Hari yang ditunggu ramai sudah tiba. Tapi mungkin bukan aku. Yelah , crush dah pergi tinggalkan aku tanpa partner. Ye, aku mungkin ada Aden sebagai partner tapi hati aku masih untuk Harith ecewah.
Rambut aku diikat sanggul dan dipadankan dengan gaun kelabu yang aku beli tempoh hari. Puas dengan pakaian aku, aku turun untuk makan malam bersama abang tersayang!
"Abang! Cantik tak Iz?" Tanya aku sambil berpusing. "Comel sikit dari kambing" balas Abang Izzul
Wajah aku terus mencuka. Ish abang tak sporting betullah. "Dah besar pun nak merajuk lagi. Ni abang tak masak tau. Ni beli makanan kat luar aje" sambung abang Izzul lagi.
"Wahh! Nasi goreng pataya! Tau tau je abang ni." Kata aku sambil melebarkan senyuman. Hilang beb rasa sakit hati tadi.
"Ha, makan cepat. Nanti nak pergi sekolah kan" kata Abang Izzul.
Aku hanya mengangguk. Sedap sangat nasi goreng pataya kali ini. Rasa dia sama masa dekat restoran first time aku jumpa Aden tu.
"Nanti jaga tingkah laku. Ingat, Iz tu masih Islam. Dont touch touch with no mahram" pesan abang Izzul.
"Alah abang ni. Touch touch is benda biasa. Iz pun dah selalu touch touch with Fahmi. You know him right? " kata aku selamba. Betul lah. Bukan mati pun touch touch.
"Astaghfirullah. Iz. You better stop doing that." Kata Abang Izzul tegas.
Aku mula bengang. " Kenapa abang dengan kak hani boleh je dekat dekat? " Nada aku ditinggikan sedikit
" Iz, awak sedar tak awak tinggikan suara dengan siapa sekarang ni?! " Marah abang Izzul.
"Abang ni kenapa? Ish dah lah malas Iz layan abang." Kata aku dan turun dari kerusi makan.
"Nak pergi mana tu? Habiskan rezeki ni, Izreena Arsha!" Laung abang Izzul apabila aku semakin menjauh.
"Hilang selera! Kat sana pun nanti ada makanan jugalah! Iz tunggu dalam kereta!" Kata aku terus berlalu keluar dari rumah.
Abang Izzul mengeluh berat.
******************
Aku merenung ke luar tingkap. Rasa bersalah menyelubungi diri. Aku tahu aku salah. Aku adik derhaka! Tapi ego nak minta maaf tu tinggi! Setinggi gunung kinabalu.
Akhirnya sampai di hadapan dewan sekolah. Aku keluar tanpa bersalaman dengan Abang. Lagilah rasa bersalah. Ego! Ego!
Kereta abang juga sudah bergerak jauh. Ramai orang berjalan menuju ke dewan. Ada yang berpegangan tangan. Ada yang berpeluk. Itu sudah menjadi adat. Bila difikirkan balik takkan aku nak berpegangan dengan Aden?
"Assalamualaikum" tegur Aden dari belakang. Aku menoleh
"Waalaikumussal... am.." Fuhh hensem nya anak teruna orang. Tuxedo hitam yang disuaikan dengan seluar yang sudah menjadi satu set. Kasut berkilat. Dan paling penting.. Songkok.
Eh kejap.
Songkok?!
Aku kaku. Serious pakai songkok pergi sini?
"Kenapa?" Tegur Aden mematikan lamunan aku.
" Eh takde.. Majlis dah nak start.. " kata aku sambil menghulur tangan. Fuh tebal kan muka aku nak hulur. Kyaaaa!
"Untuk apa ni?" Tanya Aden apabila aku menghulurkan tangan.
" Kau tak tahu? Aturcara majlis? Cara masuk? " Tanya aku. Yalah, dia kan pelajar baru.
"Wajib eh?" Tanya dia lagi.
"Kinda..." Balas aku kekok. Dah kenapa dia ni? Haritu bukan main lagi pegang tangan seberang jalan. Why harini agak alim? Siap pakai songkok lagitu. Entah entah abang mesej Aden suruh jaga batas! Diorang kan rapat. Tapi macam mana dia tahu aku pergi dengan Aden? Ahhh runsing la.
YOU ARE READING
Lead Me, Aden ✓
Romance" Lead me, Aden " " Where to, Iz? " " Right path " " Until when? " " Until Jannah "