الفصل الخامس

11.1K 229 6
                                    

رواية قلوب صعيدية الجزء الثانى
الفصل الخامس
بقلمى / هدير خليل

لنذهب إلى  جناح ادهم و سارة الذي يمتاز بالطابع الكلاسيكي و يمتاز  بالبساطة و الأناقة و خصوصًا فيما يخص ديكورات الأسقف حيث أنه في معظم التصميمات الكلاسيك لا يأخذ أشكال مختلفة . . و ليظهر اناقتها تم اضافه لونًا من ألوان الطابع المودرن أيضًا في هذه الحالة من خلال استخدام ورق حائط ذات لون و شكل عصري متوافق مع باقي أجزاء الجناح و باقي أجزاء الجدران الخاصة بها لا تخلو من النقوش و الاثات المتوافق مع ديكور الجناح .
خرج ادهم  من الحمام الملحق بالجناح الخاص بهما بعد أن أخذ حماما داف و هو يلف المنشفه حول جزعه منشفه أخرى على رقبته يجفف به شعره قطرات الماء تنساب على صدره ليرفع عينيه فجأه ليصدم بعينين حبيبته التي تطالعه بانبهار من جسده الرياضي عضلاته التي لم تتأثر بعمره ؛ ف سارة دخلت الاوضة و شافته كده و تنحت ليحمر وجهها بشدة من خجلها الذي رغم مرور السنين معا و لن يتغير ، لتشيح بعينيها سريعا و تدور بها فى جميع انحاء الغرفه بعيدا عن جسد ادهم عندما خرجت ما شرودها على صوته المتسائل لها ؛ و هو يهتف ادهم  ببحه رجولية و تساؤل و هو يطالع حبيبته بنظرات كلها تساؤل و حب و لهفه و يقول .
= مالك يا سارة متنحه كده ليه ؟ فى حاجه حصلت .
لتهتف سارة بارتباك و خجل و هي تشيخ بنظرات بعيدا عنه و هى تجيبه .
= البس هدومك بسرعة .
ليردف ادهم  بخبث و على محياه ابتسامه جانبيه و هو بيقرب منها و ابتسامه ماكره ترتسم على محياه و هو يهمس لها ببحة زادت من ارتباكها .
= ليه هو انتى لسه بتتكسفى منى ولا ايه ؟
لتهتف سارة سريعا بارتباك و وجها احمر قاني من الخجل و هى تصرخ به بخجل .
= ادهم و بعدين .
تقدم ادهم خطوة الى الامام منها و هو يهتف بغناء و بعشق .
= وعدتك انى ابقالك و اقدم عمرى من قلبى . . و روحى تملى ريحالك و بطمن علشان جانبى . . كفايا تكون فى احضانى . . عيونك تبقا ندهانى . . انا حبب حياتى معاك ولا عايز حبيب تانى .
هتفت سارة له بضغف و هى تهمس ادهم بتوسل ان يكف .
= ادهممم .
ليقترب أدهم بهدوء منها و عينيه  مثبته عليها و هو يحدق بها بشغف و عشق خالص و مال أدهم  بشفتيه لينهل من نهر عسلها يقبلها  بشغف جامح و يتعمق كانت تحاول ابعاده و لكنه يأبى الابتعاد و مخدر من قربه و رائحتها الشهيه له و كلما حاولت ازاحته  لكنه هذا جعله يتعمق اكثر و اكثر فلم يكن امامها سوى ان تلفت يديها حول عنقه ليحصل ذلك العاشق الولهان على عدد لا يحصي من القبل الملتهبة التى يعشقها و هي تحاول الفكاك من حصاره و حاله الوهن و التخدر قبل قدوم ماسه و تمسكهم بهذه الحاله . .
ليجيبها ادهم بشقاوة و هو يبتسم بخبث .
= اممممم لا .
قام ادهم بتقبيلها فى رقببتها بعشق و نهم ؛ و تهمس سارة بنبرة منخفضه و هي مخدرة من قبلاته و هى تقول .
= ادهم .
ليهمهم ادهم لها بتخدر و هو يطبع قبلاته على رقبتها .
= امممم .
