Aku baring di atas katil. Tangisan masih belum berhenti.
"Iz.. Are you okay? If you have problem, Im here" pujuk Abang Izzul. Risau dia.
"Im okay lah abang. Iz nangis tadi sebab sakit je. Dah hilang sikit ni." Balas aku sambil meceriakan nada aku.
"Okay.. kalau ada apa apa just knock on my door tau. Abang kat bilik" kata Abang Izzul.
Aku sambung menangis. Tu je kerja aku menangis, menangis, menangis.
Aku mengambil telefon. Nama Izwan dicari.
"Hello?" Tegur aku
"What Hello? Assalamualaikum okay"
"Hahahah yelah Waalaikumussalam. Yelah orang tu kan sekolah agama. Kena beradab sikit"
"Bukan sekolah agama je kena beradab. Umat Islam kena beradab tahu? Ha ada apa call?"
"Saje lepas rindu"
"Eh Iz tak yah nak rindu rindu sangat. Wan tahu kau call bersebab. Kenapa? Pasal pemindahan tu ke? Nak tukar fikiran?"
"Eh mana ada. Kan Iz dah kata saje nak lepas rindu"
"Kau ada masalah ya?"
"Hmm"
"Haa kan senang bagitau ada masalah."
"Tapi panjang sangat. Tak boleh cerita kat telefon"
"Alah tak pe lah, lain kali jumpa cerita tau."
"Okay. Dah lah nak tidoq"
"Ha iyolah. Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam"
Aku mengeluh. Berjuta orang pun aku cerita masalah aku takkan sorang pun faham..
****************
Hari ni merupakan hari terakhir aku di sekolah menengah Putrajaya. Sedih dan gembira dalam satu emosi. Sedih apabila aku kawan aku semua benci aku. Gembira sebab aku tak perlu hadap kesakitan ni lagi.
Tak kira. Hari ini aku bertekad nak bagitahu Aden tentang aku nak pindah.
Aku masuk ke dalam kelas. Kemudian duduk seperti biasa. Bila aku duduk semua bergelak ketawa. Kenapa? Apa?
Tidak lama kemudian rasa basah di bahagian tempat aku duduk. Segera aku bangun. Rupanya ada gam kat situ.
Ya Allah. Tabahkan hatiku menempuh dugaan ini Ya Allah.
Aku penat dah nangis. Air mata dah tak ada stok.
Sepanjang waktu persekolahan aku dibuli. Tapi aku buat bodoh je. Nanti, aku akan pergi juga.
Harini aku berjalan kaki untuk ke rumah. Aku nak me time.
Sedang khusyuk melayan perasaan, aku ternampak Ina dengan Aden berjalan seiring. Segera aku bergerak ke arah mereka.
"Aden!" Panggil aku.
Mereka menoleh. Oi mak cik. Aku panggil Aden! Bukan Ina!
"Kau nak apa? Tak serik lagi ke?" Tanya Ina.
"Kau diam. Aku nak cakap dengan Aden." Balas aku.
"Kau nak cakap apa? Cepatlah. Aku tak ada masa"
"Okay bagi aku 5 minit"kata aku
Dia mengangguk setuju.
"Raid Ramadhan, aku benci kau. Benci sangat-sangat. Tapi masa kau mula-mula masuk sekolah lah. Kau kerek. Tapi dalam masa yang sama kau baik sebenarnya."
Ina menjeling. Aku menyambung
" Aku dah anggap kau macam kawan rapat! Malah lebih dari tu. Aku suka kau, Aden"
Riak muka Aden terkejut. Ya, kau akan terkejut.
"Tapi perasaan suka tu tak tahan lama bila kau mula sakitkan aku. Kau buli aku. Kau buat macam-macam. Aku still bagi kau peluang. Tapi kau endahkan. Takpe Aden, people change. Aku faham. Aku tahu kau sakit hati tengok aku kat sini. Minggu depan aku dah pindah sekolah. Sekolah Menengah Agama. Mungkin aku akan jadi Iz yang lebih baik dari yang sekarang. Kau doakan aku ya?"
Aden terkedu. Mungkin terkejut mendengar khabar itu.
"Kau pergi jelah! Tak ada siapa kisah! Jangan nak mintak simpati kitorang!" Ina mencelah. Aku yang dari tadi menahan marah terus menampar Ina.
Ina melihat aku tidak percaya.
"Gila! Gila! Mati jelah!" Mendengarkan lagi ayat yang meluncur keluar dari mulut Ina, aku segera meluru ke arahnya ingin memukul perempuan itu.
Namun terbantut apabila tangan Aden laju menolak aku sehingga jatuh.
"Sst...." Bunyi aku sambil memegang perut. Senak! Aku ada gastrik. Rehat tadi tak makan sebab cari Aden nak bagitahu tentang ni. Tapi dia tak ada.
"Sakit..." Kata aku. Air mata mengalir laju.
"Iz! Iz bangun! Aku minta maaf! Aku tak sengaja weh! Bangun please!" Kedengaran suara Aden sayup-sayup.
Heh.. Hipokrit betul kau ni , Aden.
Aku benci kau.
Pandangan aku menjadi gelap.
(Ibarat hidup author 😔)
YOU ARE READING
Lead Me, Aden ✓
Romance" Lead me, Aden " " Where to, Iz? " " Right path " " Until when? " " Until Jannah "