- 2 1 -

940 68 1
                                    

Third Day ( pagi )

Aku duduk di pangkin luar rumah Tok Ma. Sekali-sekala aku menyanyi kecil lagu Undo.
Angin sepoi-sepoi bahasa amat menyenangkan aku.

Skrettt..

Bunyi kayu diseret di atas jalan. Aku segera menoleh. Kelihatan Aden datang ke arah ku dengan muka membengis. Di tangan dia ada sebatang kayu diseret. Apabila dekat dengan aku, dia menjulang batang kayu tersebut.

Dipukul aku dengan batang kayu tadi tidak henti-henti.

"Bangun! Bangun!" Jerit Aden sambil memukul aku dengan bantal.

Aku segera membuka mata. Fuh mimpi rupanya.

"Kau dah kenapa?" Tanya aku mamai.

"Bangun jom. Kita berniaga hari ni." Kata Aden lalu melangkah keluar dari bilik aku.

"Gila. Masuk bilik anak dara orang." Getus aku. Segera aku mencapai tuala dan menuju ke bilik mandi.

Setelah selesai, aku bergerak ke dapur untuk sarapan.

"Ha Iz, meh makan. Ni ada nasi lemak dengan roti canai." Ajak Cik Jar.

Kelihatan Tok Ma, Cik Jar dan Cik Wan khusyuk menjamah makanan.

"Aden dengan Hanim mana Tok Ma?" Tanya aku.

"Oh diorang dah gerak. Pergi berniaga kat warung Parit Bulat." Jelas Tok Ma.

Aku tercengang.

Eh bangang betul Aden ni. Tadi bukan main ajak aku. Pergi dengan Hanim akhirnya. Baik aku sambung tidur tadi.

Aku segera menyuap nasi ke dalam mulut. Dalam hati ni perasaan marah meluap-luap.

Buat kenangan konon! Kau buat kenangan dengan Hanim ada lah. Hipokrit! Hipokrit! Hipokrit!

****************
Aku merebah di atas tilam. Telefon aku dicapai. Air pod aku disumbat ke dalam telinga.

Aku hanya scroll instagram. Sekejap twitter. Eyy bosannya!

Volume yang agak kuat membuatkan aku tidak dengar suara lain.

Haih bosan. Menyesal aku bagi 4 hari. Patutnya 2 hari je aku bagi kalau tahu dia nak spend time dengan Hanim.

"Woi Iz! Pekak ke?!" Jerit Aden di muka pintu. Aku yang terdengar sayup-sayup suara dia terus menoleh.

Aku mencabut airpod kiri aku.

"Apa?" Tanya aku dengan riak muka tidak bersalah.

"Kan aku ajak berniaga tadi. Jom lah" ajak Aden dengan nada yang agak lembut. Dia jerit tadi mungkin sebab aku sumbat telinga.

Aku membuat muka bosan lalu sambung baring.

"Malaslah aku. Kau pergi lah dengan Hanim tu" kata aku sambung menatap telefon.

"Lah merajuk ke? Aku tinggalkan kau sebab aku tahu kau bersiap lambat. Nak sarapan lagi. Dah dah lah merajuk. Jom" ajak Aden lagi.

Aku menjeling ke arahnya.

"Kan aku kata tak nak"

Aden mengeluh berat. Dia menapak ke arah ku lalu menarik lengan baju aku. Tarik dia yang agak kuat buat aku hampir terjatuh.

"Slow down, Aden!" Jerit aku kecil.

"Memang wajib ke?" Tanya aku tak puas hati. Dah aku kata tak nak, tak nak la!

"Tak wajib bagi kau. Tapi bagi aku. Memang rutin aku balik kampung macam ni lah" balasnya

Ha dah tau wajib kat diri sendiri pergi je lah sorang-sorang.

Lead Me, Aden ✓Where stories live. Discover now