Safiyya duduk di beranda rumah neneknya.Dia menghirup udara yang sepoi-sepoi itu.
Dia bermain cincin di jari manisnya.
"Fiyya.." ujar Puan Salmah.
"Nenek.."
"Fiyya buat apa kat sini sorang-sorang?"
"Main pondok-pondok,nek.."
Safiyya ketawa kecil.
"Pandai ehh loyar buruk dengan nenek?"
Puan Salmah juga turut ketawa.
"Bukan selalu.."
Puan Suraya dan Mak Kiah telah bertolak pulang ke Kuala Lumpur pagi tadi.Sekarang,tinggallah mereka berdua.
"Fiyya ni.Nenek suka tengok perangai Fiyya sekarang.Tak macam dulu.."
"Dulu Fiyya macam mana?" soal Safiyya pelik.
Bila masa dia berubah?
"Err..tak de apalah,Fiyya.Fiyya baik je orangnya.Erm..Fiyya nak manggis tak?Sekarang musim buah tau.."
Puan Salmah cepat-cepat menukar topik.Risau pula cucunya itu bertanya itu ini nanti.
"Boleh jugak.."
"Fiyya ni hantu buah lah.."
"Memang lah,nek.Buah-buahan ni sihat bagi kita sihat tau nek?"
"Ye,nenek tahu.Kenapa lah Fiyya tak jadi doktor?Kalau tak,boleh rawat nenek bila nenek sakit.."
"Nek,umur Fiyya berapa?" soal Safiyya tiba-tiba.
Puan Salmah terfikir-fikir.Patutkah dia menjawab dengan jujur?
"26 tahun.."
"26 tahun?Kenapa..kenapa Fiyya tak ingat umur Fiyya berapa?"
"Fiyya,Fiyya kan tak baik lagi.Insya-Allah,satu hari nanti Fiyya akan dapat ingatan Fiyya semula.."
"Maaf,nek.Fiyya memang tak ingat.."
"Tak pe,sayang.."
Bahu cucunya dipeluk kemas.
"Nek,nenek tak de rahsiakan pape dari Fiyya kan?" kata Safiyya inginkan kepastian.
"Tak de,sayang.."
"Nek,Fiyya rindu Sofi.Sofi bencikan Fiyya ke?"
"Apa cakap macam tu?Sofi pon rindu kat kakak dia ni.."
"Hurm.."
"Dah lah,tak payah fikir bukan-bukan.." kata Puan Salmah.
🌸🌸🌸
Usia perkahwinan Sofiyya dan Fawwaz Rizqi kini sudah mencecah tiga bulan.
Sofiyya memerhati kerja yang belum dilaksanakan.Kepalanya terasa berat tiba-tiba.
Tangannya memicit-micit dahinya yang pening itu.
"Sayang.." tegur Fawwaz Rizqi apabila pintu bilik isterinya dibuka.
Sofiyya memandang ke arah suaminya.
"Sayang kenapa ni?"
Fawwaz Rizqi mula risau melihat keadaan isterinya.
"Sofi okay.Pening kepala je sikit.."
Sofiyya tersenyum nipis.
"Jom,abang bawa pergi klinik.Takut melarat pulak nanti.."
"Abang ni.Tak de apa lah.Sofi okay.." tolak Sofiyya.
"Jom.Jangan degil.."
Sofiyya mengalah.
Setelah selesai pemeriksaan,mereka duduk di hadapan doktor wanita itu.
"Macam mana keadaan isteri saya?" soal Fawwaz Rizqi.
"Alhamdulillah,Puan Sofiyya okay.Cuma nasihat saya,buat masa ni encik kena pantau keadaan isteri encik.Biasalah di awal kandungan ni macam-macam boleh berlaku.." kata doktor wanita itu.
"Kandungan?"
"Ye,tahniah encik,puan.Usia kandungan Puan Sofiyya sudah memasuki 2 minggu.."
"Alhamdulillah.Terima kasih, doktor.."
Dahi Sofiyya dicium penuh kasih.Kemudian,mereka melangkah keluar dari bilik doktor itu.
Mereka masuk ke dalam kereta.Fawwaz Rizqi mengenggam jari-jemari isterinya.
"Sayang,thank you.Tak sangka kita akan dapat baby seawal ni.Abang janji abang akan jaga sayang dengan anak kita sebaik yang mungkin.." ucapnya penuh ikhlas.
"Abang ni,ni kan tanggungjawab Sofi sebagai isteri.Sofi pon tak sangka kita akan ada baby seawal ni.Sofi akan jaga kandungan ni elok-elok.."
"Haih..tak sangka nak bagitahu mama berita gembira ni.Mesti mama happy.."
Sofiyya tersenyum.
Mereka tiba di rumah banglo mewah Tengku Raziq.Mereka masuk ke dalam rumah.
Masing-masing dengan wajah gembira.
"Ni kenapa tersenyum-senyum ni?Ada pape ke yang nak cakap kat mama?" kata Puan Suraya sambil memandang pelik ke arah anak dan menantunya yang tersenyum-senyum.
"Memang pon,ma.Ma,mama akan jadi tok ma tak lama lagi.." kata Sofiyya teruja.
"Apa dia?Ya Allah,alhamdulillah.Dah berapa bulan?"
"Bulan apanya mama ni?Baru 2 minggu lah.."
"Terujanya mama.Tak sabar nak dukung cucu sendiri.Selama ni mama asyik dukung cucu orang je.Fawwaz,jaga anak dengan cucu mama ye?" pesan Puan Suraya.
"Ye,ma.Fawwaz akan jaga isteri dengan anak Fawwaz baik-baik.."
"Ma,Sofi ingat nak jumpa nenek lah.Mesti nenek happy.."
Puan Suraya terdiam seketika.Dia terfikir seketika.Apa yang akan terjadi jika anak dan menantunya itu berjumpa Safiyya?
"Erm..Sofi naik atas dulu lah.Nak rehat kejap.."
"Hati-hati.."
Sofi pregnant guys😅Aduh,Sofi nak balik kampung pulak dah.Mcm mn bila dorg bersemuka nanti ehh?😉
YOU ARE READING
DIA Bidadari Di Hatiku
Ficção Adolescente#2019 Coverby:@nurshaziera 🎀SIRI KEDUA ADIK BERADIK TIRI🎀 Kemasukkan dia ke sekolah mereka membuatkan mereka tidak tentu arah. Lagi-lagi apabila mendapat tahu dia berketurunan raja. Ya,dia!Dia Tengku Fawwaz Rizqi! Tapi,entah kenapa Safiyya seakan...