Twee maanden later
Vanuit Yori
'I think it's better to put the couch there in the corner.' Zeg ik tegen Jake. We zijn druk aan het verhuizen. Ik heb een heel leuk huisje gekocht in Abcoude, vlak bij Amsterdam. Jake en ik zijn nogsteeds helemaal hartstikke verliefd en hij ziet het zitten om bij mij in te komen wonen, in ons 'grotemensenhuis.' Dus dat gaan we gewoon proberen, we zien wel hoe het gaat. Ik plof op de bank en zet de TV aan. Vanavond heb ik met Ilse afgesproken om lekker te gaan shoppen. Ik heb haar gemist en al een hele tijd niet meer gezien. Het gaat vast weer heel gezellig worden.Als ik niet veel later aankom in het Gooi staat Ilse al in de deuropening. 'Hey Yoor!' Zegt ze enthousiast en geeft me een knuffel. 'Ils, hoe gaat het?' Vraag ik. 'Goed!' Zegt ze. Ik zie aan haar gezicht dat ze liegt. 'Oké Ilse, nu eerlijk.' Zeg ik als we naar binnen lopen. 'Je kan me alles vertellen hè?' Ilse kijkt betrapt en zucht. 'Vertel ik je straks wel... Zullen we nu naar de stad gaan?'
Vanuit Ilse
Yori heeft me door, zoals altijd. Kak. We lopen een cafeetje binnen en zoeken een rustig plekje. Ik heb namelijk geen zin om steeds herkent te worden. 'Vertel Ils...' zegt Yori als we aan de koffie zitten. Ik slaak een zucht. 'Het is niks ernstigs hoor, geen zorgen.' Yori kijkt mij verbaasd aan. 'Ik eeeh, ik heb DP: Depersonalisatie.' Yori kijkt mij verbaasd aan. 'De wattes? En wat houdt dat in?' Ik neem een hap van mijn gebakje en zeg: 'extreme vermoeidheid, stress, geen concentratie en vooral voel ik me afwezig en niet mezelf. Maar ik heb medicatie en ben onder behandeling bij mijn psycholoog, dus het komt vast snel goed.' Yori staat op en geeft me een knuffel. 'Wat naar lieverd... als ik een keer iets voor je kan doen of op Mare moet passen dan..' 'Yori ben je gek.' Lach ik. 'Je bent hoogzwanger. Je hebt het druk zat.' Zeg ik. 'Ik ben niet gehandicapt hoor.' Zegt ze grinnikend.Vanuit Bart
'Thuis!' Ik hoor de voordeur open gaan en Ilse en Yori binnenkomen. 'Hoe staat het met de bankrekening?' Vraag ik met een knipoog. 'Leeggeshopt.' Zegt Ilse lachend terwijl ze mij een kus geeft. 'We kwamen bij een hele leuke babywinkel en ja, toen ging het mis.' Zegt Yori sarcastisch. 'Oh en Isabel Marant had nieuwe collectie.' Zegt Ilse terwijl ze de tassen op de grond zet. 'Ik wil het niet weten dames. Willen jullie koffie?'Vanuit Ilse
Die avond zit ik samen met Yori op de bank. Bart is boven bij Mare want ze wilde niet slapen. 'Hebben jullie al een naam?' Vraag ik. Yori knikt. 'Voor een meisje en voor een jongen, we willen namelijk niet weten wat het wordt.' Zegt ze geheimzinnig. 'Aah spannend! Hoe veel weekjes nog Yoor?' Vraag ik. 'Ik ben over een maandje uitgerekend... Maar ik heb heb gevoel dat hij of zij eerder komt.' zegt ze. 'Oh en de baby krijgt Jake's achternaam hebben we besloten.' Ik kijk haar verbaasd aan. 'Hebben jullie ook al trouwplannen dan?' Vraag ik. 'Misschien...' Zegt ze sneaky terwijl ze haar hand op haar buik legt.'Dit gaat toch veel te snel Bart. Ze zijn net samen.' Zeg ik die avond terwijl we in bed liggen en ik Mare voed. 'Tja, vind ik ook. Maar wat hebben wij er over te zeggen?' Zegt hij terwijl hij mij aankijkt. 'Precies niks.' Zeg ik. Bart knikt en zegt: 'maak jij je daar nou maar niet druk over. Eerst moet je je zelf beter voelen.' Ik slaak een zucht en ga tegen hem aan zitten. 'Die tour hé Bart... Ik weet het niet hoor.' Hij kijkt mij vreemd aan. 'Hoezo Ils?' Zegt hij terwijl hij Mare in haar wiegje legt. Ik stap uit bed en ga naast hem staan. Samen kijken we naar ons kleine meisje die lekker ligt te slapen. Bart legt zijn hand op mijn heup. 'Het komt echt goed schat. Over een paar weken gaat het vast al beter met je. Ik ga je helpen.' Ik geef hem een kus. 'Tegen die tijd is Mare al groter en gaat het allemaal wat makkelijker. Die babyfase is ook gewoon best zwaar.' Zegt hij. 'Je hebt gelijk.' Zeg ik terwijl we weer in bed stappen en ik tegen hem aan kruip.
Vanuit Bart
Als ik de volgende ochtend beneden kom zit Ilse al aan de keukentafel. 'Wat doe je schat?' Vraag ik terwijl ik ontbijt voor ons maak. 'Setlist maken.' Zegt ze slaperig. 'Nu al?! Ilse, maak je niet zo druk. Het duurt nog een paar weken.' Ilse zucht. 'Weet ik. Maar t kan maar gebeurd zijn. Een goed begin is het halve werk, hé?' Ik lach. 'Doe jij nou gewoon eens rustig aan.' 'Kan ik niet Bart.' Zegt ze overtuigd. 'Lieverd, dat moet je echt leren. Hier wordt het alleen maar erger van.' Ik ga naast haar zitten en geef haar kusjes in haar haar. Ze giechelt. 'Ilse, chill.' Zeg ik lachend. 'Oké. Ik geef me over.' Zegt ze terwijl ze haar pen laat vallen. 'Zullen we vanmiddag even in het bos gaan lopen?' Vraag ik.Vanuit Ilse
We lopen door de stromende regen door het bos want we moesten er even uit volgens Bart. 'Leuk idee weer van je, meneer Vergoossen.' Zeg ik sarcastisch. Bart lacht. 'Ook nog met die ***kinderwagen door de modder.' Zeg ik terwijl ik bijna over een boomstronk struikel. 'Kom maar, ik doe het wel even.' Zegt Bart, nu nog harder lachend. 'Romantisch zo hé?' Zeg ik plagend terwijl Mare begint te huilen. We lopen weer richting huis maar staan even stil als mijn mobiel afgaat. Ik haal hem uit mijn jaszak en zie meteen wie het is.Ilse: 'hey Jake!'
Jake: 'Ilse...'
Ik hoor meteen de paniek in zijn stem.
Ilse: 'What's going on?'
Jake: 'Yori is in the hospital. She's not doing well. She has very bad cramps and might give birth today.
Ik ben compleet in de war en weet niet wat ik moet zeggen...
Ilse: 'Today?!' She's only 34 weeks..'
Ik denk meteen weer aan mijn bevalling. Mare kwam ook veel eerder. Het komt vast ook goed bij Yori.
Jake: 'The baby is out of danger if it's born as soon as possible.'
Ilse: 'Can we go to the hospital or? Can we do something for you?'
Jake: 'No thanks Ils. All we can do is wait and hope everything will be allright.'
Ilse: 'stay strong you guys. And keep us updated. Give Yori a big hug.
Jake: 'I will do. Thanks honey.'
JE LEEST
Flying Solo
FanfictionEen spannend jaar voor Ilse DeLange. Ze gaat weer solo in haar jublileumjaar, vormt een nieuwe band, maakt een nieuwe plaat en gaat op tour door verschillende landen! Ook gebeuren en nog veel meer onverwachte dingen, leuk maar helaas ook minder leuk...