الفصل الاول

44.4K 393 27
                                    

رواية قلوب صعيدية الجزء الثانى
الفصل الأول
بقلمى / هدير خليل
مقدمة .
هون عليك فكل الأمر ينقطع وخل عنك ضباب الهم يندفع فكل هم له من بعـده فـرج وكل كرب إذا ضاق يتسـع إن البلاء وإن طال الزمان به الموت يقطعه أو سوف ينقطع .
دائما تضيق بنا الدنيا و تتخبط بنا فى صراعتها المستمره ، و لكن صراعات هذه المرة تختلف فعندما نبتلئ فى اطفالنا فأنه يكون اصعب اختبار عندما نجد ابنائنا يقعون فى المشاكل ، وقتها يجب علينا ان نتحلى بكل قوة الأرض حتى ننقذهم من هذا المصائب .
الشخصيات :-
$$ أدهم $$
الأب الحنون و القاسى اذا لزم الأمر عانى حتى يحصل على حب زوجته و اعتقد انه وقتها قد انتهت جميع مشاكله و لكنه تفأجا بمشاكل اكبر من الوقوع فى الحب و هو الاستمرار فى هذا الحب و انقاذه هو و كل من يرتبط به ، لم يتغير شكل أدهم عن شبابه فهو مازال يحافظ على لياقته مما يثير غيرة زوجته سارة عليه .
$$ سارة $$
زوجة أدهم و ابنة عمه ، دائما ما كانت تتمنى الحب و لكنها لم تكن تعلم ان عشقها يسكن بجوارها حتى اجبرها هو على عشقه ، دائما مصدر الخلاف بينها و بين أدهم هم ابنائهم ، فأدهم يعتقد انها تفسدهم بتدليلها لهم .
  $$   ليث $$
ابن ادهم و سارة اخر سنه فى كليه الشرطه فيه شبه كبير من ادهم عصبى و متهور احيانا بس جدع و صاحب صاحبه زى ما بيقولوا عنده 22 سنه و ليه اخ توام و هو اوس .
                $$ اوس $$
ابن ادهم و سارة عنده 22 سنه و هو فى سنه 4 طب و هو توام ليث بس هو عكس ليث هو هادى و ذكى و نسونجى بس ادهم ميعرفش بده علشان سارة بتدارى على نصايبهم و هو وسيم زى ادهم بضبط يعتبر النسخه المصغره منه .
              $$ محمد $$
اخر العنقود عنده 18 سنه فى ثلاثه ثانوى مرح مطلع عين ادهم بيكره حاجه أسمها مذكره و ليه معزه خاصه عند ادهم بسبب اسمه علشان هو سماه على اسم جده لما مات علشان كده مهما يعمل من جنان ادهم بستحمله .
              $$ ماسه $$
حبيبة بابها عندها 19 سنه دخلت كليه هندسه زى بابها هى و ياسمين بنت خالها هى اموره بس تخينه شويه صغيرين بس هى فى غايه من الجمال اللى ورثته من بابها  مامتها وهى من عشاق الاكل بتحب يوسف ابن خالها بس هو مش بيحبها .
$$ آدم $$
هو اخو سارة الأكبر و هو فى نفس عمر أدهم ، من يراه مع ادهم لا يعتقد ابدا انهم فقط مجرد ابناء عم ، هم اصدقاء و علاقتهم قويه ببعضهم .
$$ ليلى $$
هى اخت ادهم و زوجة آدم تسكن فى بيت العائلة مع أخيها و زوجها تحب زوجها كثيرا هادئ على عكس سارة وجهتها هى و آدم بعض المشاكل فى بداية حياتهم و لكنها قدروا على اجتيازها .
              $$ يوسف $$
هو الابن الاكبر لآدم و ليلى عنده 24 سنه هو فى كليه هندسه القاهره عكس ماسه و ياسمين هندسة قنا و هما دخلوا هندسة قنا علشان ادهم مش بيقدر يبعد عن ماسته ابدا و ياسمين رفضت تسيب بنت خالها و تروح مع اخوها ، يوسف بيحب واحدة معاه فى الكليه هنعرف شخصيته مع الاحدأث .
              $$ ياسين $$
اخر العنقود عند آدم و ليلى هو فى نفس سن محمد ابن ادهم و هو نسخه مصغره من ابوه بس هو لسعه منه شويه و يعتبر السوسه اللى فى البيت ولو فى اى نصيبه حصلت فى البيت بيكون معروف ان اللى وراها محمد و ياسين .
             $$ ياسمين $$
بنت ادم و ليلى جميله جدا عنيده و شخصيتها قويه معجبه باوس بس هو مش فى دماغه خالص و هى من نفس سن ماسه و معاها فى نفس الكليه .
$$ حازم $$
ابن عم أدهم و سارة ، و ايضا اخو سارة فى الرضاعه و تعد سارة اقرب اخوته له و احبهم دائما ما يقف امام أدهم بسببها و يجعلها موضع خلاف دائما .
$$ لبنى $$
زوجة حازم ، قد تزوجة منه بعد ان تطلقت من زوجها السابق علاء الذى انجبت منه طفلة مهره و قامت بتربيتها هى و حازم ، الذى يحب مهره و يعتبرها ابنته هو و ليس لاحد اخر الحق فيها .
             $$ مهره &&
بنت لبنى و علاء بس اللى رابها حازم و هى بتعتبره بابها و هى جميله زى مامتها ليها نفس لون العيون خضراء هنعرف شخصيتها مع الاحداث بس هى بتكره اوس هنعرف ليه مع الاحداث .
              $$ حمزه $$
ابن حازم و لبنى و هو عنده 22 سنه مع ليث فى كلية الشرطة بيحب ياسمين بس هى مش بتضيقه .

رواية الضلع المائل "قلوب صعيدية الجزء الثانى سابقا"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن