- 1 5 -

1.2K 76 2
                                    

"Akak, Danial balik dulu ya. Minta maaf untuk perkara yang terjadi sebelum ni" kata Danial.

"Oh.. Baliklah. Terima kasih ya datang. Takpe, akak dah tahu semuanya." Kata aku lalu tersenyum.

Aku melambai ke arah Danial yang kian menjauh.

Ina datang lalu duduk sebelah aku.

"Iz..." Kata Ina meleret.

"Betul ke awak nak pindah.." Tanya Ina.

Aku menoleh ke arahnya. Lalu mengangguk perlahan.

"Iz.. Saya.."

"Ina, awak jangan lah serba salah. Saya dah maafkan awak. Saya tahu tu rancangan Aden je. Awak jangan fikir saya nak pindah sebab tak tahan. Saya pindah sebab nak tumpukan ke arah agama. Awak pun nampak saya sendiri macam mana. Tudung terbang. Perangai pun teruk. Jadi saya putuskan untuk sekolah dekat sekolah abang saya. Sekolah Menengah Agama." Terang aku panjang lebar.

Ina mengangguk perlahan. Dia menarik nafas lega.

"Kalau macam tu saya balik dulu ya. Saya minta maaf lagi sekali tau kalau prank tu buat awak sakit sangat." Katanya lalu bersalaman dengan aku.

"Ya Ina, saya maafkan. Kalau ada jodoh, kita jumpa lagi ya? Jumpa lagi" balas aku.

Aku mengangkat Latte ke atas riba.

"Iz" tegur Aden dari tepi.

Oh lupa. Dia dari tadi kat situ. Macam mana aku boleh tak perasan.

"Hm?"

"Kau memang nak pindah?"

"Iyalah. Kau tak dengar tadi? Aku nak jadi Iz yang lebih baik" balas aku.

"Tapi.. tak rasa cepat sangat ke?"

Aku tergelak kecil.

"Apa yang cepat sangat Aden? Buat benda baik kena lah cepat."

"Kenangan kita tak banyak lagi."

Aku terpempan. Kenangan? Aku tak pernah terfikir.

"Apa maksud kau?" Tanya aku ingin penjelasan.

"Sejak aku pindah sekolah kita, baru sikit kenangan yang kita ada. Majlis tu, cari buku dengan aku pujuk kau tentang Harith tu je."

Aku termenung.

"Jadi kau nak aku buat apa?" Tanya aku lagi.

"Lambatkan tempoh pemindahan tu. Bagi masa untuk kita buat kenangan." Kata Aden.

Aku berfikir sejenak.

"Buat kenangan kat sekolah tu? Tak nak aku. Banyak memori pahit kau tahu." Elak aku.

"Tak, tak payah. Kau berhenti je sekolah. Lepas habis buat kenangan, kau pindah lah."

"Habis kau? Nak ponteng sekolah ke?" Tanya aku.

"Sebenarnya aku ada dapat tawaran dari tahfiz. Since kau nak pindah, buat apa aku nak duduk kat sekolah Putrajaya tu lagi kan? Baik aku pun pindah. Sekolah tu pun bukannya betul sangat. Majlis prom lah. Islam tak pernah ajar tu tahu? Jadi aku berhenti je lah sekolah buat sementara waktu lepastu terus pindah tahfiz" Terang Aden panjang lebar.

Ohh. Dia dapat tawaran tahfiz ke.. Baru tahu..

"Jadi Iz?" Pujuk Aden

Aku termenung. Patut ke? Kenangan? Tak menyesal ke aku nanti? Dah banyak kenangan nanti mesti berat hati aku nak tinggalkan Aden. Tapi macam dia kata. Kenangan aku dengan dia baru sikit.

Lead Me, Aden ✓Where stories live. Discover now