Heen en terug

418 14 2
                                    

De lessen begonnen terug, het leven hervatte. We hadden de eerste dag verweer tegen zwarte kunsten.

"Ok", zei de leraar, professor Vergeh. "Ik neem aan dat iedereen een protegoscherm kent?" Instemmend gemompel ging door de klas, de leerlingen hadden bijkbaar nog geen zin in school.. "De beste verdediging ontstaat uit een tovenaar, als hij zich ook echt moet verdedigen!" Hij liet zijn blik even door de klas glijden.

"Iedereen kan ontwapenen?" Opnieuw klonk er instemmend gemompel. "Goed dan gaan we paren maken, het is een simpele oefening. Iedereen zou dit moeten kunnen. Perkamentus wil samenwerking tussen de afdelingen, dus afdelingen gemixt! Goed iemand een voorkeur voor een partner met iemand van een andere afdeling? Niemand? Eens zien, ah juffrouw Griffel, kom eens hier."

Hermelien liep naar de professor, die naar de Zwadderaars keek, wie wil graag met juffrouw Griffel?"

"Oh ja, ik wil met het modderbloedje werken", zei Patty Park sarcastisch: "zoals elke zwadderaar!" De Zwadderaars lachten.

"Goed dan Park en juffrouw Griffel." De meisjes protesteerden maar de professor ging verder.

"Harry Potter!" zei  professor Vergeh enthousiast en Harry liep hem tegemoet. "Wie wil met Harry Potter?" Na Parks stunt, staarde iedere Zwadderaar nu naar de grond.

"Niemand? Malfidus misschien?" Mijn hart stopte en ik keek naar Draco, die verontwaardigd reageerde "Wat? Ik en Potter?"

"Hoezo Malfidus, liever iemand anders?"

"Zowat iedereen!"

"Iemand specifiek misschien, Malfidus?" Ik realiseerde me dat hij misschien onze reactie had gezien en keek naar Hermelien, die volop zat te bokken. Zij had alvast niks door

"Als je me een naam geeft anders dan Potter..."

"Kan me niet geven, maar niet Potter of zijn Wemel vriendje!"

"Een naam, Malfidus!"

"Ik weet niet! Dhanes ofzo!"

"Dhanes, Malfidus?"

"Ja zeg of Patil of iemand die een beetje brein heeft voor een Griffoendor! Ik ken ze niet allemaal bij naam hoor!"

"Ok Dhanes en Malfidus", besloot de Vergeh, licht geamuseerd. "Wie dan voor Potter?" Het duurde een hele les uur om ons eindelijk in groepjes te verdelen.

"Schitterend gedaan", fluisterde ik in het voorbij gaan van Draco, zijn mondhoeken gingen omhoog, maar hij keek niet op.

Na de middag hadden we Toverdranken. Ik liep naast Hermelien achter Ron en Harry aan. Ze merkten niet dat ik stil was, nochthans waren mijn gedachten ook bij Sneeps plannen voor dit semester. Na het voorval een week eerder geloofde ik nooit dat hij me nog zou laten samenwerken met Draco.

Tijdens mijn gepieker kloegen de jongens door en door over wat er volgde. "Ik meen het, Ron, als je me niet gelooft..."

"Ja Jij gelooft mij ook niet!"

"Jongens!"

"Wel, laten we voorstellen om van partner te wiselen? Jij werkt dan met Kwast en ik met Korzel, zo zien we meteen wie ergst is!" opperde Harry sarcastisch.

"Hah! Ik heb het altijd graag als studenten initiatief nemen", zei een vrij geamuseerde Sneep.

Sneep wist best dat de jongens liever met andere mensen zouden samenwerken, mensen die niet zowat hun grootste vijanden in school waren: Malfidus, Korzel, Kwast en Park. Hij wist dat de vier studenten de andere net zo min konden luchten als andersom, daarom had een verzoening van Draco en mezelf hem ook verrast.

Voorbestemd? Of Gedoemd? Harry Potter Fanfic NLWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu