- 3 8 -

1.2K 78 0
                                    

Aku menapak ke arah balkoni. Alhamdulillah, majlis kahwin Farisya dan Wazif berjalan lancar. Aku juga tidak terserempak dengan Aden. Baguslah. Tak ada lah aku sakit hati.

Otak aku ligat berfikir tentang peristiwa maghrib tadi.

Flashback

Aku khusyuk menonton TV di ruang tamu. Abang Izwan turut menyertai aku. Dia duduk di sofa lagi satu.

"Iz." Tegur Abang Izwan.

"Hm?" Balas aku pendek. Mata tidak lekang menonton TV.

"Ada orang meminang"

Aku mengerutkan dahi. Lagi?

"Lagi? Siapa?" Tanya aku. Mata kembali pandang ke arah TV.

"Hafiz Haqiem" balas Abang Wan..

"Dia lagi?" Tanya aku.

"Terima aje lah, Iz. Iz kena move on tau untuk apa yang dah terjadi. Aden dah jadi orang punya. Tak guna menunggu. Hafiz tu pun bersungguh-sungguh nak kat Iz. Jangan pernah sia-sia kan, Iz" pujuk Abang Izwan panjang lebar.

Aku membisu.

Melihatkan reaksi aku, Abang Izwan menyambung lagi.

"Kadang-kadang kita kejar yang tak ada. Yang ada depan mata kita tak pandang pun. Nanti bila dia dah pergi, kita pula yang melepas" pujuk Abang Izwan lagi.

Abang Izwan ni dah kenapa? Dia pun tahu aku tak kan pandang mana-mana lelaki selain Aden.

"Fikir masak-masak sebelum buat keputusan, Iz. Wan tak nak Iz menyesal" kata Abang Izwan lalu meninggalkan aku keseorangan.

End Flashback

Aku mengurut kepala yang tidak sakit. Betul juga. Nanti aku juga yang menyesal.

Arghhh.

Baik aku tidur.

*****************

"Morning, Wan" tegur aku melihatkan Abang Izwan sedang khusyuk bersarapan.

"Morning. Sarapan, Iz" pelawa Abang Izwan.

Aku segera mengambil tempat di sebelah Abang Izwan.

Nasi aku dicedok masuk ke dalam pinggan.

"Iz dah fikir?" Tanya Abang Izwan tiba-tiba.

Aku mengeluh. Aku dah agak dia akan tanya.

"Iz..." Panggil Abang Izwan meleret.

"Yalah, yalah. Iz terima" kata aku.

"Betul? Alhamdulillah" ucap Abang Izwan.

Aku sendiri tak tahu apa yang aku buat ni. Tapi kalau benda yang aku buat ni boleh lupakan Aden, aku sanggup.

"Tapi, dia kata dia tak nak cari barang kahwin dengan Iz. Dia tak nak jumpa Iz selagi belum akad nikah. So nanti masa nak pakaikan cincin baru dia nak pandang muka Iz" kata Abang Izwan.

Aku mengerutkan dahi. Pulak? Macam-macam lah Hafiz ni.

"Dah tu macam mana nak bincang?" Tanya aku.

"Guna lah orang tengah." Kata Abang Izwan sambil menepuk dada menggunakan tangan kirinya.

"Wan orang tengah?" Tanya aku.

"Yalah. Siapa lagi kalau bukan Wan." Kata Abang Izwan.

Aku membisu. Takut.

"Petang ni cari barang dengan baju." Sambung Abang Izwan.

"That fast?!" Tanya aku terkejut.

"Yalah, dia nak kahwin cepat dengan Iz. Suka sangat gamaknya" kata Abang Izwan lalu mengangkat pinggannya untuk dibasuh.

Lead Me, Aden ✓Where stories live. Discover now