34.

1.2K 104 0
                                    

Langit masih gelap, jam menunjukkan hampir empat pagi ketika Aria dikejutkan dengan berita mengenai Athena yang mencegah urusan pertukaran itu. Tanpa membuang masa, Aria menghantar orang untuk menjejak keberadaan Athena dan membawa adiknya pulang serta-merta.

Habis!

Semua rancangan dia mungkin musnah jika sesuatu terjadi pada Athena.

Dengan wajah tidak bersolek dan hanya mengenakan robe serta piyama di baliknya, Aria menolak pintu bilik sidang dengan wajah tegang. Dia melihat Athena duduk di salah satu kerusi di meja bulat tersebut.

"Apa yang dah berlaku?" tanya Aria serta-merta. Dia menyilang tangan ke dada sambil memandang Athena yang calar di pipi kanan dekat kerusi itu.

Kan luka dah budak ni!

Athena memandang Aria dengan renungan kelam.

"Kau beritahu aku. Apa yang tengah berlaku sebenarnya?" arah Athena yang bersandar letih pada kerusi. Imej keadaan kelam kabut tadi masih berlegar-legar di fikirannya.

Aria mendekati Athena, berdiri di sebelah kerusi di mana Athena duduk dan menampar permukaan meja itu saat tunduk memandang adik perempuannya.

"Dari mana kau dapat tahu tentang projek Phomela ni?" Dia menunding jari pada permukaan meja dengan geram. Dia sudah menyembunyikan pelan itu sebaik mungkin supaya Athena tidak tahu. Rancangannya adalah untuk mengumpan orang lain keluar, tetapi Athena pula yang muncul!

Mata Athena bergerak memandang Aria. Badannya masih menghadap ke depan.

"Masa aku cuba hentikan pertukaran senjata Menteri Rusia dengan Menteri Sudan, aku terambil pendrive mereka yang membawa aku kepada projek ini..." jawab Athena perlahan, tetapi dia masih memandang Aria dengan curiga.

Aria berdiri tegak, mencekak pinggang sebelah tangan sementara sebelah lagi berada di kepala kerusi Athena.

"Sh*t!" gumam Aria separa bisik. Rosak semua pelannya. Tak pasal-pasal perlu ubah semula pelan. Lantas, dia kembali memandang Athena. "Kau cedera ke?" Aria memegang dagu Athena untuk memeriksa luka di tepi pipinya. Tetapi tangannya ditepis Athena.

"Jangan sentuh aku!" sentap Athena.

Aria berkerut kening, memandang pelik ke arah Athena. "Kau dah kenapa? Dalam hal ini, aku sepatutnya marah, bukan kau! Tahu tak!" sentapnya.

Athena berdengus dengan geram, mengetap gigi.

"Kau tahu sesuatu...?" Athena berkata di balik ketapan gigi. "Aku diserang oleh dua kumpulan berlainan di kasino tu... Mereka saling membunuh antara satu sama lain. Dan seseorang hampir bunuh aku gara-gara benda ini."

Aria memandang Athena dengan wajah bersalah. Dia menguak rambut panjang kerintingnya ke belakang kepala dengan tertekan. Memang itu niatnya, umpan mereka ke situ supaya saling berbunuhan. Masalahnya, adiknya pula boleh rosakkan pelan itu!

Athena mendongak memandang Aria.

"Apa yang tengah berlaku sebenarnya, Aria? Apa yang kau rancangkan?" tanya Athena dengan kening berkerut.

Aria melepaskan keluhan panjang.

"Belum masanya untuk kau tahu. Bila tiba masanya, aku akan beritahu. Dan sekarang, aku nak kau tolong jangan buat sesuatu melainkan diberi arahan." jawab Aria dengan nada tenang. "Mana formula dan perjanjian itu?" minta Aria.

Athena menggocek poket sweaternya, mengeluarkan satu kotak baldu dan sampul surat lalu meletakkannya atas meja.

Sejurus itu, Athena bersuara.

"Kenapa Menteri Rusia tu ada sebut nama kau?" tanya Athena ketika Aria mencapai kotak dan sampul itu.

Aria mengerling ke arah Athena sebelum memejam mata sambil melepaskan keluhan panjang. Kepala adiknya kemudian diusap lembut.

"Pergi lah rehat... Aku panggil orang untuk rawat kau nanti," kata Aria dengan nada mengalah.

8. Miss Kommander Chapter 1Where stories live. Discover now