Bab 41

2.3K 80 13
                                    


Hari yang amat dinantikan oleh insan yang bernama Syuhada tiba juga tetapi merupakan hari kesengsaraan bagi aku. 

Daniel tidak ingin menceraikan aku tapi kenapa dia masih nak kekalkan status aku sebagai isteri pertama dia? Tak faham betul aku dengan laki ni.

"Aera awak dah siap ke?" Lamunan Aera terhenti dengan suara Aiman. 

"Hah saya dah siap Aiman. Jom la kita pergi sekarang, nanti ramai pulak orang."

"Awak okay kan Aera? Jangan cakap yang awak tengah menangis sekarang ni."

"Awak merepek apa ni Aiman. Kalau saya menangis sekalipun bukannya Daniel akan kembai pada saya haha.. Dah tak ada nilai air mata saya ni. " Sinis sekali jawapannya.

Daniel tercongok-congok jugak mencari Aera. Mana la perempuan ni pergi. Dia bukannya apa, nanti mesti mak-mak saudaranya akan tanya mana pergi isteri pertama dia. Kecoh betul diorang ni, yang kahwin aku, bukannya anak diorang. Ish geram betul aku. Aera ni pun time time macam ni la nak hilang.

Daniel ternampak  papanya di tangga. Terus laju dia berlari ke arah papanya. "Papa!!"

"Nak apa lagi?" Dingin.

Ish pelik betul papa ni, apahal nak buat angin dengan aku pulak ni. Ah lantak la bukannya aku ada buat salah apa pun.

"Takk, Dani nak tanya ni. Papa ada nampak Aera tak? Dani dah penat cari dia. Ala, papa bukannya tak tau perangai  mak ngah, mak su dan seangkatan dengannya tu semua. Semua kepochi lebih."

"Daniel!" Geram betul Datuk Iskandar dengan anaknya. Daniel lebih mementingkan pertanyaan daripada mak saudaranya dibandingkan dengan perasaan isterinya! Apa dah jadi dengan dia ni.

Terkejut Daniel dengan jeritan papanya. Aku ada cakap salah ke apa?

"Buat apa tanya papa? Kamu kan suami dia, tak kan la isteri sendiri pergi mana pun tak tau?" Terus diberi jelingan kepada anaknya.

Daniel terus pergi mencari di bilik tidur utama pula. Ish geram betul aku. Kalau aku tau, buat apa aku nak tanya dia, perli aku lagi ada la tu. Menyakitkan hati betul la papa ni

Daniel melihat sekeliling. Kosong tetapi ada sepucuk surat di atas meja kerjanya.

Takut. Itu perasaannya sekarang ini. Entah kenapa dia perlu merasa takut untuk sehelai kertas.

Daniel buka perlahan-lahan.

Kepada Daniel. Daripada, Aera. Isteri yang tiada taraf di mata awak.

Terus tersentap Daniel.

Assalamualaikum, Abang. Lama saya tak panggil awak dengan panggilan tu tapi saya tau awak tak suka. Awak kata geli bila dengar saya panggil awak macam tu. Tapi bukan ke dulu awak yang paling suka bila saya panggil awak macam tu. Its fine. 

Saya just nak ucapkan Selamat Pengantin Baru kepada awak. Saya tau yang saya tak kuat untuk berhadapan dengan awak. Saya takut air mata saya akan gugur lagi. Saya dah penat sangat nak menangis. Jadi saya ambil keputusan untuk menulis surat kepada awak. Saya harap sangat awak faham niat saya. 

Saya pelik kenapa awak masih nak simpan saya sebagai isteri awak sedangkan awak dah nak kahwin dengan Syuhada. Saya merayu sangat supaya awak lepaskan saya. Saya juga berhak untuk bahagia dengan pilihan saya, saya akan tunggu surat perceraian dari awak. 

Pertama sekali, saya nak minta maaf sebab tak berterus terang dengan awak. Sebenarnnya, saya ada ketumbuhan di otak. Sebab itu awak selalu nampak saya pengsan dan tuduhan awak terhadap saya yang saya buat buat pengsan di hadapan awak untuk meraih simpati dari awak jauh sekali ya. Saya betul betul sakit dan saya tidak memerlukan simpati dari sesiapa sekalipun termasuk suami saya sendiri. Saya hanya minta awak beri semangat kepada saya, terlalu berlebihan ke? Kalau awak rasa saya bagitau awak hal ini dengan berharap awak untuk bayar bil hospital saya, awak jangan risau saya tak akan mintak sesen pun duit awak. 

Saya tahu mesti awak fikir yang saya ni annoying kan? Sakit pun nak heboh dekat semua orang. Hmmm... Anyway, sekali lagi saya nak cakap terima kasih untuk sembilan bulan sepanjang saya menjadi isteri awak. Saya minta maaf kalau saya tak mampu menjadi isteri yang baik untuk awak. Is it my bad for not being good enough for you? 

Kita pernah bahagia dulu, tapi saya kecewa sangat dengan awak. Kenapa awak perlu berubah sampai macam ni Daniel? Tak puas lagi ke awak seksa perasaan saya dari dulu sampai sekarang? Saya dah betul betul penat nak pertahankan perkahwinan kita. Kenapa hanya saya yang beria dalam perkahwinan ini, sedangkan awak tak? Jadi, saya rasa lebih baik awak lepaskan saya. Saya pun nak bahagia macam awak. Cukup lah derita saya sampai di sini, tak perlu awak nak tambah lagi.

Saya minta maaf kalau saya banyak terhutang budi dengan awak. Anyway, terima kasih untuk segala kenangan manis dan pahit yang awak pernah beri kepada saya. Saya akan ingat. Congratulation again for your wedding. Semoga awak berbahagia di atas penderitaan saya Daniel. Terima kasih untuk segalanya. 




Andai Ada BAHAGIA BuatkuWhere stories live. Discover now