BH 34

930 53 4
                                    

Puan Fatma menghampiri Encik Muaz yang duduk dibangku dihalaman rumahnya. Masih jelas kelihatan nafasnya yang turun naik. Marah dengan keputusan yang diambil oleh Faris tadi.

"Kau tak rasa dorang macam kita ke?" Tanya Puan Fatma. Dia duduk dihadapan Encik Muaz.

"Maksud kau?" Tanya Encik Muaz. Mengerut dahinya.

"Yalah. Kita kahwin sebab kau nak kita kahwin. Dorang pun sama. Kau yang nak dorang kahwin." Kata Puan Fatma. Tenang.

"Kau salahkan aku?" Tanya Encik Muaz.

Puan Fatma geleng.

"Peraturan Allah tu, cantik. Kebetulan. Lepas saja dorang nikah, dorang dapat tawaran masuk ke university yang sama. Kita jadi lega. Langsung tak payah risaukan Wafa disana. Sebab kita tahu. Ada Faris yang boleh diharapkan." Kata Puan Fatma.

"Jadi sekarang ni kau nak kata apa?" Tanya Encik Muaz.

"Biarkan apa yang Faris nak buat. Ini rumahtangga dorang." Kata Puan Fatma.

"Takkan nak biarkan. Kau gila ke apa? Nak biar isteri dia dipinang orang?" Melenting sekali lagi Encik Muaz.

"Aku kenal Faris lebih dari kau. Aku tahu dia bukan macam kau. Otak dia, jauh lebih matang. Sekurang-kurangnya, dia tak ceraikan isteri dia walaupun terang-terangan Wafa terima lamaran Asfar. Kalau kau kat tempat Faris, aku yakin, kau dah ceraikan. Sama macam kau ceraikan aku sebab salah faham kau." Balas Puan Fatma. Masih tenang walaupun ayatnya penuh bisa.

"Aku yakin, Faris tahu apa yang dia buat. Dan aku tahu, semua yang dia buat ni, untuk kebahagiaan Wafa." Sambung Puan Fatma.

"Kalau betul dia nak kita terima pinangan Asfar ke apa nama budak tu. Ceraikan Wafa!" Tegas Encik Muaz.

"Kau ingat, cerai tu senang. Sesenang kau ceraikan aku dulu." Suara Puan Fatma meninggi sedikit.

"Kau fikir tak apa yang Faris rasa saat ini? Kau rasa, dia saja nak buat semua ni. Dia perlukan waktu untuk siapkan diri dia untuk berpisah dengan Wafa. Mereka rapat sejak Wafa dilahirkan lagi. Pantang jumpa, pasti akan bersama. Bila Wafa nikah dengan lelaki lain, pastinya dia perlu persiapkan diri dia untuk melepaskan Wafa sepenuhnya juga." Sambung Puan Fatma.

"Tapi, hukum tetap hukum. Mana boleh dimain-mainkan. Dosa seorang lelaki meminang isteri orang lain." Tegas Encik Muaz.

"Semua orang tahu. Tapi, ini soal hati."

"Ikut hati, mati."

"Tak ikut hati, Faris yang mati."

"Maksud kau?"

"Faris tu, sayangkan Wafa. Lebih dari seorang kawan. Memang niat dia nak memperisterikan Wafa bila tiba masanya. Tapi, dia pun nak lihat Wafa bahagia. Kalau Asfar kunci kebahagiaan Wafa, dia sanggup berkorban." Terang Puan Fatma.

"Mana kau tahu semua ni?" Tanya Encik Muaz.

"Aku ni umpama emak dia. Segala isi hati dia, aku tahu. Segala tindak tanduk dia, aku tahu. Walaupun dia tak cakap. Tapi, aku tahu." Kata Puan Fatma.

"Itu cuma andaian kau." Tolak Encik Muaz.

"Sangkaan seorang ibu tak pernah salah."

"Kau bukan tuhan boleh tahu semuanya."

"Kau pun bukan tuhan nak judge."

"Hukum dah tersedia. Sama ada dorang teruskan perkahwinan ini dan tolak lamaran Asfar atau ceraikan Wafa sebelum lamaran sampai." Putus Encik Muaz.

"Kau. Boleh tak. Fikir perasaan orang. Sebab tu, aku tak suka Wafa. Sebab dia ada perangai kau ni. Langsung tak faham perasaan orang. Main ikut apa yang kau rasa betul saja." Marah Puan Fatma.

"Ada otak, ada perasaan. Letak diri kau ditempat orang. Ada sikit empathy and simpati. Baru kau tahu, dunia ni bukan kau saja yang betul." Puan Fatma masuk ke dalam rumah. Melibas pintu rumah. Melepaskan sakit hatinya.

Bukan Untuk AkuWhere stories live. Discover now