam mata Lisa. Aku agak terasa bila Lisa tak percaya kata-kataku.

Lisa yang terbatu hanya memerhatiku. "Kenapa kau nak marah? Aku taulah yang kau selamatkan aku. Aku nak gurau pun tak boleh ke?" Ujarnya perlahan. Jelas kelihatan kolam matanya yang sudah penuh.

Alahai baru marah sikit dah nak nangis. Manjanya lahai. Maybe sebab dia baru sedar kot,emo sikit.

"Aku minta maaf. Aku tak maksud nak marah kau." Aku diserbu rasa serba salah.

Air matanya yang hampir mengalir diseka kasar. "Terima kasih sebab selamatkan aku. Tapi kau tak perlu ungkit ape yang kau dah buat tu. Aku taknak terhutang budi dengan kau. Cukuplah kau selamatkan aku sebab kau nak tebus kesalahan kau sebab bunuh mak aku and dah banyak susahkan aku." Ujarnya sebelum bangun untuk turun dari katil.

"Kau nak pergi mana? Kau belum betul-betul sihatla." Aku yang tadinya duduk tetus berdiri. Takut-takut Lisa jatuh ke.

Lisa berpaut pada dinding. Dia jalan terhuyung-hayang. Mungkin betul cakap doktor,dia masih lemah.

Aku hanya memerhati Lisa masuk ke dalam tandas. Beberapa minit kemudian,Lisa keluar dan mencapai telekung yang disediakan.

"Kau nak buat ape ni?" soalku pelik. Sekarang bukan waktu ape-ape.

"Aku nak solatla kau tak nampak ke?" Ujarnya kasar.

"Solat ape?"

"Solat dhuha. Kau taknak buat sekali ke? Solat dhuha ni untuk murahkan rezeki kita. Kau tu lelaki bukannya period pon. Taknak buat ke? Pergi buat kat surau." Amik kau deep terok.

Aku hanya memerhati pergerakan Lisa. Sejujurnya aku tak pernah solat Dhuha. Aku baru belajar solat fardhu. Ya allah banyak lagi yang aku tak tau.

Seusai Lisa mengaminkan doa. Aku mendekatinya. Lisa yang sibuk melipat sejadah langsung tak menghiraukanku. "Lisa,kalau aku jadi suami kau,sudi tak kau ajar aku pasal islam?"

***

[pov Lisa]

Dup..Dap..Dup..Dap..

Laju pulak jantung aku pam darah sampai aku terkaku.

"Lisa? Kau dengar tak ape aku cakap ni?" Soal Nafiz.

Aku hanya membisukan diri dan tertunduk malu.Tak sanggup aku nak pandang Nafiz. Malu wey!!

"Lisa, I like you. I mean I love you. I want to marry you. I'm in love with you. Will you marry me?" Aku melutut di sebelah Lisa yang masih berdiri memegang sejadah. Aku keluarkan cincin yang baru aku beli minggu lepas.

DEVIL BOY ✓ [Complete]Where stories live. Discover now