Safiyya keluar dari bilik apabila selesai memakai pakaian dan tudung sekolah.
Apabila dia selesai menutup pintu biliknya,dia melangkag ke arah tangga.
Disaat itu,Fawwaz Rizqi sedang naik.Mereka hanya berselisih.Masing-masing buat-buat tidak nampak antara satu sama lain.
Lagi-lagi Safiyya.Mungkin masih terasa dengan kata-kata yang dikatakan oleh Fawwaz Rizqi semalam.
Safiyya menuju ke meja makan.
"Fiyya,Fiyya nak roti ke nasi goreng?" soal Tengku Raziq.
"Ehh,tak pe,Tengku.Saya boleh ambil sendiri.." balas Safiyya lalu mengambil sekeping roti dan menyapu jem blueberry ke atas roti itu.
Sofiyya yang baru turun menuju ke arah meja makan.
"Sofi,lambat turun?Buat apa?" tegur Tengku Raziq.
Safiyya hanya mendengar.
"Gosok tudung.Owning tudung tak jadi.." adu Sofiyya.
Tidak lama kemudian,Fawwaz Rizqi turun.Dia terus berlalu ke pintu.
"Fawwaz,tak nak sarapan ke?" kata Sofiyya.
"Aku dah sarapan lah.Kau tu yang turun lambat.." balas Fawwaz Rizqi sambil memandang Sofiyya.
"Sofi,makan cepat.Daddy dah lambat tu.." kata Puan Suraya.
"Mama tak pergi kerja ke?"
"Tak.Balik nanti kemas pakaian ye.Fiyya pon sama.."
"Nak pergi mana?" soal Safiyya pelik.
"Kita akan pindah ke rumah daddy.."
"No!Fiyya tak nak!" bantah Safiyya.
"Fiyya janganlah macam ni.."
"No,ma.Fiyya tak nak duduk rumah yang bukan rumah Fiyya.."
"Kalau orang tu dah tak nak.Tak yah paksa lah,ma.Biar dia duduk sini sorang-sorang.Kita biarkan je.Pandailah dia jaga diri dia.." ujar Fawwaz Rizqi.
"Dah,tak payah nak gaduh.." kata Tengku Raziq.
"Daddy,Fawwaz tak gaduh pon.Cuma minah ni hah.Ego sangat.."
'Minah dia panggil aku?Kurang ajar betul mamat ni!' getus hati Safiyya sambil memandang lelaki itu.
🌸🌸🌸
Mereka berempat masuk ke dalam banglo mewah milik Tengku Raziq.
"Selamat pulang,Tengku,puan.." ujar Mak Kiah.
"Terima kasih,Mak Kiah.." balas Tengku Raziq.
"Sofi,mari Mak Kiah angkatkan beg.." kata Mak Kiah sambil mendekati Sofiyya.
"Eh,tak pe.Sofi boleh angkat sendiri.." kata Sofiyya.
Sofiyya dan Fawwaz Rizqi beredar naik ke bilik.Safiyya pula mengikuti mereka berdua dari belakang.
Safiyya masuk ke dalam bilik.Dia memandang sekeliling bilik itu.Cantik.
Fawwaz Rizqi pula kembali turun ke bawah setelah meletakkan beg pakaiannya di dalam bilik.
Serentak itu terdengar beberapa enjin motosikal memasuki perkarangan rumahnya.
Dia berlalu ke pintu utama.
"Bro!"
"Apa korang buat kat sini?!" kata Fawwaz Rizqi teruja melihat sahabat-sahabat sekolah lamanya.
Mujur dia cuma berpindah sekolah.
"Saja.Kitaorang miss you.." ujar Riezq Farhan.
"Aku pon rindu korang.Macam mana sekolah?Okay?"
"Okay je tapi tak syok kau tak de.." kata Hykarl Arriz pula.
Sofiyya turun tidak lama kemudian.Dia terdengar suara-suara di hadapan pintu utama.
Dia pun menuju ke arah pintu utama.Kelihatan tiga orang jejaka sedang berbual dengan Fawwaz Rizqi.
"Siapa ni?" ujar Sofiyya.
"Eh,Sofi.Hurm..kenalkan ni kawan sekolah lama aku.Ni Danish,yang ni Hykarl dan yang tu Riezq.Korang,ni Sofi.Adik tiri aku.." ujar Fawwaz Rizqi sambil memperkenalkan Sofiyya kepada sahabat-sahabatnya.
"Cantik.." ujar Danish Emir.
"Manis.." kata Hykarl Arriz pula.
"Lembut je muka.." kata Riezq Farhan tidak lama kemudian.
Sofiyya hanya tersenyum mendengar pujian-pujian itu.
"Amboi korang.Melebih nampak?" tegur Fawwaz Rizqi.
Safiyya yang sudah bersiap turun ke bawah.Dia terus menuju ke pintu utama.
Hykarl Arriz memandang Safiyya.
"Ayong,ayong nak pergi mana ni?" ujar Sofiyya.
"Ayong dah janji dengan dorang nak jumpa.Ayong pergi dulu.."
Kemudian,sebuah kereta tiba di hadapan rumah.Safiyya masuk ke dalam kereta itu.
"Tu siapa pulak?Setahu aku kau mana ada adik beradik.Ohh,girlfriend kau erk?" kata Danish Emir.
"Dia bukan girlfriend aku,okay?Dia tu kakak Sofi ni.Fiyya namanya.." balas Fawwaz Rizqi.
"Fiyya?Sedap nama dia.."
"Memanglah sedap tapi kalau perangai dia sedap lagi bertambah sedapnya.." kata Fawwaz Rizqi perlahan.
"Apa kau cakap?" soal Riezq Farhan.
Walaupun sahabatnya itu berkata perlahan,rasanya dia terdengar tadi walaupun hanya samar-samar.
"Aku ada cakap pape ke tadi?" ujar Fawwaz Rizqi sambil buat-buat muka pelik.
"Lah,ada kawan ke Fawwaz?Kenapa tak ajak masuk?Mari,ajak kawan tu masuk.." kata Puan Suraya sambil mempelawa sahabat-sahabat anak tirinya.
Ketiga-tiga sahabat Fawwaz Rizqi senyum ke arah Puan Suraya kemudian berlalu masuk ke dalam rumah.
YOU ARE READING
DIA Bidadari Di Hatiku
Ficção Adolescente#2019 Coverby:@nurshaziera 🎀SIRI KEDUA ADIK BERADIK TIRI🎀 Kemasukkan dia ke sekolah mereka membuatkan mereka tidak tentu arah. Lagi-lagi apabila mendapat tahu dia berketurunan raja. Ya,dia!Dia Tengku Fawwaz Rizqi! Tapi,entah kenapa Safiyya seakan...