لتهتف سارة و هي تحاول لململه شتاتها و تهتف به برجاء .
= ادهم البس هدومك .
ليهمس ادهم  بحب و مرح أمام شفتيها و هو يطالعها بشغف و هو يقول بعشق .
= لا انا مبسوط كده .
رفع نظره لعينيها ليجدها تحدثه و هي مغلقه ليقوم بتقبيلها بجانب شفتيها بقبله عميقه ثم يقبل جبينها بقبله طويله ليبتعد و يراها و هي متخدرة من قبلاته و انفاسها متهدجه و وجها احمر بشدة من الخجل و الشغف معا . . لتردف سارة بجدية مصطنعه و هى تقول .
= ادهم ماسه جايه دلوقتى .
ليردف ادهم بتساؤل و صوت متخدر من قربها منه و هو يقول .
= ايه اللى هيجب ماسه دلوقتى بس ؟
لتجيبه سارة  بهدوء قبل أن يقطع حديثها مجئ ابنتها و هى تقول .
= انا قولتلها تجى علشان . . اهى جات .
لتهتف ماسه بأدب و تساؤل و هى تهتف من خارج الغرفة .
= ادخل يا  ماما .
ليجيبها ادهم  بحنان ابوي سريعا و هو ياخد بنطلونه و يرتديه و هو يهتف .
= ادخلى يا حبيبتى .
لتشهق سارة  بقوة و هي تهتف بغضب و غيرة
= تدخل فين ؟ البس التشيرت الاول بعدين تدخل .
ولكن كان الاوان قد فات على عتاب سارة و قد دخلت ماسه الذى غمزة بعينيها  بشقاوة ل والدها و هي تهتف بمرح و انبهار و هى تقول .
= ماما . . oh my Gad ايه المز ده ؟ ممكن نتعرف ؟
لتهتف سارة بضيق و غيرة من ابنتها على زوجها و عينيها اصبحت كأنها بركان ثائر
= مش قولتلك البس التيشرت اهى شافتك و مش هخلص من لسانها ابدا .
ليردف أدهم بحنان و حب ابوي و هو يهتف ل ماسه . 
= خلا يا سارة . . تعالى يا حبيبتى .
لتدلف  ماسه و هي تغمز بشقاوة قبل أن تهتف بمرح و هى تقول .
= ايه يا عمي ده .
ليردف ادهم بعدم بفهم و هو يقول .
= فى ايه ؟ مالى ؟
لتهتف ماسه بانبهار و حماس شديد و هى تقول باعجاب .
= مالك ايه ؟ ده انت مالك و مالك و مالك هى الحجه دى مش بتقولك انك عسل ولا ايه ؟
ليقهقه ادهم و هو يهتف بمرح و هو يجارى ابنته فى الحديث .
= ههههه لا مش بتقول .
لتجيبه ماسه بشقاوه و ابتسامه واسعه و هى تقول بمرح .
= لا يا رجل  معلش هى شكلها نظرها ضعيف انا هجوزك واحدة تقدرك .
لتنظر سارة لهم بغيظ و هي تطلق شرار من عينيها قبل أن تهتف بعصبيه .
= نعععم يا روح امك .
هتفت ماسه بمرح و هى تقول بسرعة .
= مفيش يا حجه .
ليقهقه ادهم  بشده على مظهرهم و هو يجيبها بمرح
= ههههه ما تجوزك انتى احسن .
لتردف ماسه بقله حيله مصطنعه و هى تقول .
= و الله عينى اجوزك لواحدة غيرى ؛ بس يعنى انت كان لازم تطلع ابوى .
لتهمس سارة بيغيظ و هى تقول .
= لا و الله .
ليهتف ادهم  بثقه و هو تقول لها بحب بدون ان يعلق على رد فعل سارة .
= معلش بقى يبقي هعوض و جوزك واحد زى .
لتجيبه ماسه بمرح و هي تنفي برأسها بشدة و هى تقول .
= فين يا عيني القيه ده دول شباب خرعه . . ده الواد ليث اللى عملى فيها فن دام معندهوش سكس بيكس زى دول .
لتقترب سارة من ماسه و هي تضييق عينيها بضيق و غيرة قبل أن تهتف بغيرة و حنق  و ابعدت يد ماسه من على بطن ادهم .
