Deel 57

260 8 3
                                    

Vanuit Ilse
Ik word wakker van het geluid van de douche en Mare haar gelach. We zijn vannacht rond 2 uur aangekomen in dit hotel in Münster en ik had eigenlijk nog wel wat langer willen slapen. Nog even volhouden, na vandaag is de tour voorbij. Ik stap uit bed en loop naar de badkamer. Bart staat te douchen met Mare op zijn arm en ze hebben de grootste lol samen. Na een tijdje pak ik haar van Bart over, droog haar af, smeer haar in met Zwitsal en doe haar kleertjes aan. Het wordt een joggingpakje mét Miracle rompertje eronder. Ik glimlach. Toen ik deze ontwierp kon ik alleen maar hopen op zo'n kleintje. En nu wordt ze alweer bijna 1. En ben ik misschien wel weer zwanger. Ik probeer het uit mijn hoofd te zetten want ik krijg er alleen maar paniek van als ik er aan denk. Nee, dit mag echt niet zo zijn.

Vanuit Yori
Ik heb niet geslapen vannacht. Geen minuut. Alles in mij zegt dat Okke mij niet alleen maar wilde zien. Ik ken hem, hij wil meer. Waarom heb ik dit nooit in kunnen zien en was ik zo naïef? Mijn hersenen draaien overuren en ik heb er hoofdpijn van. Ik besluit hem te bellen, ik wil die confrontatie aangaan. Ik zucht een keer diep en neem het gesprek op voor het geval dat ik dit bewijs ooit nog nodig ben. Ik app Ilse dat ik wat later bij het ontbijt ben, toets Okke's nummer in en bel hem. De telefoon gaat drie keer over en hij neemt op.

Vanuit Bart
Het is inmiddels 11 uur en we zijn met de band in de zaal waar we vanavond spelen. Ilse is Yori ondertussen aan het bellen want ze is er nog steeds niet en had ook geen zin in ontbijt. 'Nah hoe kan dat nou? We hebben om half 11 afgesproken en ze neemt haar mobiel ook niet op...' Ik zie aan Ilse dat ze zich zorgen maakt. 'Ils, waarom ga je niet even naar het hotel? Even kijken of alles wel goed gaat? We zouden haar in principe ook niet alleen laten hé?' Vraag ik terwijl ik haar de autosleutels wil geven. 'Ja, goed plan. Ik ga wel even lopend, kan ik Mare misschien ook even in slaap krijgen.' Zegt ze terwijl ze de deur uit loopt.

Vanuit Ilse
Ik loop door de straten van Münster. Omringt door touristen, taxi's en andere drukte. Ik kijk ondertussen naar de mensen en grinnik om de Duitse mode. Ik loop het hotel binnen en pak de lift naar de derde etage. Aangekomen bij Yori's kamer klop ik op de deur. 'Yoor? Ben je hier?' Vraag ik. Het duurt even maar dan klikt de deur open en staat Yori in de deuropening. Ik schrik van haar. Haar mascara is uitgelopen, ze heeft rode ogen van het huilen, is nog niet aangekleed en ze ziet er moe uit. 'Hee schat. Wat is er aan de hand? Is het Okke?' Vraag ik terwijl ik haar omhels. Ze begint te snikken en ik voel mijn schouder nat worden van haar tranen. Ik wrijf over haar rug en probeer haar wat rustiger te krijgen. Als ze enigszins gekalmeerd is app ik Bart dat we hier zijn en dat het allemaal wel even kan duren. 'Vertel.' Zeg ik als ik naast haar op bed ga zitten. 'Hij... hij heeft...'

Vanuit Yori
'Dus hij had gelijk, dat hij me alleen maar wilde spreken.' Ilse kijkt me nietsbegrijpend aan. Ik laat haar ons gesprek terugluisteren en ze brengt haar hand naar haar mond. 'Dit meen je niet! Weet je heel zeker dat hij de waarheid spreekt?' Vraagt ze. Ik knik. 'Ik vrees van wel.' Ilse trekt me naar haar toe en ik begin weer te huilen. 'Dit kan toch niet! Hij was altijd mijn grote liefde. Is mijn mensenkennis dan zo slecht?' Snik ik.

