Bab 17

3.3K 65 0
                                    

Aku dengan cepat cepat membersihkan diri. Tak tau kenapa pulak hari ni aku bangun lambat sebab Daniel ke? Syok sangat mimpikan dia malam tadi sampai rasa macam tak nak bangun.

Setelah selesai mengeringkan rambut, dengan segera aku menyarungkan pakaian. Aku sempat menjenguk bilik Daniel. Kosong. Dia dah pergi kerja awal pagi dah lah tu. Mana taknya sekarang dah pukul 11 lebih. Haish weekend pun nak kerja ke? Tak faham betullah aku.

Sejak malam tu, hubungan aku dengan Daniel makin baik. Dia pun dah tak marah marah, panas baran macam dulu. Aku pun pelik tapi aku malas nak ambik tahu. Yang penting dia dah berubah, itu yang aku mahukan.

Masih segar di ingatanku, dua malam aku mimpi entah apa. Yang aku tau creepy gila mimpi tu. Aku pun meracaulah macam budak budak, siap menjerit bagai. Air mata dah siap meleleh.

"Aera bangun. Kau mengigau apa ni." Daniel menampar lembut pipi aku.

Daniel yang mendengar bising di bilik sebelah terus bangun keluar.

"Ini aku lah. Bangunlah."

Aku yang tersedar terus memeluknya erat dan menghamburkan tangisan di dadanya.

"Awak, saya takut..."

Daniel terkaku. Perlahan lahan dia membalas pelukanku.

"Shhhh.. Aku ada kat sini. Kau akan selamat bila aku ada. Aku akan jaga kau." Daniel cuba menenangkanku dengan menepuk belakangku perlahan.

"Awak janji jangan tinggalkan saya?"

"Aku jan... janji. Dah lah kau tidurlah. Dah lewat ni."

Malam itu Daniel menemankan aku tidur sehingga aku betul betul terlelap.

Setiap kali mengingatkan perkara itu, aku sentiasa tersenyum.

Hari yang ditunggu untuk bertemu dengan Aiman tiba juga.

30 minit memandu aku sampai jua di Midvalley. Aku memesan dua hot chocolate

"Hai lama tunggu?"

"Ouh Aiman, awak dah sampai. Duduklah. Lama jugak lah tunggu putera dari kayangan turun."

"Okey sorry. Jalan sesak tadi." Aiman mengangkat kedua dua tangannya ke atas tanda bersalah.

"Saya nak cakap dulu ke atau awak?" Aku menanyakan kepadanya.

"Ladies first."

"Emm first sekali saya nak say sorry siap siap. Actually saya dah kahwin." Aku memulakan cerita dengan takut takut.

Aikk tak marah ke dia? Aku melihat mukanya. Eh tenang je.

"Awak tak marah?" Lambat lambat aku tanya.

"Kalau nak ikutkan marah saya, dah lama saya terpa awak sebaik je saya turun flight."

"Ummi dah ceritakan semua dekat saya. Nak tunggu awak bila entah. Sampai hatikan awak buat dekat saya macam ni? Awak tahu kan macam mana sayangnya saya dekat awak?" Sambungya lagi menyatakan ketidakpuasan hatinya itu.

"Look, Im sorry ok. You know right, this marriege suddenly happened. It's not like I want. Saya pun tak sangka perkahwinan yang diidamkan semua orang berjalan dengan lancar, baik. But not for me."

"Im too pity for you Aera. But kalau awak tak happy, awak boleh kan minta cerai dengan dia. Laki tu pun bukannya suka awak pun kan. Buat apa awak nak seksa hidup awak untuk orang yang macam tu?"

Awak tak faham Aiman. Macam mana saya nak lepaskan dia bila hati saya perlahan lahan menyayangi dia. Macam mana saya nak buang perasaan saya ni Aiman bila tiap malam saya asyik berfikir tentang dia. Memang dia agak keterlaluan kadang kadang tapi susah saya nak kata apa yang saya rasa sekarang ni. Bahagia? Gembira? Sedih? Terluka? Terseksa. Tapi sayang sanggup telan semua ni sebab apa saya tak nak mimpi indah ini berakhir. Biarlah saya rasa walaupun sekejap.

"Area, saya tak janji awak tau kan perasaan saya dekat awak macam mana? Tak mungkin saya akan lupa dengan mudah, kita membesar sama sama. Kalau dia tak reti nak menghargai awak, saya sendiri yang akan rampas awak dari dia." Aiman menyatakan ugutannya kepadaku dengan muka yang sukar aku tafsirkan.

"In Sha Allah dia akan jaga saya dengan baik. Saya mula nampak perubahan pada diri dia walaupun dia jarang tunjuk." Aku cuba menyedapkan hati.

"Tunjuk tak tunjuk, kalau dia gagal jaga awak dengan baik taulah apa saya nak buat." Aiman membuka butang bajunya sedikit dan menyinsing lengan bajunya hingga ke paras lengan.

"Saya pergi dulu. Kalau ada apa apa call saya." Dia berlalu dengan muka yang tegang.

Andai Ada BAHAGIA BuatkuWhere stories live. Discover now