= الله اكبر عليك غورى يا بت من هنا . . مالك لو كنت زى كل الرجاله عندك كرش مكنش اللى يسوى و اللى ميسواش يحسد فيك .
ليجيبها ادهم باستنكار و هو يرفع حاجبه و هو يهتف باستنكار مصطنع .
= يعنى انا غلطان ماشى .
لتقهقه ماسه بقوة على غيرة والدتها منها و هي تهتف باستفزاز و مرح .
= ههههه براحه طيب انا مش بحسد انا بس مستخصراه فيكى بس .
وقفت سارة  تزفر بحنق و هي تشتعل غيظا و غيره بسبب حديث ماسه و لمسها لزوجها لترفع حاجبيها باستنكار من هذا الثنائي الذي يشعلون النيران في فؤادها كبركان ثائر من غيرتها على معشوقها و مالك قلبها . . تهتف سارة بعصبيه و غيظ و هى تقول ببعض الحدة .
= ماسه امشي يالا من قدامى .
لقد علمت انها قد زادت فى مزاحها السخيف هذا مما ضيق والدتها منها ؛ لتنظر ماسه لأمها بأسف و تهتف باعتذار .
= احم انا اسفه  يا ماما انا مش قصدى اضيق انا بس كنت بهزر .
ليهتف ادهم  و هو ينظر لزوجته و هو يهتف بحنان ل ماسه .
= لا يا حبيبتى ماما مضيقتش منك هى بس بتنكف فيكى يالا روحى شوفى انتى عايزه ايه منها ؛ و انا طالع فى البلكونه شويه .
لتردف ماسه بمرح و هي تبتسم بشقاوة و قد عادت لمرحها بعد حديث والدها .
= بابا البس تشيرتك ؛ علشان متتعبش و ماما تقول انى حسدك .
ليهتف ادهم سريعا بابتسامه و هو يقول لها .
= أرمى .
اتلقى ادهم التشيرت منها و ثم دلف الى دخل البلكونه ليترك لهم مساحه ليتحدثوا مع بعضهم بعدون ان يزعجهم ؛ تهتف ماسه بعد ان غادر والدها بحب و اسف و هى تقبلها فى خدها .
= متزعليش منى مكنش قصدى اضيقك .
لتهتف سارة  بحنان و هي تمد يديه و هى تمسح على راس بنتها و هى تطالعها بحب و هو تقول .
= مش زعلانه منك . . تعالى معايه خدى ده .
لتهتف ماسه بتساؤل و هى تنظر ل والدتها باستفهام .
= ايه ده ؟
لتجيبها سارة بهدوء و هي تنظر لها بجانب عينيها بغيظ و هى تقول .
= دى سلسله جدتك ادتهانى و قالت لي لما اجيب بت تنكد على حياتى و تقعد تعاكس فى جوزى قدامى يبقى ادهالها .
لتنظر ماسه لأمها بحب و هي بتحضن مامتها لتهتف بحماس .
= حبيبتى يا ماما .
لتردف سارة  باستنكار و هي تطالعه بحنق و هى تقول .
= دلوقتى حبيبتى .
لتردف ماسه بمرح و حب و هى تقول .
= طول عمرى .
لتهتف سارة بسخرية و هي ترفع حاجبيها باستهزاء و هى تقول .
= مهو بيان ياختى تعرفى انا بدعيلك بايه ؟
لتردف ماسه  بتساؤل و هى تنظر ل والدتها باستفسار و هى تقول .
= ب ايه ؟
لتهتف سارة  باستفزاز و هي تبتسم باتساع و هى تقول .
= ان ربنا يرزقك ب ابن الحلال اللى يحبك و تحبيه و تجيبى بت كده زيك تفضل تعأكس فى جوزك قدامك زى ما بتعملى فيه و تحرق فى دمك زى ما بتعملى فيا .
لتردف ماسه  باستفزاز و هي تبتسم بمكر و تقول .
= كده طيب انا هروح للمز اللى جوه ده اقعد اعكس فيه شويه .
لتنهض سارة سريعا و هي تدفعها قبل أن تذهب ل ادهم و تهتف بحنق .
= امشى يا بت يالا هوينا .
لتردف ماسه بشقاوة و هي تطالع والدتها المحتقنه بغيرها و غضبها و تهتف بمرح و هى تغادر .
= ماشى يا جميل اسيبك بقى تستفردى بالقمر اللى جوه ده سلام .