Vanuit Ilse
Yori heeft me net het hele verhaal verteld en ik ben nogsteeds in shock. Okke heeft nog 2 kinderen. Een zoon van 7 en een dochtertje, net zo oud als Mare. Hij heeft een affaire gehad met een andere vrouw in die 10 jaar dat hij een relatie had met Yori en is twee keer vader geworden in de tussentijd. Jenae heeft dus nog een broer en een zus. Ik kan het echt niet geloven en snap nog steeds niet hoe hij dit heeft kunnen doen. Ik zit op het bed te spelen met Mare terwijl Yori haar make-up opnieuw doet. We gaan nog even knallen deze laatste show en daarna lekker rustig aan doen. Daar ben ik ook echt wel aan toe. 'Ga je mee?' Vraag ik Yori een half uurtje later. 'Is goed. Ik ben klaar.' Zegt ze en ze pakt haar tas. 'Ils?' Ik kijk vragend op. 'Wil jij het de band vertellen? Na de show? Ik wil het liever niet nog een keer...' Ik geef haar een knuffel. 'Natuurlijk wil ik dat.'

Vanuit Bart
'Iemand wijntje?' Vraagt Aram als we met de band aan het eten zijn. Iedereen stemt toe, behalve Ilse. Als de band even niet kijkt knipoog ik even naar haar. Ze glimlacht. We spelen zo de laatste van de tour en voor de eerste keer ooit ben ik blij dat het bijna voorbij is. Ilse heeft haar rust nodig, Yori ook en voor Mare is het ook fijner om weer thuis te zijn.

Een uurtje na het eten staan we te wachten tot we op mogen. Mare weet het al precies en strekt lachend haar armpjes uit naar Karim. 'Papa komt zo weer schatje.' Zeg ik terwijl ik haar een kus geef. Karim tilt haar op en wenst ons succes. 'Nog eentje jongens, jullie kunnen het!' We doen nog even een groepsknuffel en ik geef Ilse nog een kus. Ze ziet er weer prachtig uit in haar zwarte jurkje van Isabel Marant met mat zwarte pumps. Ze heeft haar haar gekruld, speciaal voor mij omdat ik dat zo mooi vind. Even later worden we aangekondigd. 'Doe maar zwaaien naar papa en mama!' Zegt Karim. Mare zwaait naar ons en Ilse geeft haar nog een kusje. Daar gaan we dan, voor de laatste keer.

Vanuit Ilse
Ik sta in de toiletten en doe mijn polsen even kort onder de kraan. Het optreden ging goed en er valt heel wat spanning van mij af. Ik had alleen wel echt last van buikpijn ineens. Ik zal wel ongesteld moeten worden. Hoop ik. Ik ben echt uitgeput en ben bij de laatste liedjes maar op het podium gaan zitten. Ik wil net mijn handen afdrogen als Yori naar me toe komt lopen. 'Hee.' Zeg ik lachend. 'Wat ben je aan het doen?' Vraagt ze. 'Even bijkomen en handen wassen enzo.' Antwoord ik. 'Gaat alles wel goed met je Ils?' Ik schrik van deze vraag maar wil het niet laten blijken. 'Hoezo vraag je dat?' Vraag ik zo nonchalant mogelijk. 'Omdat ik het aan je zie.' Zegt ze. Ondertussen komt Bart er ook bij staan. 'Ik ben gewoon heel erg moe en heb buikpijn. Verder niks.' Zeg ik geruststellend. Yori kijkt me onderzoekend aan. 'Ilse?' 'Ja?' 'Kan het zijn dat je weer zwanger bent?' Vraagt ze. Ik zie Bart schrikken en besluit maar gewoon eerlijk tegen haar te zijn. 'Zou kunnen ja.' Zeg ik zacht. 'We hebben een vermoeden inderdaad.' Zegt Bart terwijl hij mij een knuffel geeft. Yori begint te stralen. 'Echt?!' Zegt ze. 'Ik weet het niet. Het is niet gepland in ieder geval...'

Flying SoloWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu