BAB 44

2.5K 64 6
                                    

 Aera memandang Daniel yang sedang melayan Harith dengan Medina. Geram yang tak terkata dengan suaminya itu. Ceh boleh pulak dia tanya aku balik, "Anak siapa tu, Aera? Anak kita ke?"

Padahal memang selama ini dia tau pun kewujudan anak dia tu. Tengok la tu, Harith dengan Medina macam dah lama sangat kenal dengan suaminya itu. Padahal mana pernah mereka berjumpa selama ini. Patut la tak pernah langsung diorang tanya pasal papa diorang. Aku ingatkan dah lega dah, rupanya Si Daniel ni lagi advanced daripada aku.

Ah aku dah tau kerja siapa ni! Ni mesti Ikmal punya pasal. Patut la dia beria ria nak video call dengan anak-anak aku selalu. Alasan, rindu dengan anak-anak buah dia. Tak boleh pakai langsung la Si Ikmal ni. Dia dengan Daniel dua kali lima ja. Menyakitkan hati  betul la.

"Awak tengah cakap apa tu, Aera. Dari tadi abang tengok tak habis habis berkerut muka itu.

Amboi! Baru nak sedar kewujudan aku yang dah lama duduk kat atas sofa ni ke? Aku pandang muka dia dalam-dalam. Muka tak puas hati la katakan. Eh kejap, dia bahasakan diri dia apa tadi? Abang kan? Wah ni dah melampau ni, Loya tekak aku dengar.

"Masa bila awak jadi abang saya hah? Setahu saya la kan saya ni tak pernah ada abang tau. HIdup pun seorang diri ja. Awak jangan sesuka hati nak bahasakan diri awak abang. Masa awak suka, panggil abang? Pastu masa awak tak suka, aku kau? Awak bersyukur je la saya tak menggunakan bahasa yang tak sepatutnya bila bercakap dengan awak sebab saya masih hormatkan status awak sebagai ayah kepada anak-anak saya walaupun awak tak pernah nak hormat status saya sebagai isteri awak. Awak jijik lagi ada la! Tapi tu mungkin dulu la, mungkin sekarang saya pun dah tak payah pegang title tu lagi. Saya pun kan dah tak sabar nak jadi janda tau tak! Awak pun apa kurangnya, mesti dah tak sabar nak jadi duda kan? Kalau masa tu awak dah jumpa buah hati awak, awak nak mintak tolong saya pinangkan dia untuk awak pun, saya tak kisah. Saya lagi suka ada la kalau awak nak tau. Awak jangan risau, anak-anak saya akan jaga sepenuhnya. Saya tak akan tuntut langsung hutang dekat awak tau! Lagi satu, masalah awak dengan Syuhada mungkin dah berakhir dan mungkin tidak dan yang penting sekali tak ada kena mengena langsung dengan saya. Awak jangan berani nak sebut nama dia depan saya. Kalau awak berani jugak nak sebut nama dia, memang sekarang jugak saya angkat kaki."  Wahh benci betul nampak tapi kan panjang jugak kan aku tarbiah dia ni.

"Aera... Abang tak bermaksud macam tu..." Belum habis Daniel cakap, perbualan mereka dipotong dengan suara seorang wanita.

"Assalamualaikum..."

Aku mengecilkan mataku yang sememangnya dah rabun. Siapa tu?? Pakai tudung? Pelik, tak pernah lagi aku nampak. Takkan lah Mak KIah pulak. Mak Cik ni macam ada vibe mak datin gitu. Damn, MAMA!!!

Cepat-cepat aku tengok depan. Aku masih tak bersedia. Apatah lagi nak berjumpa dengan wanita tua itu. Tapi aku kena bersedia jugak, dah terlambat! Sepasang kaki yang tetiba dah ada di tepiku itu aku kerling perlahan. Dengan penuh hati- hati dan yang teramat perlahan aku mengangkat muka memandangnya. 

Dah dekat macam ni, baru aku dapat perhati muka dia betul-betul. Totally lain! Betuk ke ni dia? Mana pergi muka sombong, kekwat, garang dia tu? Papp! Hampir sesak nafas aku dibuatnya bila terus dipeluk dengan ketat macam nak bunuh akupun ada.  

"Aera, mama betul-betul mintak maaf dengan apa yang mama dah buat dekat Aera. Mama tak sangka mama boleh jadi sekejam itu  sedang kan haiwan pun sayangkan anaknya. Tapi sanggup kan mama buat macam tu dekat Aera..."

Aku terkelu, tak tau nak kata apa. Mataku hanya pandang tanganku yang dipegang erat olehnya. Inikah mimpi yang aku selalu harapkan? Wajahnya nampak ikhlas, tak macam selalu. Memang boleh nampak wajah kekesalannya tapi bersediakah aku untuk memaafkan atas apa yang dia dah buat selama ni?

Ya aku patut maafkan mama. Dia dah berubah. Aku bukan manusia yang kejam tapi aku pun manusia biasa. Apa yang dia dah buat kepada aku, aku akui memang susah untuk aku lupakan. Mungkin memberi kemaafan itu mudah tapi untuk melupakannya amat sulit sekali ya. Aku akan cuba untuk melupakan semuanya tapi mungkin akan mengambil masa dan aku tau ianya tidak mudah.

"Aera tinggal sini ya? Papa rindu sangat dengan cucu-cucu papa ni, tapi kalau Aera tak selesa, tak apa papa faham."

Tapi kalau aku tinggal sini, dah sah sah aku kena tengok muka Daniel ni hari hari, pastu mesti la aku kena tidur sebilik dengan dia kan. Takkan lah aku nak mintak dekat papa nak tidur dekat bilik tetamu pulak, nampak sangat yang aku ni jahat. Ish tak nak lah aku tapi bila tengok balik muka papa dengan mama,  ni yang buat aku tak sampai hati ni. Lima tahun kot papa tak jumpa Medina dengan Harith, takkan lah aku nak jadi jahat sangat. Ah lantaklah, yang penting aku tak nak tinggal dekat sini, kalau papa nak jumpa diorang ni, boleh ja kot papa datang rumah sewa aku. Bukannya aku tak kasi, aku bagi apa.

"Hmm papa.. Aera tak..."

"Mama jom lah tinggal sini dengan atuk. Nenek ada, Papa pun ada sekali ma...Kan papa??"

Muka Harith aku pandang kecik besar kecik besar yang syok dok merengek dekat tepi kaki aku ni. Selama lima tahun aku jaga dia, tak pernah lagi aku rasa marah macam ni. Harini dia boleh pulak rosakkan plan aku! Lingkup semua. Daniel? Tak payah cakap, tengok muka dia pun aku dah tau. Senyum sampai ke telinga!

"Aera tak nak susahkan papa, tak apa ke kalau Aera tinggal sini? Mana tau ada orang yang tak selesa nanti kalau Aera tinggal sini." Ayat yang sepatutnya jadi Aera tak nak tinggal sini terpaksa aku ubah.

Aku perasan wajah Daniel berubah. Dah tak senyum macam tadi, tersentap la tu dengan ayat terakhir aku. Tapi mama ni pun sekali ikut tersentap macam anak dia, dah kenapa. Padahal aku tuju dekat anak dia je tu, ah lantak lah.



****************************


Haiii, saya mungkin akan ambik masa lama sikit untuk update cerita ni, sebab saya dah start busy dengan online class semua. So, saya nak mintak maaf awal awal kalau saya mungkin tak akan update. Thank you to those yang still baca story ni!!!

Andai Ada BAHAGIA BuatkuWhere stories live. Discover now