لتهتف سارة بغضب و هى تقول .
= غورى يا بت .
ماسه مشيت و سارة دخلت عند ادهم و لقيته يقف و هو ينظر أمامه بشرود و لم يشعر ب سارة حين دلفت إليه لتلف يديه على خصره و تحضنه من الخلف و تسند برأسها على ضهره و هي تستنشق عبق جسده الذي  يخدرها و تحبه . . و هي تهتف بحب .
= سرحان فى مين ؟
ليجيبها ادهم بحب و بدون تفكير . 
= فيكى .
لتهتف سارة  بغيرة و هي تطالعه بتساول و هى تقول .
= فيا اممم فى ايه بضبط اوعى ؟ تكون فكرت فى اللى بتك قالته .
ليجيبها ادهم و هو يطالعها بمكر و يهتف .
= امممم لو ينفع كنت عملت كده من زمأن .
لتهتف سارة  بعصبيه و هى تقول .
= نعععم علشان اقتلك قبل ما تفكر تعملها .
ليردف ادهم و هو يبتسم على معشوقته و هو يجذبها له بحب و هو يقول .
= تعالى يا مجنونه .
لتردف سارة  بحنق و هى تقوم بدفع عنها و هى تهتف .
= لا بعد كده .
ليرد عليها ادهم  بتعب و هو يقول . 
= اتشو اتشو الحمد الله .
لتهتف سارة بغيظ و خوف على أدهم و هة يقول بحب .
= يرحمك الله تعالى ندخل جوه شكل البت ماسه عنيها وحشه لازم ابخرك و اهخد شويه من شعرها ابخرك بيهم .
ليردف ادهم بمرح و هو مبتسم باتساع على زوجته و حبيته و غيرها المجنونه التى لا تظهر الا بوجود ماسه .
= يهدينا و يصلح بالكم ، يالا تعالى و ملكيش داعوه بشعر البت .
لتهتف سارة  بحنق و غضب و هى تقول بطفولية .
= خايف عليها اوى .
ليجيبها ادهم بحب و هو يطالعها بعشق و يهتف .
= طبعا مش حته منك .
لتردف سارة  بحب و قلق عليه و هى تهتف .
= طيب ادخل ادخل .
ليوما  أدهم  برأسه بقوة و هو يكاد يلمس عنان السماء من فرط سعادته لعشق محبوبته و غيرتها و تملكها له حتى خوفها عليه . . فهو يعشقها و يهيم بها . 
‏تولد الغيرة من رحم الحب لكنها لا تموت ، بل تتغذى على قلب عاشق ، فمن  يعشقك يدعوا لك دائما ، يسعى لخيرك و يدافع عنك ، يعرف ما يألمك ، يحس بك دون أن تنطق ، لكن من يزعجك و يؤذيك و يبالغ في الغيرة عليك  بحجة أنه يحبك ، فهذا مرض و ليس حب ، القلب الهائم لا يهدأ ، يضل نابض بالقلق و الغيرة و الحب . . لن يزرع المحب ابتسامه علي شفتيك اولا و يقف لأنه لست مزارع لبذور العشق فسيبدرها اولا ثم يروي تربة وجهك بالقبلات العاشقه و يجعلها صالحة لزراعه حبه و عشقه بك ثانيا . . لم  تكن تبادله  حبه و عشقه لها  فقط ، بل كان هو يقتبس النور منها عندما يصبح هو مظلما فتبسط هي طرف ثيابها تتلقفه كحبلا لمجرة نورها ، و إن عانقها يصبح كمن تزود بطاقه نور جانبيه إليه . . هو كان  يعشقها و يهيم بها و يدللها كثيرًا كطفلته يحسسها بأنها ملكة في عرشي قلبه  تحتاج لحنان ، و إهتمام ، حب صادق ، فهو جعلها  أميرة في مملكته ، تلك الأنثى التي أصبحت مجنونه به ، شديدة الغيرة ، ثرثارة ، كل تلك الأفعال ستجدها فيها ، فهي تملك قلبًا نظيف ، و أفعال طفولية كأنها طفله بعمر خمس سنوات الخائفه من أن يسرق أحدهم ابيها منها و تحتاج للدفىء ، و الأمن و الآمان .
واقفه نتعرف على الابطال :-

                $$   ليث $$
ابن ادهم و سارة اخر سنه فى كليه الشرطه فيه شبه كبير من ادهم فى الشكل عصبى و متهور احيانا بس جدع و صاحب صاحبه زى ما بيقولوا عنده 22 سنه و ليه اخ توام و هو اوس .

                $$ اوس $$

ابن ادهم و سارة عنده 22 سنه و هو فى سنه 4 طب و هو توام ليث بس هو عكس ليث هو هادى و ذكى و نسونجى بس ادهم ميعرفش ب ده علشان سارة بتدارى على نصايبهم و هو وسيم زى ادهم بضبط يعتبر النسخه المصغره منه اكثر من ليث .

              $$ محمد $$

اخر العنقود عند ادهم و سارة ؛ يبلغ 18 سنه فى ثلاثه ثانوى مرح مطلع عين ادهم بيكره حاجه أسمها مذكره و له معزه خاصه عند ادهم بسبب اسمه علشان هو سماه على اسم جده لما مات علشان كده مهما يعمل من جنان ادهم بستحمله .

              $$ ماسه $$

حبيبة ابوها عندها 19 سنه دخلت كليه هندسه زى بابها هى و ياسمين بنت خالها هى اموره بس تخينه شويه صغيرين بس هى فى غايه من الجمال اللى ورثته من بابها و مامتها و هى من عشاق الاكل بتحب يوسف ابن خالها بس هو مش بيحبها .

              $$ يوسف $$

هو الابن الاكبر لآدم و ليلى عنده 24 سنه هو فى كليه هندسه القاهره عكس ماسه و ياسمين هندسة قنا ؛ و هما دخلوا هندسة قنا علشان ادهم مش بيقدر يبعد عن ماسته ابدا و ياسمين رفضت تسيب بنت خالها و تروح مع اخوها ؛ يوسف بيحب واحدة معاه فى الكليه هنعرف شخصيته مع الاحدأث و ايه قصته .

              $$ ياسين $$

اخر العنقود عند آدم و ليلى هو فى نفس سن محمد ابن ادهم و هو نسخه مصغره من ابوه بس هو لسعه منه شويه و يعتبر السوسه اللى فى البيت و لو فى اى نصيبه حصلت فى البيت بيكون معروف ان اللى وراها محمد و ياسين .

             $$ ياسمين $$

بنت ادم و ليلى جميله جدا عنيده و شخصيتها قويه معجبه ب اوس ؛ بس هو مش فى دماغه خالص و هى فى نفس سن ماسه و معاها فى نفس الكليه .

             $$ مهره &&

بنت لبنى و علاء بس اللى رابها حازم و هى بتعتبره بابها و هى جميله زى مامتها ليها نفس لون العيون خضراء هنعرف شخصيتها مع الاحداث بس هى بتكره اوس هنعرف ليه مع الاحداث .

              $$ حمزه $$

ابن حازم و لبنى و هو عنده 22 سنه مع ليث فى كلية الشرطة بيحب ياسمين بس هى مش بتضيقه و بتنفر منه و هو يتمتع بالوسيم و برغم من ذلك لم يجذب من دق قلبه لها .

يا ترى ايه هيحصل مع ابطالنا ؟
انتظروا الفصل الجاى هستنى تعليقاتكم و رايكم فى احداث الفصل و الشخصيات .
يتبع .
********

رواية الضلع المائل "قلوب صعيدية الجزء الثانى سابقا"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن